Gå til innhold

Ubuntu som Mediacenter og problemene det medfører

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en ubuntu som medicenter. Og det har selvfølgelig dukket opp en liste med problemer som er så lang at jeg har lyst til å returnere til windows mediacenter bare for å slippe stresset med å rette de, men jeg skal iallefall ikke gi meg med en gang.

Isteden for å spre problemene i flere tråder så kjører jeg alt i samme tråd ettersom det sikkert gjeldende for andre som har lyst på et linux media center i stuen.

Mediacenter softwaren jeg har tenkt til å benytte er Elisa mediacenter.

Ønsker svar / løsning / forslag på mest mulig av punktene under.

Listen er som følger:

1. Lyden suser når maskinen er idle, men når jeg spiller av lyd så reduseres susingen. Hva kommer dette av og hvordan kan jeg få løst det?

2. Maskinen stjeler ip'en til filserveren min. Hver gang jeg starter opp ubuntu så stjeler den ip'en og lager en dhcp conflict. Forsøkte å sette den til en fast ip så jeg nådde fil-serveren på, men da hadde jeg ikke internett. Den får internett via en brigde på filserveren.

3. Filmavspilling gjennom netverket (streaming) hakker, selv i vlc. Vil tro dette er codec relatert så det vil bli fikset når jeg får internett å kan oppdatere codec pakkene. Det snodige er at den hakker kun i fullskjerm, men når jeg spiller av filmen i et lite vindu så går det greit.

Svar på en eller flere av overnevte punkter mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - Vanskelig å si på en generell basis. Gjelder det alle programmer? Hva slags lydkort bruker du?

2 - Jeg ville koplet maskinen rett i routeren for å slippe unna slik problematikk. At du ikke fikk kople til internett med statisk IP kan være fordi du da ikke hadde DNS servere satt opp.

3 - Kan også være relatert til dårlige drivere og/eller Compiz Fusion (som er aktivert i Ubuntu by default). Forsøk å deaktiver gjennom System -> Apperance (eller noe slikt).

Lenke til kommentar

Først og fremst kan det være en ide å titte på XBMC som media-pc software, ettersom elisa fortsatt har en del å gå på (i min mening).

1. Hørtes merkelig ut... Avhengig av oppsettet ditt kan det være en ide å senke volumet i software, og øke volum med ekstern kontrollenhet (hvis du har koblet til et stereo anlegg ell noe), trenger mer detaljer for å være til hjelp her.

2. Har du ikke muligheten for å reservere ip-adresser i ruteren?

3. Hmm... Vil si at du enten ikke har de beste driverne installert eller at du har en svak cpu... Prøv å endre fra Xvideo til X11 eller lignende i gstreamer-properties (skriv gstreamer-properties i terminal og endre tillegg under Forvalg for video). Gjør susen på min MSI Wind :)

Lenke til kommentar

Må si at XBMC er det beste mediasenteret på Linux så langt, imho. Eneste problemet er at den er litt CPU-intensiv, men det går da greit :p

Susingen, og det faktum at susingen reduseres når lyd spilles likner på en forsterker der deler av den er dårlig loddet. Mekka en simpel forsterker i fjor, og da var løsninga å lodde om. Det er nok ikke aktuelt på en PC dog.

Siden du kjører Ubuntu kjører du også Pulseaudio regner jeg med. Kan være den som loker. Du kan prøve å endre dette til ALSA i System->Properties->Sound eller noe sånt.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Da er jeg litt lengre på vei.

Har teste forskjellit ting. Blant annet fant jeg årsaken til skurringen i lyden. Har 3 kabler som går til subwooferen med innebygget forsterker (logitech 5.1). Kablene har standard fargekode, grøn, svart og oransje. Da jeg nappet ut den oransje så forsvant skurringen, så det er tydeligvis mangel på støtte for oransje kabler. Den oransje kabelen gir lyd til bakhøytalerene, så det var litt leit å miste.

Om jeg kunne fått lyden tilbake på bakhøytalerene uten skurring så hadde det vert flott! hehe

Hadde flaks da jeg startet mediacenteret så den falt inn på en ledig IP-adresse.

Har desverre ikke tilgang til ruteren, men nå fungerer det inntill videre.

Har fått tak i codecs nå som jeg har internett så nå fungerer avspillingen bedre, men det hakker fortsatt i fullskjerm.

However....

Har en fil serve stående som kjører windows. Hvordan kan jeg mounte en mappe fra den fast så den alltid er tilgjengelig, selv etter omstart?

Forsøkte å følge denne oppskriften på det (https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba#Automagically%20mount%20SMB%20shares), men det var lite suksess. Noen alternativer?

Lenke til kommentar
Om jeg kunne fått lyden tilbake på bakhøytalerene uten skurring så hadde det vert flott! hehe

Sett innstillingene i avspillingsprogrammet ditt til 5.1

Hadde flaks da jeg startet mediacenteret så den falt inn på en ledig IP-adresse.

Vil heller si at du var uheldig første gangen når den fikk en opptatt adresse :p

Har fått tak i codecs nå som jeg har internett så nå fungerer avspillingen bedre, men det hakker fortsatt i fullskjerm.

Sjekk overnevnte potensielle feilkilder.

Forsøkte å følge denne oppskriften på det (https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba#Automagically%20mount%20SMB%20shares), men det var lite suksess. Noen alternativer?

Det der er den riktige måten å mappe opp slike shares på. Fortell akkurat hva feilen er og hvordan det ikke fungerer, så er det mulig at vi kan hjelpe deg. Inkluder all output fra kommandoene du prøver å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg bruker PC'en min kun til surfing og som en mediacenter PC, og kunne tenkt meg å bruke en eller annen linux-distro med mediacenter. Jeg har testet ut ubuntu ved flere annledninger, men hver gang har jeg slitt med å få lyden til å funke i 5.1 via den optiske utgangen. Jeg har et "Terratec Aureon 7.1 PCI" lydkort. Dette har fungert uten problemer i XP, Vista og Windows 7 pre-Beta.

Har tatt opp dette her tidligere uten å få noe skikkelig svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...