Popsux Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Høres kanskje enkelt ut. Men jeg har problemer med følgende: Jeg vil skrive noe i en Tedit. Og når jeg trykker [enter] så overføres teksten til TMemo. Hvordan kan jeg få dette til og virke? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du kan gjøre det på denne måten (dobbeltklikk på editboksens Event for OnKeyDown): Procedure TForm1.Edit1KeyPress (Sender: TObject; Var Key: Char); Begin If Key = #13 Then Begin Memo1.Lines.Add (Edit1.Text); Key:= #0; // Ikke nødvendig, men fjerner beep fra Return-tasten End; End; Lenke til kommentar
Popsux Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Du kan gjøre det på denne måten (dobbeltklikk på editboksens Event for OnKeyDown): Procedure TForm1.Edit1KeyPress (Sender: TObject; Var Key: Char); Begin If Key = #13 Then Begin Memo1.Lines.Add (Edit1.Text); Key:= #0; // Ikke nødvendig, men fjerner beep fra Return-tasten End; End; Supert!! Takker igjen tasle Your da'man! Lenke til kommentar
Popsux Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Ett annet spørsmål! Hvis jeg vil skrive inn ordet: "help" i edit1. Og teksten: "i can't help you" skal da vises i memo1. Hvordan gjør jeg det? prøver og lage et program der man kan skrive inn ord i edit1, også svarer memo1 til ordet man skriver i edit1. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Da bruker du samme opplegg som vist, men erstatter med if Uppercase (Edit1.Text) = 'HELP' then Memo1.Lines.Add ('I can't help you'); Lenke til kommentar
Popsux Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Kanskje simpelt, men jeg fant ikke ut av det! Utmerket, og mange ganger takk tasle! Du må være pro.. Har sekkert laget mange kule programmer! Lenke til kommentar
tasle Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Prosedyren vil nå se slik ut i prinsippet: Procedure TForm1.Edit1KeyPress (Sender: TObject; Var Key: Char); Begin If Key = #13 Then Begin If Uppercase (Edit1.Text) = 'HELP' Then Memo1.Lines.Add ('I can''t help you'); Key:= #0; // Fjerner beep fra Return-tast End; End; Her må du bruke 2 enkle anførselstegn i en streng som skal vise ett anføselstegn. Bare ett anførselstegn terminerer strengen, og du får da en feilmelfing. Noen "kule programmer" har det jo blitt opp gjennom årene. Av spill også. Yatzy og Monopol er både enkelt og givende å lage for en nybegynner. For meg går det mest på applikasjoner for næringslivet (database-baserte applikasjoner, web og internett etc). Endret 10. desember 2008 av tasle Lenke til kommentar
Popsux Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Utmerket!! Takker for ny spesifisert kode + forklaring! Yatzy og Monopol høres kult ut. Kanskje jeg en dag også greier å lage noe slikt! Programmer for næringslivet generelt høres dermed mer komplisert ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå