Gå til innhold

[Løst]CPU feil? D90 viser f - -

Anbefalte innlegg

Kjøpte et D90 for to uker siden. Tatt ca 1000 bilder. Det er forøvrig mitt første digitale speilrefleks.

Problemet er at det noen ganger viser f - - i søker eller lcd display. Har lest på noen engelske forum at dette er pga manglende/dårlig kontakt med objektivet. Har testet dette ved å vri litt på objektivet, samt ta det av og på.

Har lest om flere som har samme problem. Resultatet er at kamera må leveres inn for 'reperasjon' (vet ikke hva de gjør). Reperasjonen kan føre til at man er kvitt feilen, men har også lest om folk som har fått tilbake kamera med tilsvarende feil.

Har noen her opplevd denne feilen? Hva er i såfall deres erfaring?

Har også lest at det har forekommet på mange forskjellige nikon oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte et D90 for to uker siden. Tatt ca 1000 bilder. Det er forøvrig mitt første digitale speilrefleks.

Problemet er at det noen ganger viser f - - i søker eller lcd display. Har lest på noen engelske forum at dette er pga manglende/dårlig kontakt med objektivet. Har testet dette ved å vri litt på objektivet, samt ta det av og på.

Har lest om flere som har samme problem. Resultatet er at kamera må leveres inn for 'reperasjon' (vet ikke hva de gjør). Reperasjonen kan føre til at man er kvitt feilen, men har også lest om folk som har fått tilbake kamera med tilsvarende feil.

Har noen her opplevd denne feilen? Hva er i såfall deres erfaring?

Har også lest at det har forekommet på mange forskjellige nikon oppsett.

Vanlig feil også på andre speilrefleksmerker dette.

Prøv å rense kontaktene med en etanolbasert væske eller rett og slett bruk et viskelær eller lignende til å forsiktig pusse/polere kontaktene. OBS: Pass på at du ikke får pussestøv fra viskelær eller bomull inn i kamera da dette legger seg på sensoren.

Lenke til kommentar

Det er svært, svært sjelden at man må levere inn til rep. når man har kontaktproblemer - som ET sier, så løser det seg stort sett ved å rense kontaktene. Det er veldig, veldig lite slingringsmonn på disse kontaktene.

Den ene gangen jeg har opplevd det på 3.5 år, 3 Nikon-hus og 6 objektiver, løste jeg det ved å tørke av kontaktpunktene med skjorten. Har ikke hatt noe propblem siden.

Lenke til kommentar
Det er svært, svært sjelden at man må levere inn til rep. når man har kontaktproblemer - som ET sier, så løser det seg stort sett ved å rense kontaktene. Det er veldig, veldig lite slingringsmonn på disse kontaktene.

Den ene gangen jeg har opplevd det på 3.5 år, 3 Nikon-hus og 6 objektiver, løste jeg det ved å tørke av kontaktpunktene med skjorten. Har ikke hatt noe propblem siden.

Men kamera er jo helt nytt? Jeg kan gjerne rense kontaktene, men stiller et lite spørsmålstegn ved hva Nikon leverer når det er sånn fra fabrikk...

Dersom rensing løser problemet er jo det kjempemessig :)

Lenke til kommentar

Uansett hvor bra kvalitetskontroll en produsent har, vil det selvsagt alltid være noen produksjonsfeil som slipper ut til kundene, så man kan jo ikke se helt bort i fra det her.

En slik enkeltopplevelse ikke gi noe grunnlag for å mene noe om produsenten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eller så er det du som ikke skrur objektivet skikkelig til. Og ja det har hendt meg :blush:

Det kan godt hende, men jeg kan vel ikke skru det mer til enn til der det 'klikker' på plass?

Går faktisk an å skru det i skjevt.

Lenke til kommentar

Prøv de enkle tiltaka først: Sjekke at objektivet sitter skikkelig, og at kontaktene er så perfekt reine som du kan få til.

Hvis det er et kitobjektiv, kan det godt hende feilen ligger der: Mekanisk kvalitet på disse er gjerne langt lavere enn på huset. Derfor bør du, om mulig, sjekke om du kan gjenskape feilen med andre objektiver, evt med objektivet på andre hus.

Sånn at en prøver å rette det som faktisk er feil hvis det sendes inn.

Kan godt hende dette er noe som forekommer mer på D90 enn andre hus - alle modeller har sine svakheter, og her kan det f.eks hende kvalitetskontrollen ikke har fanga opp dette mulige problemet ennå.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken optikk du har og om den har blenderring eller ikke, men om blenderringen ikke står på minste åpning, vil man få denne feilmeldingen. Men om du har kitobjektivet, så har det kanskje ikke blenderring i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Vet ikke hvilken optikk du har og om den har blenderring eller ikke, men om blenderringen ikke står på minste åpning, vil man få denne feilmeldingen.
Nei, den feilmeldingen er "Fee".

"F--" er dårlig kontakt med objektivet, og som før foreslått ville jeg først sjekket om objektivet er skrudd skikkelig på plass og om kontaktene er rene. Dernest prøvd med et annet objektiv.

Lenke til kommentar
Nei, den feilmeldingen er "Fee".

"F--" er dårlig kontakt med objektivet, og som før foreslått ville jeg først sjekket om objektivet er skrudd skikkelig på plass og om kontaktene er rene. Dernest prøvd med et annet objektiv.

nei, da får man feilmeldingen fEE. f-- betyr alltid at det ikke er kontakt mellom objektiv og hus.

Selvfølgelig har dere rett. Beklager. Men på min F5 kommer F-- om blenderringen ikke er på minste åpning. På D200 som er mest lik D90 av de to kameraene skjer selvflgelig det dere beskriver. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...