Gå til innhold

Giverpress i jula?

Anbefalte innlegg

Ellers er det altfor enkelt å si at u-hjelpen er årsaken til at mange afrikanske land er så fattige som de er i dag.
Joda, det er bare å se på hvem som har fått mest uhjelp og hvordan utviklingen i disse landene har vært. Så enkelt er det faktisk.

De landene som har mottatt mest uhjelp, vil vel i mange tilfeller være de som i utgangspunktet var rimelig skakkjørt. Ikke dermed sagt at ikke uhjelp kan ha negative effekter, kanskje til og med netto negative effekter, men det er SLETT ikke så enkelt som du påstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er som jeg sier - det er en kompleks situasjon som ikke kan avfeies med en enkelt årsak eller en enkel løsning.

Jo, enkelte ganger er det faktisk så enkelt. Ser man at noe har så mange negative effekter som uhjelp faktisk har så stopper rasjonelle mennesker å gi uhjelp.

Siden enkelte tydeligvis ikke bryr seg av konsekvensene uhjelp har så må man spørre seg hva som er grunnen til at disse personene fortsetter å promotere uhjelp. Det er faktisk en hel næring i Norge som lever av uhjelpsbløffen og det er skryppelløse politikkere som bruker uhjelpsbløffen til å samle poeng blandt naive og uopplyste velgere. De bruker også disse pengene til å kjøpe seg støtte fra afrikanske ledere for å få seg en FN-stilling.

Lenke til kommentar
Dårlig samvittighet? Nei, hvorfor skulle jeg ha det?

Fordi du velter deg i luksus mens barn i Afrika dør av matmangel, mangel på rent vann og av kurerbare sykdommer.

Det er -alltid- noen som vil ha det verre enn seg selv. Det betyr ikke at man skal gå rundt med perpetuell dårlig samvittighet. Det blir bare deprimerende og forringer ens eget liv. Å gi bort 100 kroner for å kjøpe meg en god følelse gidder jeg ikke, det vil bare få meg til å tenke på hvor mange jeg IKKE hjelper. 50,000 dør daglig pga. fattigdom, skal man gå og tenke på alle de? Det er lettere å forholde seg til så store tall, da tenker man ikke på de som individer. Stalin had it right.

Lenke til kommentar

Vel, jeg prøvde å lansere på jobben at istedet for julegave, så skulle vi gi de pengene til et veldedig formål. Men da var julegaver allerede innkjøpt. Resultatet er litt bedre samvittighet og jeg får fortsatt julegave. Skal dog passe på å være tidligere ute med dette forslaget til neste jul.

Lenke til kommentar
Dårlig samvittighet? Nei, hvorfor skulle jeg ha det?

Fordi du velter deg i luksus mens barn i Afrika dør av matmangel, mangel på rent vann og av kurerbare sykdommer.

Det er -alltid- noen som vil ha det verre enn seg selv. Det betyr ikke at man skal gå rundt med perpetuell dårlig samvittighet. Det blir bare deprimerende og forringer ens eget liv. Å gi bort 100 kroner for å kjøpe meg en god følelse gidder jeg ikke, det vil bare få meg til å tenke på hvor mange jeg IKKE hjelper. 50,000 dør daglig pga. fattigdom, skal man gå og tenke på alle de? Det er lettere å forholde seg til så store tall, da tenker man ikke på de som individer. Stalin had it right.

Derfor burde vi bare gi faen i at folk dauer som fluer av bagateller fordi de er fattige? Jeg synes ikke det. Jeg er bare ett individ, det er begrenset hva jeg kan gjøre, men jeg gir litt av min ekstreme overflod til de som har det verre enn meg. Ikke nødvendigvis for å kjøpe meg god samvittighet, men fordi jeg mener det er min moralske plikt. I den store sammenhengen er mine gaver ingenting, men det er flere som meg, mange små bekker gjør stor å.

Lenke til kommentar

Javel, og det skal du få lov til. Men din "moralske forpliktelse" gjelder ikke for alle. Kutt imidlertid ut non sequitur for å fremme poenget ditt, hvor skrev jeg at man burde gi faen? Jeg gir ikke faen, men hvorvidt jeg gir en hundrelapp eller ikke for å "lindre" samvittigheten har null og nada å si. Dessuten har man ingen mulighet til å vite om det kommer frem, hvor mye som kommer frem, eller i form av hva det kommer frem som. Staten sender bidrag nok for oss alle.

Lenke til kommentar

Må si det er litt morsomt hvordan du forsvarer at du ikke hjelper noen, fordi du ikke kan hjelpe alle. Det var et veldig dårlig argument.

Ingen vanlige personer kan hjelpe alle personene som lider i Afrika, men man kan gjøre det bedre for noen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått med meg at man på død og liv skal gi til de som ikke har så mye i jula. At frivillige organisasjoner og staten gjør det er jeg med på, men individer? Jeg bestemmer vel såpass selv? Fint at folk som avviker fra deres giversyn kan kastes inn i en eller annen gruppe, takk skal du ha Kanuca. >:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...