Gå til innhold

Giverpress i jula?

Anbefalte innlegg

Jeg tok nettopp meg selv i å slenge sarkastiske kommentarer til disse reklamene med sultende negerbarn med store øyne, og en alvorlig men sørgmodig voiceover som mener vi må gi penger til disse.

Hvorfor er det slik at organisasjonene gir ekstra på nå i jula? Fordi vi har mer giverglede nå? Hvor har det blitt av den frivillige handlingen, hva er charity om man BRUKER tradisjoner, tilstander og en annen ting jeg har reagert på; overdriver framførelsene? For enten er de barna der nede i sydligere breddegrader usannsynlig innsiktsfulle og tankefulle, eller så har de fått manuskript / blitt oversatt feilaktig.

Aldri opplevd mer press fra organisasjoner enn nå, både på internett, tv og radio. Synes det er feil, når det å gi til veldedigheten er noe man i mitt hode skal gjøre når man vil, og av egen vilje. Ikke pga påføring av slike tanker fra diverse media!

Misforstå meg ikke, jeg sier ikke at vi IKKE skal gi, men jeg har bare reagert på dette i det siste. Håper jeg har plassert denne i riktig kategori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva skulle han få dårlig samvittighet for?

At han velter seg i luksus mens andre mennesker dør av sult, kurerbare sykdommer, krig og dårlig drikkevann.

Å. Det har ikke jeg. Er det noe galt med meg?

Iflg. monkeysphere føler man egentlig bare noe for de 150~ nærmeste i livet sitt. Setter min lit på det.

Lenke til kommentar
Han? Hun. :)

Forøvrig har jeg ikke dårlig samvittighet, jeg blir bare irritabel. Synes det er unødvendig og kynisk å sende slike reklamer i jula.

Hvorfor det? Hvis det fører til at folk gir mer så er det bare bra. Eller vil du at de skal reklamere mindre og dermed få mindre penger og redde færre mennesker fra sultedøden?

Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg ikke dårlig samvittighet, jeg blir bare irritabel. Synes det er unødvendig og kynisk å sende slike reklamer i jula.

Hvorfor det? Hvis det fører til at folk gir mer så er det bare bra. Eller vil du at de skal reklamere mindre og dermed få mindre penger og redde færre mennesker fra sultedøden?

Jeg synes det er kynisk og lurer på hva som får dem til å tyne folk på denne måten i jula. Når reklamene er framstilt på hva jeg mener er en feilaktig måte gjør det alt 10 gang verre i mitt hode. Penger får de uansett.

Lenke til kommentar

Enig med Thlom. De fleste av oss har mer enn nok allerede. Det er selvsagt ingenting galt i å ønske seg materielle gaver og å få/gi materielle gaver, men hvis man skal gi noe til noen som man vet allerede har alt de trenger og som ofte kjøper det de har lyst på ganske umiddelbart fordi de har penger til det, så ser jeg ingenting galt i å gi en veldedig gave/symbolsk gave (geit, grønnsakshage osv) til dem i stedet for enda en nipsfigur eller teknologisk duppedings som drunker i all annen overflod.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kynisk og lurer på hva som får dem til å tyne folk på denne måten i jula. Når reklamene er framstilt på hva jeg mener er en feilaktig måte gjør det alt 10 gang verre i mitt hode. Penger får de uansett.

Er reklame fra store og mindre butikkjeder noe bedre? Takker meg til noe informasjon fra organisasjoner som vil gjøre verden bedre.

Lenke til kommentar

Dette irriterer deg altså mer enn vanlige produktreklamer? De tyner nemlig ikke på folk (døgnet rundt, hele året) og overdriver ikke produktets kvalitet? :)

Endret av Rodion Raskolnikov
Lenke til kommentar
Bedre at folk dør av sult enn at de blir avhengige av å motta en endeløs strøm av penger fra gavmilde idioter i vestlige land.

enig, vi burde heller lære de å stå på egne ben

kaste de korrupte lederne og begynne å dyrke mat og bygge seg hus selv

Endret av Sniper_Elite
Lenke til kommentar

Hvis noen virkelig vil redde Afrika, så kan de begynne med å bannlyse religion der, våpensalg dit, og slutte med uhjelp, som virker totalt mot sin hensikt. La Afrika lære av tidligere kolonistater i Asia og Sør-Amerika.

Penger til uhjelp er lik penger i dass. De bruker midlene som sendes til å lage flere trengende mennesker, og deretter gi dem HIV.

Problemet i Afrika er KULTUR og KORRUPSJON, ikke pengemangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...