Pivotal Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 LordArgh: Som Tabris sier så trenger du nok å opplyse deg selv litt. Det er mange grunner til at mange afrikanske land ikke fungerer i dag. Noen av de inkluderer kolonialisme, imperialisme, land delt opp på tvers av kulturer, tradisjonell konservativ religion, aids, den katolske kirkens syn på prevansjon, utdanning, korrupsjon, naturkatastrofer, etc, etc. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Er skaden gjenopprettelig? Mislykket kontinent. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Resten av verden klarer å løse alle disse problemene selv, så hvorfor klarer ikke afrikanerne det? Om de virkelig er så udugelige, ser jeg ingen grunn til å hjelpe dem når de vil falle tilbake i til samme situasjon så fort hjelpen forsvinner. Jeg er ikke interessert i å holde kunstig liv i en befolkning som ikke er livsdyktig. Jeg anbefaler noen historie- og samfunnsfagtimer. Stikkord: Kolonialisme, imperialisme og ettervirkninger av disse. Kanskje en tur innom filosofien for å lese om humanismen. Jaja, "den hvite mann" er skyld i alle Afrikas problemer. Afrika var jo et høyt utviklet samfunn med mange teknologiske oppdagelser å vise til før de slemme hvite kom og ødela alt! Kanskje også ta en tur innom evolusjonslæren og darwinismen, samt kritikere av sosialdarwinismen for å i det hele tatt begynne å ta tak i hvor du trår feil her. Hva har det faktum at noen feiltolket Darwins teori om naturlig seleksjon og brukte det til å rettferdiggjøre koloniseringen med mitt innlegg å gjøre? Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 LordArgh: Som Tabris sier så trenger du nok å opplyse deg selv litt. Det er mange grunner til at mange afrikanske land ikke fungerer i dag. Er disse grunnene noe som bare Afrika har vært utsatt for? Noen av de inkluderer kolonialisme, imperialisme, Som stort sett hele verden, bortsett fra Europa, har vært utsatt for. Hvorfor ser vi ikke de samme tilstandene i Asia? land delt opp på tvers av kulturer, Men multikulturalisme skal jo, i følge venstresiden, være så bra for en nasjon. Dette gjelder kanskje ikke for Afrikanske land? tradisjonell konservativ religion, aids, den katolske kirkens syn på prevansjon, Med unntak av aids, er dette noe som samtlige kristne land har måttet slite med. utdanning, korrupsjon, naturkatastrofer, etc, etc. Det er ikke bare afrikanske land som sliter med dette. Se på tidligere asiatiske kolonier. Alikevel klarer de seg langt bedre enn afrikanerne, til tross for at de har mottatt mindre u-hjelp. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jaja, "den hvite mann" er skyld i alle Afrikas problemer. Afrika var jo et høyt utviklet samfunn med mange teknologiske oppdagelser å vise til før de slemme hvite kom og ødela alt! I stedet for å svare svart/hvitt (enten er alt afrikanernes skyld fordi de er udugelige eller så er alt den hvite manns skyld) så tror jeg du får mer utav å lese deg opp om dette emnet. Hadde du gjort det, så hadde du antagelig ikke svart slik du gjør. Noe av det viktigste med slik kunnskap er å innse at slike ting er svært komplekse og er langt fra så svart/hvitt som du setter det opp. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jaja, "den hvite mann" er skyld i alle Afrikas problemer. Afrika var jo et høyt utviklet samfunn med mange teknologiske oppdagelser å vise til før de slemme hvite kom og ødela alt! I stedet for å svare svart/hvitt (enten er alt afrikanernes skyld fordi de er udugelige eller så er alt den hvite manns skyld) så tror jeg du får mer utav å lese deg opp om dette emnet. Hadde du gjort det, så hadde du antagelig ikke svart slik du gjør. Noe av det viktigste med slik kunnskap er å innse at slike ting er svært komplekse og er langt fra så svart/hvitt som du setter det opp. Mitt svar til deg var ironisk fordi det kunne virke som om det var du som hadde et svart/hvitt syn på saken siden du bare nevnte kolonisering som årsak til Afrikas problemer. Jeg skjønner at det er mange forskjellige årsaker til at Afrika er så tilbakestående, men poenget mitt er at det ikke bare er Afrika som har slitt med disse problemene. Alt jeg sier er at det er rart at tidligere kolonier andre steder i verden klarer seg mye bedre, til tross for at de har mottatt mindre hjelp. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Alt jeg sier er at det er rart at tidligere kolonier andre steder i verden klarer seg mye bedre, til tross for at de har mottatt mindre hjelp. Så kanskje det kan være en ide å sette seg inn årsakene til at Afrika fortsatt sliter i stedet for å konkludere med at det må være fordi "afrikanere er udugelige". Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Nei matmangelen kommer som følge av overbefolkning. Dette hadde vært relevant om vi var fjellgeiter i Alpene, men vi er mennesker. Som kan lage mer mat. Vi i den vestlige verden har klart å øke bæreevnen betraktelig fordi vi har den nødvendige teknologien og infrastrukturen. Utviklingslandene har beklageligvis ikke kommet så langt, men hvis vi fortsetter å sende hjelp til dem vil de aldri bli motivert til å skape et bærekraftig samfunn. For Norge har dagens status uten noen internasjonal påvirkning. Hvem hadde tatt skade av at afrikanske land fikk hjelp til å få "den nødvendige teknologien og infrastrukturen" for økt bæreevne? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Alle pengene forsvinner i administrasjon og korrupsjon. Mange i Norge som lever godt på dette. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Alt jeg sier er at det er rart at tidligere kolonier andre steder i verden klarer seg mye bedre, til tross for at de har mottatt mindre hjelp. Så kanskje det kan være en ide å sette seg inn årsakene til at Afrika fortsatt sliter i stedet for å konkludere med at det må være fordi "afrikanere er udugelige". Kanskje du kan nevne noen årsaker som resten av verden ikke har måttet slite med? Nei matmangelen kommer som følge av overbefolkning. Dette hadde vært relevant om vi var fjellgeiter i Alpene, men vi er mennesker. Som kan lage mer mat. Det går alltid en grense for hvor mye mat man kan produsere. Ja, vi kan øke bæreevnen med teknologi, men regelen gjelder fortsatt. Vi i den vestlige verden har klart å øke bæreevnen betraktelig fordi vi har den nødvendige teknologien og infrastrukturen. Utviklingslandene har beklageligvis ikke kommet så langt, men hvis vi fortsetter å sende hjelp til dem vil de aldri bli motivert til å skape et bærekraftig samfunn. For Norge har dagens status uten noen internasjonal påvirkning. Hvem hadde tatt skade av at afrikanske land fikk hjelp til å få "den nødvendige teknologien og infrastrukturen" for økt bæreevne? Afrikanerne tar skade av det. Hjelp utenfra fører til at de ikke gidder å gjøre noe selv. Dette på grunn av en kultur hvor folk ser opp til de som klarer å leve best mulig for minst mulig arbeid. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Kanskje du kan nevne noen årsaker som resten av verden ikke har måttet slite med? Det er ikke slik at årsakene må være unike for Afrika. Det er heller mer at kombinasjonen av mange faktorer er unik. Jeg kan ikke nok i dybden om alle disse faktorene til å gi et utdypende svar, jeg kan bare nok til å se at saken er ganske så mye mer komplisert enn at "afrikanere er udugelige". Afrikanerne tar skade av det. Hjelp utenfra fører til at de ikke gidder å gjøre noe selv. Dette på grunn av en kultur hvor folk ser opp til de som klarer å leve best mulig for minst mulig arbeid. Afrika er et helt kontinent og det er like unøyaktig å snakke om "en afrikansk kultur" som det er å snakke om at problemer i europeiske land bunner i "en europeisk kultur". Slik jeg ser det så trenger mange afrikanske land både langsiktig og kortsiktig hjelp. De trenger langsiktig hjelp i form av f.eks investeringer, skikkelig handelsavtaler og utdanning. De trengel r også kortsiktig akutthjelp i form av penger, mat og klær til de som virkelig har behov for det. Det ene trenger ikke utelukke det andre hvis man kan samkjøre det. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det går alltid en grense for hvor mye mat man kan produsere. Ja, vi kan øke bæreevnen med teknologi, men regelen gjelder fortsatt. So? Vi kan fortsatt gjennom teknologi øke bæreevnen tilstrekkelig. Afrikanerne tar skade av det. Hjelp utenfra fører til at de ikke gidder å gjøre noe selv. Dette på grunn av en kultur hvor folk ser opp til de som klarer å leve best mulig for minst mulig arbeid. Antagelsene dine er så lite gjennomtenkte at de ikke fortjener respons. Tror du virkelig at de slipper alle verktøy og slutter å bidra fordi de får et dytt i riktig retning? Lenke til kommentar
