Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HK, windows eller noe helt annet som er feil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med en PC full av små sykdommer :( I 70% av oppstartene fungerer alt som det skal, men de siste 30 har diverse feil.

 

1. PC'n restarter før brukervalg kommer opp (5%)

2. PC'n restarter etter valg av bruker (5%) (må løses ved å lage ny bruker)

3. Finner ikke ATI driver --> snodig font m.m (fikses ved å restarte) (10%)

4. "Windows har gjenopprettet en alvorlig feil" kommer etter at windows er startet (10%)

 

og aller siste nytt er at den ikke vil slå seg av.

 

Alle deler unntatt hardisken er helt nye:

 

HK: AMDs 780G

https://prisguiden.no/product.php?productId=91028

CPU: AMD Athlon 64 X2 4850E

https://prisguiden.no/product.php?productId=95451

Minne: GeIL Value DDR2-800 2048 MB

https://prisguiden.no/product.php?productId=82538

350W PSU

WD 80GB 7200 rpm HDD (5 år gammel) Fullformatert

DVD brenner

 

* Bruker windows xp (vurderer å prøve med vista :hmm: ) og har latt det få oppdatere seg fullstending (reinstallert 3 ganger)

* Installert nyeste ATI og AMD drivere jeg kunne finne

* Kjørt en memtest uten feil (kan ha vært litt kort, gikk bare 2 runder)

* Bios er satt til standard settings

* Oppdatert antivirus fra F-Secure

 

Når den funker er den rask og fin

 

Noen som har noen idé om hva jeg skal gjøre? Er dette en HK feil, windows feil eller noe helt annet?

 

Takker for all hjelp

 

GT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Problemet her er nok at 1 av minnebrikkene dine eller minne slottene er defekt. Prøve å kjøre en memtest på brikkene.

 

Jo nyere rammen og Hd er jo større sjangs er det for at det er defekt. Om rammen og HD overlever de første 3mnd, så er det 90% sjangse for at de lever bra i minst 3år.

Lenke til kommentar
Skal prøve begge deler

 

Kan det løses så enkelt som at jeg flytter minnebrikken fra den ene slotten til den andre? (og evt. bytter den hvis den ikke funker) har kun en minnebrikke pr. i dag

 

Hvor lenge bør memtesten kjøre?

 

Kjør en memtest først, la den gå i et par timer. Sett den på om du skal på trening eller et eller anna, jo lengere jo bedre.

 

Siden maskinen din starter ok i 70% av tilfellene er det best du kjører en memtest. Da slipper du gjør noe fysisk med maskinen.

Om minne er ok, så installer en fresh windows.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter ikke så ofte ved denne pc'n så litt forsinket oppfølging.

 

Kjørte memtest i 12 timer uten feil... så la in vista fremfor xp. Funket en god stund, men så har jeg vært borte fra den og da har noe slått seg vrang igjen. Denne gangen kommer det feilmelding under oppstart, der det står problemer med ndis.sys, noen forklaring?

 

Har gjort som windows ber meg om (reparere fra cd) og det løser problemet og oppstart funker fint, men neste morgen er det tilbake. Pc'n står uten strøm om natten

 

Noen ide?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg stusser litt på at du har 800 MHz minne når både hovedkort og CPU kan kjøre på 1066 MHz. Hvilket grafikk kort har du da? Kan ikke se du sier noe om det.

Hva mener du med at PCen står uten strøm om natten? For meg er en PC eller hvilken som helst sak uten strøm, ikke koblet til strømnettet.

 

Ndis.sys har med nettverkskort eller modem å gjøre. Det du kan prøve er å installere drivere fra fabrikanten av nettverkskortet og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Tja, har bygget en PC på budsjett som ikke skal klare annet en å være relativt rask og kunne surfe/skrive, så jeg valgte vel et minne som var rimelig og kunne kjøre på 1,8V. grafikkortet er det innebygde, er vel ati HD3200. Ikke all verden, men det trengs ikke til word. PC blir koblet fra strømnettet om natten, med andre ord, stikket tas ut. Ikke min PC så er ikke jeg som styrer det, men vet ikke om det kan gjøre en forskjell.

 

Skal sjekke driverne, skal være oppdatert, men kan være jeg som har bomma.

 

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Når en PC står frakoblet strømnettet om natten, så får mobo eller BIOS kun strøm fra batteriet på mobo. Etter en stund vil batteriet være dødt, men du vil nok få beskjed om at batteriet begynner å bli dårlig under oppstart av PCen.

 

Ndis.sys blir i mange tilfeller installert av XP eller Vista når OS finner nettverkskortet, og det kan føre til problemer ettersom den driveren er en standard driver fra Microsoft. Fabrikanten sin driver er den beste, normalt sett da.

 

Har du prøvd å kjøre chkdsk på hard disken? Klikk på Start>Alle programmer>Tilbehør, høyreklikk på System symbolet og velg Kjør som administrator. Skriv så chkdsk /f c: trykk enter og svar J på spørsmaål om det skal kjøres ved neste oppstart. Eventuelt kan du skrive chkdsk /f /r c: da vil alle sektorene sjekkes på hard disken, noe som vil ta laaang tid.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Litt hat å dra opp denne igjen, håpløs PC.

 

Hver eneste morgen har den en ny ting den ikke vil laste, en eller annen fil fra windows, gjerne en .sys. Men aldri den samme. Skjer som sagt kun når PC har vært slått av en liten stund, og ikke ved restart. Kjørt chkdisk flere ganger, reparert windows igjen og igjen. Har nyeste drivere, nyeste antivirus, adware m.m Har også kjørt memtest+ uten feil.

 

Har Vista på den nå så feil listet opp i 1. innlegg er fikset.

 

Nå vurderer jeg å bare rive ut innmaten. Skal skaffe ny harddisk, vet ikke om det har noe å si, og kaste minnet. Så kommer spørsmålet om jeg like godt kan skaffe nytt hovedkort? Noen som har noen ide om feilen kan ligge der? Kan jeg på noen måte teste for feil i HK? Noen som har noen flere forslag til hva som kan fikse dette? Aldri møtt en så vrien PC.

 

Tusen takk for all hjelp og riktig god sommer :)

 

GT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...