Gå til innhold

Den beste lederutdanningen

Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei, jeg husker jeg leste en plass her på forumet om en utdanning som skulle være den "beste" lederutdanningen/veien til topp stillinger.

Men jeg greier jo ikke og finne denne tråden.

Jeg vet det ikke var siviløkonom eller jurist utdanning (selv om det er to gode studier til gode lederjobber).

Så noen som vet hvordan utdanning jeg tenker på?

Husker desverre ikke hvor dem tilbydde denne utdanningen (Da hadde det jo vært lett og finne ut av hvordan utdanning jeg tenkte på :p ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du tenker på MBA (Master of Business Administration - må ikke forveksles med master i økonomi og administrasjon, aka siv.øk.).

MBA er en lederutdanning tiltenkt folk med en eller annen grad (bachelor eller høyere) - ikke bare i økonomi, men hva som helst (noen spesielle MBA-er kan kreve spesifikke fagområder). Du kan altså ta graden på toppen av en siv.øk.-utdanning, såvel som en medisin- eller ingeniørutdanning. I tillegg kreves det som regel 2-5 års relevant arbeidserfaring for å komme inn på respektable MBA-er.

En MBA varer i ett eller to år dersom den tas på fulltid. Å komme inn på en MBA på en god skole er svært vanskelig, og utdanningen er svært krevende å gjennomføre. Det er også svært dyrt (BI sin (ettårig) koster 240 000 ++).

Lenke til kommentar

Tenkte en stund at det kanskje kunne være en MBA, men jeg mener at den utdanningen jeg tenker på er en integrert master utdanning. Vanskelig dette her. Har tenkt og tenkt over dette lenge, men finner jo ikke ut av det. Hehe.

Så jeg velger og tru at det ikke er MBA som jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Eller krigsskolen eller befalskole :)

Befalsskole alene er nok svært lite verdt. Kanskje for lavt mellomledernivå, som et "bevis" på de personlige egenskapene, men BS er ikke nok i seg selv for en høyere lederstilling.

Kombinasjonen Krigsskole, tre års plikttjeneste og så en MBA vil jeg tro er noe av det bedre du kan ta i Norge. fordelen der er jo at i tillegg til et godt teoretisk grunnlag, er du garantert masse erfaring under plikttjenesten. En siv.øk.-grad og ledererfaring er nok vel så bra, men det kan være vanskeligere å få ledererfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...