Gege Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg bidrar over skatten og det får holde. For hvis du svarer ja om å gi når de ringer deg, da stopper de aldri å ringe. Blir nett som brysomme telefonselgere. Derfor har jeg reservert meg mot alt telefonsalg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Alt jeg sier er at det er rart at tidligere kolonier andre steder i verden klarer seg mye bedre, til tross for at de har mottatt mindre hjelp.Så kanskje det kan være en ide å sette seg inn årsakene til at Afrika fortsatt sliter i stedet for å konkludere med at det må være fordi "afrikanere er udugelige". Det er jo nettopp uhjelpen som har ødelagt for Afrika. Hadde vesten sagt at de måtte ta ansvar for sine egne problemer slik som alle andre land har gjort så ville man ikke hatt den krisen de fleste land i Afrika er i idag. Jeg synes det er hjerterått å fortsette å gi uhjelp når man ser hvilken effekt den har over tid. Ja, hjelpen kan midlertid hjelpe noen få personer, men over tid vil situasjonen forværre seg i regioner som mottar uhjelp. Og mere hjelp de mottar jo værre har det gått med landene. Se bare hvor ille det nå er i Zimbabwe som i mange år var vårt "hovedsamarbeidsland" i Afrika. Det som er ille er at alle "klima- og miljøtiltak" som Norge ønsker å gjennomføre i den 3. verden ser ut til å få samme effekt som uhjelpen. Hadde vi sendt uhjelpspengene rett til sveitsiske bankkontoer (der ender mesteparten opp uansett) og fordelt kontoene på afrikanske diktatorer så hadde faktisk uhjelpen hatt mindre negativ effekt enn hva den har idag. Endret 10. desember 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 snip Hvis du leste det jeg skrev, så mente jeg at akutthjelp kan fungere hvis den blir samkjørt med langsiktige tiltak. Ellers er det altfor enkelt å si at u-hjelpen er årsaken til at mange afrikanske land er så fattige som de er i dag. Det er flere årsaker enn dette, blant annet ettervirkninger av kolonialismen, sårbar råvarehandel og dårlige handelsavtaler. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hvis du leste det jeg skrev, så mente jeg at akutthjelp kan fungere hvis den blir samkjørt med langsiktige tiltak.Enda mere uhjelp altså?Ellers er det altfor enkelt å si at u-hjelpen er årsaken til at mange afrikanske land er så fattige som de er i dag.Joda, det er bare å se på hvem som har fått mest uhjelp og hvordan utviklingen i disse landene har vært. Så enkelt er det faktisk.Det er flere årsaker enn dette, blant annet ettervirkninger av kolonialismen,Den unnskyldningen er en gavepakke til afrikanske ledere som da blir frittatt for alt ansvar for sine egne land og kan bruke allepengene på seg selv. En rekke andre land på andre kontinenter har forøvrig vært kolonisert uten at det har hindret dem i å utvikle seg.sårbar råvarehandel og dårlige handelsavtaler.Ja, i tillegg til uhjelp har de samme vestlige politikkerne vært for importvern og subsidiert produktsjon i egne land som blir dumpet i den tredje verden, det har også hjulpet til med å holde Afrika nede. Og tror du de bryr seg om konsekvensene av sin egen politikk? Neida, de vil ha enda mere jordbruksstøtte, enda mere importvern og enda mer i uhjelp. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg forstår at verden er enkel å forholde seg til når du ser den så svart/hvitt, robertaas. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg forstår at verden er enkel å forholde seg til når du ser den så svart/hvitt, robertaas. Og den er enda enklere å forholde seg til for de som kun ser på intensjon og ikke konsekvens. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Og den er enda enklere å forholde seg til for de som kun ser på intensjon og ikke konsekvens. Ja, det er som jeg sier - det er en kompleks situasjon som ikke kan avfeies med en enkelt årsak eller en enkel løsning. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg gir som regel ikke engang julegave til venner engang. Familie får gave de gangene jeg faktisk har noen penger. Negerbarn i Afrika får ingenting av meg til jul. Men å motta gaver, det er jeg jammen flink til! Dårlig samvittighet? Nei, hvorfor skulle jeg ha det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå