Mr. Bojangles Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hei Jeg skal ha eksamen i 2FY om en liten uke. Noen som vet hvor jeg finner tidligere eksamensoppgaver? Evt. hvilken type oppgaver man får? Hva bør jeg forberede meg på å bli spurt om? Noen som har hatt eksamen i 2FY her inne, som har noen tips? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hei Jeg skal ha eksamen i 2FY om en liten uke. Noen som vet hvor jeg finner tidligere eksamensoppgaver? Evt. hvilken type oppgaver man får? Hva bør jeg forberede meg på å bli spurt om? Noen som har hatt eksamen i 2FY her inne, som har noen tips? På forhånd takk. Jeg vet ikke om du følger undervisning eller ikke, men jeg antar at du skal opp til privatisteksamen. Jeg var oppe i privatisteksamen i 2FY ved Bjørknes i vår, og kom opp i elektrisitet som hovedtema og termodynamikkens 1. lov som "undertema". Hadde en halvtimes forberedelsestid (forøvrig den raskeste halvtimen jeg noensinne har opplevd), og så var det eksaminering. Jeg ble bedt om å utlede de tre formlene for effekt (P= RI^2) osv, og så fikk jeg en liten oppgave på parallellkobling som var så latterlig enkel at jeg svarte feil fordi jeg tenkte at de prøvde å lure meg litt. Det gjorde de ikke. Så fikk jeg spørsmål om hva termodynamikkens 1. lov gikk ut på, og hva energi i et system konkret er for noe. Jeg var inne i ca. 15 minutter, og det var veldig casual stemning. Kom ikke opp i lab, da jeg hørte læreren min si til sensor at "nei, lab gidder vi ikke, det tar så fryktelig lang tid og jeg skal på kurs senere i dag". Det er generelt ikke noe å være nervøs for, spørsmålene jeg fikk var som sagt MYE enklere enn jeg hadde regnet med, og eksaminator er i de fleste tilfeller flink til å "redde" deg hvis du prater deg bort. Bare pass på at du har oversikt over alle temaene, gjerne litt systematisk så du får noe nyttig ut av forberedelsestiden utenom å bla febrilsk i læreboken. Siden 2FY er muntlig ligger det jo ikke noen eksamensoppgaver ute, da du kan bli trukket opp i alle temaene og bli spurt om HVASOMHELST innenfor temaet du trekker. Lykke til:) Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Ja, jeg er privatist. Jeg har lest gjennom boken i dag, og tenkte å begynne i kveld å skrive et par sider med sammendrag for hvert kapittel - slik at jeg har det viktigste lett tilgjengelig under forberedelsen. "Rom, stoff og tid" er en god bok, men det er mye "dødstoff" og tomprat der òg hehe. Har du oversikt over labforsøkene? Jeg har kun hatt ca. halvparten. Litt dumt å bli spurt om et labforsøk, som jeg ikke har hatt. Edit: Fant alle labforsøkene her: http://www.oysk.com/skole/elev.html . I tilfelle noen andre også skal opp til eksamen. Endret 5. desember 2008 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
mikke89 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, jeg er privatist. Jeg har lest gjennom boken i dag, og tenkte å begynne i kveld å skrive et par sider med sammendrag for hvert kapittel - slik at jeg har det viktigste lett tilgjengelig under forberedelsen. "Rom, stoff og tid" er en god bok, men det er mye "dødstoff" og tomprat der òg hehe. Har du oversikt over labforsøkene? Jeg har kun hatt ca. halvparten. Litt dumt å bli spurt om et labforsøk, som jeg ikke har hatt. Edit: Fant alle labforsøkene her: http://www.oysk.com/skole/elev.html . I tilfelle noen andre også skal opp til eksamen. Takk for linken til labforsøken, det var det eneste jeg manglet! Skal opp lørdag den 13 på Handelsgymnasium i Oslo! du da? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, jeg er privatist. Jeg har lest gjennom boken i dag, og tenkte å begynne i kveld å skrive et par sider med sammendrag for hvert kapittel - slik at jeg har det viktigste lett tilgjengelig under forberedelsen. "Rom, stoff og tid" er en god bok, men det er mye "dødstoff" og tomprat der òg hehe. Har du oversikt over labforsøkene? Jeg har kun hatt ca. halvparten. Litt dumt å bli spurt om et labforsøk, som jeg ikke har hatt. Edit: Fant alle labforsøkene her: http://www.oysk.com/skole/elev.html . I tilfelle noen andre også skal opp til eksamen. Takk for linken til labforsøken, det var det eneste jeg manglet! Skal opp lørdag den 13 på Handelsgymnasium i Oslo! du da? Bare hyggelig. Jeg skal opp onsdag 10. på Sandnes vgs. Sitter å skriver sammendrag fra kapittelene nå, på en lørdagskveld. :o Du får ha lykke til da. Lenke til kommentar
