Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge kan hasj spores i urin? Kan veileder kreve prøve?


Gjest hasjegutten

Anbefalte innlegg

Det som er mest farlig med hasj er røyken du tar inn hasjen via. Selve hasjen er helt ufarlig og lager ingen permanente fysiske skader har forsking funnet ut av.

Enn psykiske skader da?

Såvidt jeg forstod det, så er det noen teorier som sier at det er sammenheng mellom bruk av hasj og mentale lidelser, men det er ikke bevist at hasj forårsaker disse mentale lidelsene. Heller at hasj blir brukt mer blandt folk som allerede har psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å sammenligne, for hver gang du røyker hasj så legger du bittelitte mer brennstoff på bålet. Så til slutt vil ikke det lille brennstoffet gjøre noe endringer på bålet så du må gå over til sterkere saker (f.eks. heroin) og da er løpet kjørt.

 

Men men uansett, you get my point :p

Akkurat det jeg mener, ja. Blir som med snus, det sies, uten at jeg har prøvd, at det skal gi en mild rus, men at denne bare merkes første gangene man bruker det, så blir man vant til det. Rusen man får av å bruke hasj er nok også noe man blir "vant til", og etterhvert lei, og da står sterkere stoffer for tur. "Man har jo allerede brutt barrieren å prøve narkotika, så hvorfor ikke bryte den litt til?". Og da er løpet kjørt.

 

Blir litt som å runke og :p, det er alt man trenger i starten av puberteten, men etterhvert så blir man litt lei og man trenger ekte mus ;).

Lenke til kommentar
Takker for svar Demantions. Det hjelper å ha noen tall å støtte seg på. :)

 

Regner vel med at det blir mer røyking etter hvert, sånn ca. med en måneds mellomrom. Blir vel kanskje litt røyking rundt nyttår når jeg er alene hjemme med noen kompiser. :)

 

 

Så ender du opp med heroin som de andre på plata?

 

heroin-addict.jpg

 

Det er gøy det :D

 

Det starter som "partydop", "kveldskos" og en "rev" på hjørnet, men etterhvert kommer du til å skjønne hvor dumt det er.

 

Jeg snakket med en narkoman i over en halv time sammen med en kompis på skolen om dop, og han holdt ett helt foredrag om da han prøvde hasj for første gang, å ga på mer, i ett par år, etter rundt 7 år måtte han gå over til heroin fordi hasjen ble for dyr da han ikke ble rusa nok. Du må ha mer for hver gang. Det er som overvektige de spiser litt mer enn oss andre.

 

Men for all del, jeg er vell bare en plagsom liten 15 åring, jeg har jo ikke myndighet eller noe så det som står over her er vell bare tull?

latterlig :roll:

Lenke til kommentar
For å sammenligne, for hver gang du røyker hasj så legger du bittelitte mer brennstoff på bålet. Så til slutt vil ikke det lille brennstoffet gjøre noe endringer på bålet så du må gå over til sterkere saker (f.eks. heroin) og da er løpet kjørt.

 

Men men uansett, you get my point :p

Akkurat det jeg mener, ja. Blir som med snus, det sies, uten at jeg har prøvd, at det skal gi en mild rus, men at denne bare merkes første gangene man bruker det, så blir man vant til det. Rusen man får av å bruke hasj er nok også noe man blir "vant til", og etterhvert lei, og da står sterkere stoffer for tur. "Man har jo allerede brutt barrieren å prøve narkotika, så hvorfor ikke bryte den litt til?". Og da er løpet kjørt.

 

Blir litt som å runke og :p, det er alt man trenger i starten av puberteten, men etterhvert så blir man litt lei og man trenger ekte mus ;).

Selv om man blir "vant med" rusen så blir ikke rusen borte. det er bullshit, og du er velkommen med noe seriøst som beviser det.

Det er også motbevist at cannabis fører til sterkere stoffer. Det er miljøet som fører til det.

 

I nederland er bla cannabis lovlig, hvorfor går ikke da flesteparten av befolkningen på heroin?

Lenke til kommentar
Gjest hasjegutten

Veien til heroin, kokain og hardere stoffer er nok ganske lang, folkens. Jeg har tross alt røyka stoffet èn gang hittil. Jeg skal ikke påstå at jeg kan kontrollere et evt. stoffmisbruk i fremtiden, men ved å vise respekt for stoffet og ikke røyke det for ofte burde ting gå bra. Hasj er neppe så uvanlig som mange skal ha det til.

 

Selvsagt er det skadelig, men hva er det som ikke er skadelig i dagens samfunn? Man får kose seg litt mens man enda kan. :)

Lenke til kommentar
Veien til heroin, kokain og hardere stoffer er nok ganske lang, folkens.

 

Det tror jeg varierer veldig fra person til person.

