Gå til innhold

PC og varme

Anbefalte innlegg

Ikke helt sikker på hvor jeg skal legge denne tråden, men jeg satser på her..

Jeg bygde meg nettopp en ny PC. Spesifikasjonene står til utstilling i signaturen min. Jeg liker å ha det ganske varmt på rommet mitt, og vinduet står gjerne ikke oppe med mindre jeg sover. For øyeblikket rapporterer EVEREST Ultimate at temperatur i CPU er 46 og 42 grader (core 1&2), og 36 grader på hovedkortet. Da har jeg bare Firefox oppe.

Saken er den at muttern nå sier at det er unormalt varmt på rommet mitt, og påstår at det skyldes PCen. Hvor mye den har å si vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall med vilje latt vinduet være lukket og varmen stå på litt varmere enn gjennomsnittet. Ihvertfall skyldes visst dette PCen min, og jeg fikk just forbud mot å ha PCen på om natta fordi hun er redd for å brenne inne.

Hvor paranoid er mor, og har hun litt rett? Jeg har vinduet oppe om natta, vil si det er ganske kjølig når jeg står opp (også når PCen har stått og godgjort seg).

Håper på noen svar her, det blir vanskelig å ha diverse nedlastinger gående fra tid til annen når det må gjøres på dagtid og stjeler båndbredde fra 2 andre PCer i huset.

Takk! :)

- henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt blir det varmere på et rom hvor en PC står. Det tilsvarer jo å sette inn en varmeovn på et par hundre watt (omtrentlig).

At noen har brent inne fordi PCen tar fyr tror jeg dog er noe i nærheten av like sjeldent som øyebryn på egg. Det er vesentlig større sjangs for at det begynner å brenne i en tørketommel eller kaffetrakter.

Lenke til kommentar

Mødre er ganske paranoide og har ofte sin egen oppfatning av ting som de ikke helt forstår. Ofte basert på ting de har hørt....

Jeg har også hatt PC på rommet mitt i mange år, også latt den stå på 24/7 over lang tid. Opplevd CPU på over 50° C uten at noe har tatt skade. JA, det kan bli varmt. Men for at noe skal ta fyr må det stå eller ligge temmelig tett på varmen. Bare kjenn på kabinettet og der varmen kommer ut fra vifta. Hvis du ikke kan holde hånda tett på/inntil bør du vurdere bedre kjøling, ellers ingen fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...