mikke89 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Ja, jeg er privatist. Jeg har lest gjennom boken i dag, og tenkte å begynne i kveld å skrive et par sider med sammendrag for hvert kapittel - slik at jeg har det viktigste lett tilgjengelig under forberedelsen. "Rom, stoff og tid" er en god bok, men det er mye "dødstoff" og tomprat der òg hehe. Har du oversikt over labforsøkene? Jeg har kun hatt ca. halvparten. Litt dumt å bli spurt om et labforsøk, som jeg ikke har hatt. Edit: Fant alle labforsøkene her: http://www.oysk.com/skole/elev.html . I tilfelle noen andre også skal opp til eksamen. Takk for linken til labforsøken, det var det eneste jeg manglet! Skal opp lørdag den 13 på Handelsgymnasium i Oslo! du da? Bare hyggelig. Jeg skal opp onsdag 10. på Sandnes vgs. Sitter å skriver sammendrag fra kapittelene nå, på en lørdagskveld. :o Du får ha lykke til da. litt kjipt å sitte og lese på en lørdagskveld! Du får ha lykke til oxo :-) Endret 6. desember 2008 av mikke89 Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Ja, jeg er privatist. Jeg har lest gjennom boken i dag, og tenkte å begynne i kveld å skrive et par sider med sammendrag for hvert kapittel - slik at jeg har det viktigste lett tilgjengelig under forberedelsen. "Rom, stoff og tid" er en god bok, men det er mye "dødstoff" og tomprat der òg hehe. Det er veldig lurt, bare husk på at sammendragene dekker ALLE temaene. Lær av min feil, særdeles kjip følelse å sitte under forberedelsestiden og bla manisk gjennom læreboken fordi du tilfeldigvis ble trukket opp i den lille tingen du kanskje ikke tenkte var så viktig Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Takk for svar. Bør jeg f.eks. notere ned alle formler mm. på forberedelsesdelen? Eller er dette noe de forventer jeg kan i hodet? Kommer nok ikke til å huske formler som ladningen i et enkelt elektron og alle konstantene i hodet. Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Takk for svar. Bør jeg f.eks. notere ned alle formler mm. på forberedelsesdelen? Eller er dette noe de forventer jeg kan i hodet? Kommer nok ikke til å huske formler som ladningen i et enkelt elektron og alle konstantene i hodet. Du bør nok kunne de viktigste formlene i hodet, hvis du har regnet masse oppgaver sitter de nok ett eller annet sted i hodet selv om du ikke kommer på det AKKURAT NÅ! Men det er jo ikke noe i veien for å notere ned noen formler eller konstanter på arket du vil ha med deg inn, hvis det blir relevant. Av erfaring vet jeg at utledning av formler er ganske populært å gi, og da må du vise matematisk forståelse under utledningen, dvs at du ikke trenger å titte ned på noe ark fordi du skjønner hvordan den skal utledes... makes sense? Litt dårlig til å forklare i dag! Uansett, det du ikke husker nå eller på forberedelsestiden (da har du gjerne glemt alt) har en tendens til å komme tilbake i det du skal begynne eksamineringen, rare greier. Lykke til, si fra hvordan det går! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Takk. Jeg kan alle de elementære formlene. Det jeg ikke kan i hodet er slike grusomme konstanter, slik som ladningen i et elektron, med potenser osv. Jeg klarer å utlede formlene, ser f.eks. at enheten newton kommer fra Newtons andre lov, og vet hvordan jeg ganger Snells brytningslov om til Snells brytningslov på generell form etc. Skal skrive hvordan det gikk etter eksamen i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå