Xecuter Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Fikk noe musikk av en kompis, hvor noe av det var i m4p-format. Det er vist Apples DRM-format. Hvordan konverterer jeg det til ogg/mp3? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 http://gnormalize.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Prøve det, men ville ikke lese m4p-filene. Mulig jeg manglet da jeg installerte, får prøve å installere på nytt. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) for nam in *.mp4; do nice mplayer -ao pcm "$nam" -ao pcm:file="$nam.wav" && nice oggenc -q5 "$nam.wav" -o "$(basename "$nam" .mp4).ogg"; rm "$nam.wav"; done Endret 5. desember 2008 av indietrash Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 m4p, ikke mp4. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 åisann. det er ulovlig. hihi. prøv gnormalize på nytt. skal funke med det. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/.m4p http://www.fileinfo.net/extension/m4p Tja, mpeg4 da. Siden du har skaffa lovelig tipper eg at det egentlig ikke blir ulovelig med konvertering til et ordtelig format. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 såklart er det ulovlig. kopibeskyttelsen m.m. blir jo fjernet om du konverterer filen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Så lenge de ikke blir delt til andre privat personer på noe vis, har det lite å si. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 det er ulovlig å cracke Spore til eget bruk, og det er ulovlig å kopiere .m4p til eget bruk. å fjerne DRM er ulovlig. om det er til eget eller andres bruk. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) I Norge er det vel lov å omgå drm som ikke regnes som "effektiv" (hva nå det skal bety), eller har dette blitt endret i senere tid? Endret 5. desember 2008 av anders iver Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Når jeg har fått musikk fra min kompis så er det mine musikkfiler, jeg har da lov til å gjøre hva jeg vil med dem, i og med at de er nettopp mine. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 nei det har du ikke. overhodet ikke. du har ikke lov å bryte DRMen. dersom du kjøper Spore, så eier du den kopien av Spore - ja. du kan ikke dermed bryte DRMen av den grunn. dette er en kjent og logisk sak. laster du ned og bruker Blaze Media Pro for å konvertere filer vil den fortelle deg at selv om «there are many legitimate reasons for wanting to convert these protected files, and many feel they should be able to do so», så er det «illegal to circumvent the protection on the format in order to convert AAC and M4P files that are protected». Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Har mine tvil om at kompisen din produserer eller på andre måter er rettighetshaver til musikk med Apple DRM på, men det er jo mulig at jeg tar feil? For hvis ikke er faktisk ikke musikken hans til å gi bort*, og du heller kan ikke gjøre hva du vil med den. Ikke det at jeg bryr meg nevneverdig men... *forutsetter at den ikke er lisensiert under Creative Commons eller lignende da Endret 5. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Forbud mot omgåelse mv. av effektive tekniske beskyttelsessystemer § 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk. ..... Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr. Linux-pc eller packard bell mp3-spiller er relevant avspillingsutstyr. Eksemplarfremstilling til privat bruk § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. ..... Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. ..... Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum. Deling med venner eller familie faller, så vidt jeg skjønner, under privat bruk. § 53a tredje ledd andre punktum er den som gir deg lov til å fjerne kopibeskyttelse for å spille det av på relevant avspillingsutstyr. Min tolkning er at den som lovlig har kjøp musikken, kan fjerne DRM'en for at man skal få spilt det av på relevant avspillingsutstyr, og du har lov til å dele musikk med familie, og i dette tilfellet venner. Om du har lov til å dele musikk du fikk av første eier igjen, er et helt annet spm. Og så må du blande inn iTunes terms and conditions, men om de bryter norsk lov, hvem vet hva du har lov til. Effektive tekniske beskyttelsessystemer: Forbrukerrådet omtaler appel's drm som en u-effektiv beskyttelse. Endret 6. desember 2008 av Kagee Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Snakket av alle ting med en advokat i dag, den hyggelige typen, ikke den blodsugende. Han kunne forklare meg at jo, du kan fjerne f.eks DRM fra musikkfiler, men samtidig er det forbudt å selge, leie eller gi bort programvare som gjør det mulig, fordi nevnte programvare og gjør det mulig for pirater å fjerne DRM. ... Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Gnormalize fungerer faktisk ikke. Vil ikke lese m4p-format. Lenke til kommentar
raysv Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 det er ulovlig å cracke Spore til eget bruk, og det er ulovlig å kopiere .m4p til eget bruk. å fjerne DRM er ulovlig. om det er til eget eller andres bruk. Trodde den norske domstolen faktisk har sagt at dette er lov jeg? ref DvD Jon Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 Det er faktisk også forskjell på dataprogrammer (spill) og andre åndsverk / musikk / film Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå