Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix G1

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan man kan hevde at det er speilet som definerer et kamera som systemkamera eller ikke-systemkamera, det blir tullete.

Speilet definerer jo om det er speilrefleks eller ikke, og enig i at det ikke har noenting med om det er systekamera eller ikke. Men jeg har ikke sett noen som påstår at det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, de er vel ikke mer forskjellige fra hverandre enn D3 og D40?

D3 og D40 er jo opplagt systemkameraer, og begge er speilreflekser og bruker dermed samme grunnteknologi. M8 bruker jo en fundamental forskjellig teknologi... [snipp] På samme måte er G1-teknologien helt forskjellig ...

Det var disse formuleringene som fikk meg til å reagere, de er kanskje bare litt negativt tolket fra min side?

Lenke til kommentar
Det var disse formuleringene som fikk meg til å reagere, de er kanskje bare litt negativt tolket fra min side?
Tror det. Kan ikke se noe galt i de formuleringene - D3 og D40 er begge speilreflekser, som er et fundamentalt forskjellig prinsipp i forhold til rammesøker (M8) og G1 er også fundamentalt forskjellig fra både speilrefleks og rammesøker. Alle sammen er systemkameraer.
Lenke til kommentar
Jeg oppfatter nok "fundamentalt" anderledes. Greit nok.
Spørs jo hva du ser på. Det er fundamentalt forskjellig fordi du blant annet setter inn et speil som kan gi deg fasedetektert autofokus og optisk søker med samme bilde som det som vil treffe sensoren - noe verken målsøkere eller G1 har. Målsøkere og G1 er jo forskjellige nok - regner med at jeg ikke trenger utdype detaljene ;-)

Edit: Men er speil "det fundamentale" med speilrefleks? I 2008?
Ja, speilet gir en muligheter man ikke får til på samme måte uten... Spørsmålet er jo om det virkelig vil være nødvendig i fremtiden.
Lenke til kommentar
Vel, de er vel ikke mer forskjellige fra hverandre enn D3 og D40?

D3 og D40 er jo opplagt systemkameraer, og begge er speilreflekser og bruker dermed samme grunnteknologi. M8 bruker jo en fundamental forskjellig teknologi... [snipp] På samme måte er G1-teknologien helt forskjellig ...

Trodde jeg hadde uttyrkt meg klart nok, men tydeligvis ikke. Ser k-ryeng har svart allerede, og forstått det jeg mente jeg skrev. Fundamentalt forskjellig refererte til fokussystem.

Lenke til kommentar
Fundamentalt forskjellig refererte til fokussystem.

Ah, ok. Jeg kaller det "forskjellig fokuseringsprinsipp", ikke "fundamentalt forskjellig teknologi", men det blir flisespikking fra min side.

Beklager å ha lagd så mye støy i tråden til testen av et spennende nytt kamera. Mye av denne tråden er relativt verdiløs, kanskje en moderator kan rydde bort det som skjedde fra min inntreden?

Lenke til kommentar
Beklager å ha lagd så mye støy i tråden til testen av et spennende nytt kamera. Mye av denne tråden er relativt verdiløs, kanskje en moderator kan rydde bort det som skjedde fra min inntreden?

Synes du har vært saklig ut fra det du oppfattet ble skrevet, og så også at du ga positiv tilbakemelding på testen. Ser ikke noe poeng i å rydde her.

Lenke til kommentar
Ah, ok. Jeg kaller det "forskjellig fokuseringsprinsipp", ikke "fundamentalt forskjellig teknologi", men det blir flisespikking fra min side.
Joda, men også søkeren er "fundamentalt forskjellig" pga speilet. Opprinnelig var det søkeren som var argumentet for speilrefleks, siden fokus ble utført manuelt. Da har man også mulighet for splitprismer, som kan gi svært presis og god manuellfokus.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har klart å finne en norsk leverandør som har den forb... adapteren inne (DMW-MA1)?

Fant den først hos Pixmania (som jeg ikke regner som norsk, det er jo et himla styr med refundering av moms dersom du returnerer noe) til den nette sum av 1786 ink frakt/mva. (HÅRREISENDE ! gav 5000 for apparatet)

To andre nettbutikker har den til ca 1400 + frakt, men de har en galloperende leveringsdato.

Sjekket gjennom Fotoknudsen som kunne skaffe den til veil til godt over 2000!

Kan få den fra japan (ebay) til 180 $ pluss frakt og ca en ukes leveringstid, men dersom fortollingsgutta flesker til så tar det jo en mnd og blir akkurat like dyrt.

Når jeg da bestemte meg for Pixmania så var de tom. Men før jeg fant alternative leverandører så hadde de den inne igjen. Når jeg så bestillte den så kommer de fordundre meg etter noen dager og sier at de var tom allikevel.

Så kan noen fortelle meg en grei måte å få fatt i den vanvittig dyre greia ? Før hele G1'en går rett i bosset (søpla) her!

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar

Ser ut til å være få som har dette på lager uansett hvor jeg søker.

Fant priser i USA ned mot $100, men på et så lite beløp blir frakten en prosentvis høy andel hvis du skal ha rask levering, og så kommer 25 % moms på toppen. De billigste jeg fant hadde forøvrig ikke adapteren på lager. B&H har den ikke som standardvare, men de kan kanskje si noe om hvor lang tid det tar å skaffe.

Edit: Du kan jo gå innom en litt større fotobutikk og spørre, mulig de kan få lagerstatus fra Panasonic.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Så kan noen fortelle meg en grei måte å få fatt i den vanvittig dyre greia ? Før hele G1'en går rett i bosset (søpla) her!

Her er vi tilhengere at sikker resirkulering. Denne typen rejects skal umiddelbart sendes til meg i Bergen. Send meg en PM, så svarer jeg deg med adresse. Mottaker betaler porto :)

Lenke til kommentar

Her er vi tilhengere at sikker resirkulering. Denne typen rejects skal umiddelbart sendes til meg i Bergen. Send meg en PM, så svarer jeg deg med adresse. Mottaker betaler porto :)

Jøss, er du og i Bergen? Da kan du jo bare ta det direkte med BIR ;-)

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Jeg har testet dette kameraet i en butikk nå. Det var naturligvis bare en veldig kort test, men min konklusjon er at dette er et veldig interessant kamera.

Mange har vært usikre på fokushastigheten. Mine begrensede tester syntes å vise at den fokuserte mer eller mindre som en vanlig DSLR i samme klasse.

Det jeg ikke er helt fornøyd med er: Den kunne gjerne vært enda mindre, jeg synes det hadde vært bedre med sensorstabilisering, og lukkeren bråkte litt. Det hadde vel også vært bra med video.

Noe funksjonalitet kunne vært annerledes. For eksempel kunne man gjerne havnet i en temporær manuellfokusmodus når man vridde på fokusringen, i stedet for at man må vri på en bryter. (Kanskje denne funksjonaliteten allerede fins for alt jeg vet.)

Med tanke på at det er et relativt lite kamera, har det mange knapper og spaker. Det synes å være enkelt å bruke.

Når dette kameraet ikke har fått mer oppmerksomhet enn det har gjort, så tipper jeg at det skyldes at det er et helt nytt system. Det er vel ingen som har m4/3-objektiver allerede. Og selv om man kan bruke eldre 4/3-objektiver, så har det systemet også en liten markedsandel, og adapteren er kostbar og vanskelig å få tak i.

Når man kan få dette kameraet med objektiv for 5000, så synes jeg det er et godt alternativ til både speilrefleks introduksjonsmodellene, og til entusiastkompaktene som G10 og LX3.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...