Bardis Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Har per dags dato en pc med én harddisk hvor jeg har Win XP Pro innstallert. Det funker greit det, men har ganske ny maskinvare og 4 gig ram, så kunne tenkt meg å få utnyttet alt av potensialet i pcen. Har kjøpt meg en ny harrdisk nå, som jeg har planer om å innstallere Vista 64-bit på. Det jeg lurer på da, er om jeg fortsatt kan ha i den gamle harddisken, også feks bare nappe ut sata-kabelen på den nye disken hver gang jeg vil bruke XP ? Siden jeg ikke endrer noen annen maskinvare enn å sette i en ny harddisk som jeg innstalerer Vista på, da vil vel ikke harddisken med XP merke noe til det dersom jeg tar ut hele XP disken under innstalasjon av Vista på ny disk? Vet ikke om jeg forklarer meg så bra her, men spør hvis noe er uklart Grunnen til at jeg i det hele tatt stiller spørsmålet, er at jeg har et par favorittspill i Might & Magic serien som er 16-bit, og er usikker om disse vil kjøre i Vista 64-bit.. Testa på den bærbare med Vista 32-bit, men kan vel kanskje være litt mere knot på 64-bit? Takker for alle svar Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Hei!! det går fint å ha operativsystemene på forskjellige partisjoner. eneste som kan bli litt dritt i fremtiden er at de sekundære operativsystemene bruker oppstartsfilene til ditt første operativsystem som i dette tilfellet er xp. det gjør at om du formaterer C: om det er der du har xp installert så vil ikkje du kunne starte opp vista uten problemer. du kan selfølgelig kjøre en reperasjon på vista i etter tid. men min erfaring var at det køddet seg litt til. men ingen problen å kjøre dualboot. når du har installerert vista på den nye disken vil du få opp en skjerm i dos når du starter maskinen om hvilke operativsystem du vil bruke, gammle eller nye. i windows kan du velge hvilken os som skal være første valget ditt og i tilleg justere tiden du har på deg til å velge. du snakket litt om sata disk, eg har vel et lite problem med at maskinen ikkje alltid finner den i dos. men kjører vista på en slik disk og xp på en gammel disk. em. vel, dette er om du har alle diskene i samtidig, og så installerer nytt os på den nye harddisken. har faktisk ikkje prøft å nappet ut kabelen til den andre disken, for å så installert det nye osèt. der kan det jo bli et problem med oppstarten ,om du får opp valget av hvilket system du vil bruke eller ikkje. noen som har testet det før? Endret 6. desember 2008 av auto82 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå