Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys - koble på fjernlys?

Anbefalte innlegg

Noen av dere har sikkert oppfattet at jeg vil ha flere lys på bilen min. Siden jeg liker å gjøre rare ting, tenkte jeg at det ville vært praktisk å koble fjernlysene som er over fangeren parallelt med fjernlysene som allerede er i bilen.

Frontlykter.bmp

På lyktene under støtfangeren, tenkte jeg å koble de via en bryter inni bilen og på måten vi kom frem til i denne tråden.

Jeg tenkte å koble tåkelysene på knappen nederst til høyre på midtkonsollen(under varmeanlegget).

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=253524

Vil det være dumt å koble de eksterne fjernlysene parallelt med fjernlysene i bilen? Om sommeren, når lysene er fjernet, vil det kun være to ledninger som er i bilen, som ikke brukes til noe, og som ikke bruker noe strøm.

Slik blir koblinga hvis jeg gjør akkurat som jeg vil. Fjernlysene vil mest sannsynligvis monteres før jul. Hvis jeg får gode svar, så lover jeg å legge ut masse fine bilder i arbeidsloggen

EDIT: Ser etter litt nærmere kikking at det allerede er kabla opp til tåkelys, og bryteren til venstre for den jeg snakket om i stad er faktisk til for å kunne tåkelys. Utrolig hva man finner når man ser litt nøyere etter :)

EDIT2: Ser også at den tegninga i starten var utrolig dårlig. Skal liksom være to ovale fjernlys festet rett over skiltet, og to tåkelys byttet inn i "leppa" under støtfangeren.

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettest og koble seg inn på + på fjernlysene som er på bilen allerede.

Alså styrestrøm fra fjernlys på bilen inn på rele, som får rele til å slå over og da får du fjernlys både på hovedlampene og ekstra lampene.

Rele du kobler opp krever:

-Jording

-Styrestrøm

- (+) fra batteriet med sikring

-og ekstra lysene kobles innpå relet.

Lenke til kommentar
Kan da ikke koble bryteren direkte på hovedlysene! Bryteren kommer jo til å brenne opp!?

Neida... Hvorfor mener du det? Styrestrømmen til releet kommer fra de originale fjernlysene, via en bryter (som lar deg velge mellom originale fjernlys og originale fjernlys+ekstra fjernlys), gjennom releet og til gods. Det er altså bare styrestrømmen til releet som skal gå gjennom den bryteren der, ikke strømmen til hovedlysene..

Lenke til kommentar
Kan da ikke koble bryteren direkte på hovedlysene! Bryteren kommer jo til å brenne opp!?

Neida... Hvorfor mener du det? Styrestrømmen til releet kommer fra de originale fjernlysene, via en bryter (som lar deg velge mellom originale fjernlys og originale fjernlys+ekstra fjernlys), gjennom releet og til gods. Det er altså bare styrestrømmen til releet som skal gå gjennom den bryteren der, ikke strømmen til hovedlysene..

så rett så rett..takk får at du fårklarte det.

styrestrøm er ikke hovedstrøm.

alt fra min fårrje post stemmer.jeg har koblet minst 30 ekstralys/tåkelys både jobb og privat.

Endret av storkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...