Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelig søvnaktig tilstand etter tapt søvn

Vikingspeider

Anbefalte innlegg

De siste 4 månedene har jeg mistet 1-2 timer søvn hver natt på ukedagene, og natt til onsdag mistet jeg 3,5 timer. Natt til torsdag mistet jeg 2 timer, og i filosofitimen den dagen sovnet jeg, som vanlig. Kjemper alt jeg kan mot det, men kan sovne når jeg sitter rett opp og ned, så jeg blir bare nødt til å ta meg en liten dupp når vi har en pause på fem minutter eller noe sånt.

Uansett så merket jeg at jeg kunne komme til å kræsje i pulten hvis jeg ikke la meg ned, så jeg gjorde det. Læreren var ikke i rommet, så jeg tenkte at en liten lur ikke skadet. Han er veldig grei uansett så.

Etter hvert kom læreren tilbake og begynte å prate om ett eller annet. Jeg husker at jeg var bevisst, i alle fall en liten stund før jeg våknet helt, jeg visste at læreren var der, og jeg hørte at han snakket, men det virket som han var langt unna eller snakket veldig lavt. Fikk heller ikke med meg noe av det han sa. Jeg prøvde å sette meg opp, men jeg kunne hverken bevege meg eller åpne øynene i det hele tatt, uansett hvor hardt jeg prøvde. Da han sa "Sondre?" spratt jeg opp med en gang uten problemer. Da merket jeg at jeg hadde sovet i 35 minutter :ohmy: var ganske trøtt resten av dagen også og sovnet i en halvtime mens jeg gjorde lekser.

Hva var det for noe? Har ikke opplevd noe lignende før. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiser du bra? Det hjelper ofte.

Hvor lenge sover du om natta? 7-8 timer er best, ikke mer, ikke mindre.

Interesserer du deg for det som læreren prater om? Vanskelig å sovne når det foregår noe interessant.

Har hadd samme problemet som deg. Om alt annet feiler så er det to ting som hjelper:

Sov i friminuttene

Tenk på sex. Da sovner du ikke ;)

Lenke til kommentar
Vintertretthet?

Kan ha noe med at det er så mørkt ute hele tiden.

Nah. Jeg sovner jo hver dag da, men aldri opplevd det på akkurat denne måten før.

Spiser du bra? Det hjelper ofte.

Hvor lenge sover du om natta? 7-8 timer er best, ikke mer, ikke mindre.

Interesserer du deg for det som læreren prater om? Vanskelig å sovne når det foregår noe interessant.

Har hadd samme problemet som deg. Om alt annet feiler så er det to ting som hjelper:

Sov i friminuttene

Tenk på sex. Da sovner du ikke ;)

Sover ca. 5 timer hver natt.

Jeg synes filosofi er veldig interessant, men som i religionstimene, biologi, kjemi, historie, alt jeg synes er interessant - så hjelper det ikke hvor mye jeg interesserer meg for det, jeg sovner uansett. Og ja, prøver å sove i friminuttene, men når det ikke er noe monotont som pågår, så klarer jeg ikke bli trøtt. Tar vanligvis omtrent et kvarter med å ligge helt i ro med øynene lukket for å sovne - har siden jeg var liten brukt 30-45+ minutter for å sovne på 99% av hverdagene når jeg har lagt meg. Unntak er når jeg har fått veldig veldig lite søvn, som 2 timer på en natt, eller er ekstremt sliten, som jeg nesten aldri er.

Lenke til kommentar
Stilig. Har opplevd lignende engang.

Vet ikke hva det kalles. Det har et navn.

Der man er mitt mellom bevisthet og søvn. Der man ikke kan kontrollere musklene.

Microsleep kalles det hvertfall når man er så trøtt at man dupper av mange ganger hele tiden, men bare i noen brøkdels av et sekund hver gang. Det er ganske farlig å kjøre bil sånn :).

Det er også noen som driver med Lucid Dreaming. Det er når man er "våken" mens man sover på en måte. Man sover og er i drømmeland, men man er på en måte våken i drømmene og kan gjøre det man vil i denne drømmeverdenen. Det skal visst virke såpass ekte at man kan være i tvil om man drømmer eller om man er våken. Bare å google litt for å lese mer om det, det er en teknikk man må trene seg opp til for å kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

Har opplev det selv, men da av den litt skumlere typen der du også "ser" rare ugjenkjennelige ting og det oppleves som noen sitter oppå deg (bildet i linken er meget beskrivende for de som har opplevd dette). Dette oppsto etter veldig lite søvn som den tiden jeg var på linkeparty og da jeg var i miliæret, er vel ca 6år siden sist dette skjedde og har ikke hatt det siden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...