 

Hvis du har vært på en fest bør du vite at bare veien fra pils til brus (cola) ikke er så veldig lang, derimot heroin havner i en helt annen kategori og er i mye mindre grad sosialt akseptert. Finnes det hardere stoffer enn heroin?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Mhm._*
Regner vel med at det blir mer røyking etter hvert, sånn ca. med en måneds mellomrom. Blir vel kanskje litt røyking rundt nyttår når jeg er alene hjemme med noen kompiser. :)

 

 

Allright, skal gi deg et lite tips her. Tar enkelt og greit et eksempel fra en kjent vokalist; Anthony Kiedis av RHCP.

 

Han tok for første gang en joint når han var 12 år. (fikk med faren sin) Han sa akkurat det samme når han ble eldre, at han bare skulle ta det en gang i måneden osv, så fikk han ikke samme rusen av det lengre så han gikk over til coke. (kokain) som han likte veldig godt og ble avhengig. Deretter gikk han over til heroin som ødelagte han totalt. Han ble kicket ut av bandet en liten periode, men kom tilbake. Kompisen hans (gitaristen i bandet) døde av overdose og heller ikke da klarte han å slutte.

 

Han sa til seg selv: "Nå skal jeg bare ta heroin denne helga, så er jeg clean i 4 uker, så tar jeg heroin igjen, så senere ble det: "Nå skal jeg ta hver 3 uke, hver 2 uke, annenhver uke, annenhver dag" og da er helvete gjort.

 

En annen ting han alltid har sagt er: "Jeg elsker hasj, jeg elsker alkohol, men jeg bruker ingen av delene fordi det ikke har effekt på meg lengre"

 

Tenk over hva du gjør, det er ikke kult med dop.

Lenke til kommentar
Hvis du har vært på en fest bør du vite at bare veien fra pils til brus (cola) ikke er så veldig lang, derimot heroin havner i en helt annen kategori og er i mye mindre grad sosialt akseptert.

 

 

 

Edit: Jeg var treg. Er enig i det du skriver. Men kokain regnes vel som et hardt stoff vel?

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Gjest hasjegutten
En annen ting han alltid har sagt er: "Jeg elsker hasj, jeg elsker alkohol, men jeg bruker ingen av delene fordi det ikke har effekt på meg lengre"

 

Tenk over hva du gjør, det er ikke kult med dop.

 

Jeg ser selvsagt farene ved det jeg gjør, men det er ingen som driver med dop i utstrakt grad her. Vi kommer neppe til å røyke fast en gang i måneden for å si det sånn, men å ta seg en blås en gang i blant burde gå fint. Hvor langt ting utvikler seg går antagligvis litt på personligheten også. Og vil tro det er langt lettere å få tak i hasj enn kokain f. eks.

 

Og, nei. Jeg synes ikke dop er kult. Dette er ikke noe man går rundt og skryter av til venner og bekjente. Hasj kan gis som medisinsk behandling i USA, så da må det være bedre enn mange stoffer også. De fleste har vel prøvd dette et par ganger når de var yngre uten at det er noen unnskyldning selvsagt.

 

Jeg kan jo komme med noen oppdateringer etter de gangene jeg røyker, så ser vi om det blir hyppigere røyking med tiden.

 

Nå må jeg nesten stikke på skolen.

 

Ciao...

Lenke til kommentar

Forskjell på bruk og misbruk. Det er mange flere enn du tror som røyker/har prøvd.

Omtrent halvparten av norges befolkning har prøvd hasj før fylte 30 år.

 

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.1488553

 

Dama til bestekompisen min røyker hasj innimellom, hun er psykiater. En annen kompis av meg røyker en gang i helgen for å slappe av, når alle andre er ute og drikker alkohol. Han studerer tredje året innen psykologi, og er regnet som en av de beste elevene i klassen.

 

Jeg har også venner som holder på med sterkere stoffer, heroin, speed, cola osv. Dette er folk som stort sett har sliti i oppveksten, der det har vært mye vold innblandet osv. Og man må jo starte et sted, må man ikke? De fleste startet med sigaretter i en alder av 10-12 år. Alkohol ett eller to år senere.

 

Jeg vil ikke si at hasj er inngangsbilletten til sterkere stoffer. Miljøet man er i er inngangsbilletten. Eller vanlige sigaretter om man skal være så vanskelig på det.

De som vet bedre begynner ikke med sterkere stoffer enn hasj. For cola, speed, heroin osv ødelegger faktisk hjernen! Det er stoffer som faktisk KØDDER med hjernesignalene, dreper hjerneceller, noe hasj ikke gjør. Ingen som har dødd av ren hasj.

 

I gamle dager lærte man at hvis man onanerte, ble man blind, fikk vorter på hendene eller ble sinnsyke. Det er noe vi ler av i dag, men det har noe med normer å gjøre. På den tiden var det ikke akseptert, og folk trudde på det. "Ja men læreren min sa jo..." Det hjelper ikke.

 

Jeg har alltid vært en sterk motstander av hasj. Bruker man hasj så er det en sikker død. HELT til jeg faktisk satte meg inn i det, studerte det nøyere, prøvde et par ganger selv, fikk erfare det med venner rundt. Og gjett hva. Jeg har skiftet mening. Jeg vet dere som er sterkt imot har gjort dere opp en mening fordi dere har hørt på foreldre/lærere osv. Men prøv å se det med åpne øyne. Er det DU som ikke liker det, eller er det noen som har plantet meningen i hodet ditt allerede?

Lenke til kommentar
Forskjell på bruk og misbruk. Det er mange flere enn du tror som røyker/har prøvd.

Omtrent halvparten av norges befolkning har prøvd hasj før fylte 30 år.

 

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.1488553

 

Dama til bestekompisen min røyker hasj innimellom, hun er psykiater. En annen kompis av meg røyker en gang i helgen for å slappe av, når alle andre er ute og drikker alkohol. Han studerer tredje året innen psykologi, og er regnet som en av de beste elevene i klassen.

 

Jeg har også venner som holder på med sterkere stoffer, heroin, speed, cola osv. Dette er folk som stort sett har sliti i oppveksten, der det har vært mye vold innblandet osv. Og man må jo starte et sted, må man ikke? De fleste startet med sigaretter i en alder av 10-12 år. Alkohol ett eller to år senere.

 

Jeg vil ikke si at hasj er inngangsbilletten til sterkere stoffer. Miljøet man er i er inngangsbilletten. Eller vanlige sigaretter om man skal være så vanskelig på det.

De som vet bedre begynner ikke med sterkere stoffer enn hasj. For cola, speed, heroin osv ødelegger faktisk hjernen! Det er stoffer som faktisk KØDDER med hjernesignalene, dreper hjerneceller, noe hasj ikke gjør. Ingen som har dødd av ren hasj.

 

I gamle dager lærte man at hvis man onanerte, ble man blind, fikk vorter på hendene eller ble sinnsyke. Det er noe vi ler av i dag, men det har noe med normer å gjøre. På den tiden var det ikke akseptert, og folk trudde på det. "Ja men læreren min sa jo..." Det hjelper ikke.

 

Jeg har alltid vært en sterk motstander av hasj. Bruker man hasj så er det en sikker død. HELT til jeg faktisk satte meg inn i det, studerte det nøyere, prøvde et par ganger selv, fikk erfare det med venner rundt. Og gjett hva. Jeg har skiftet mening. Jeg vet dere som er sterkt imot har gjort dere opp en mening fordi dere har hørt på foreldre/lærere osv. Men prøv å se det med åpne øyne. Er det DU som ikke liker det, eller er det noen som har plantet meningen i hodet ditt allerede?

 

 

Well said, end thread. Jeg var også i mot det. helt til jeg leste masse om det på diskusjon, wiki og sett mange komedier som hasj er med i (Knocked Up, Strange Wilderness osv). Jeg har selv ikke prøvd det men. Tenker godt gjennom det først :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Panodor

Leste gjennom en del artikkler fra Wiki, og det her var vel det mest brukbare jeg fant:)

 

Jeg personlig har ingenting imot cannabis, sensimillia eller hasj, det er naturlige planter, som vokser akkurat som furu-trærne.. Bare pass på at det ikke blir for mye av det gode ;)

 

Virkning på lungene [rediger]

 

Effekten av tobakksrøyk og cannabisrøyk er ganske forskjellig, mens tobakk går til mindre, perifere ganger i lungene konsentrerer cannabisrøyk seg på de store sentrale luftrørene. Det er hittil ikke funnet noen tilfeller hvor brukere av kun cannabis, har utviklet kreft i luftveiene, men forskere ved UCLA har påvist forstadier til kreft i celler fra bronkiene til tunge cannabisrøykere.[13] Det er vist ved studier at røyking av cannabis- (marijuana) og tobakk hver for seg forårsaker betydelige celleforandringer i slimhinnene i bronkiene, og at kombinert bruk har en additiv effekt[14]. Det er også rapportert resultater som indikerer motsatt effekt. [15]

 

Det er dissens om hvorvidt røyking av cannabis uten tobakk (marijuana og hasjisj i enkelte former for pipe) forårsaker KOLS. [16] [17]

Mentale lidelser [rediger]

 

Det har siden 1960-tallet vært teorier om at cannabisbruk har sammenheng med mentale lidelser, herunder schizofreni og depresjon.[18] Det er imidlertid ikke enighet om hvorvidt cannabis bidrar til å utløse slike psykiske lidelser, eller om cannabisbruk bare er mer utbredt blant personer som er disponert for psykiske sykdommer. Flere studier tyder på at sammenhengen kan være kausal, bl.a. indikerer en større epidemiologisk kohort-studie av 50 000 svenske soldater at brukere av cannabis har overhyppighet av schizofreni [19].

 

Den økte utbredelsen av cannabis siden 1960-tallet gjenspeiles imidlertid ikke i noen økning i frekvensen av schizofreni i befolkningen som helhet.[20]

 

En vitenskapelig modell fra 2007 i medisintidskriftet the Lancet konkluderer med at andelen psykotiske lidelser er høyere hos cannabisbrukere og da særskilt hos dem som bruker cannabis ofte. En mulig forklaring er at folk som står i fare for å utvikle schizofreni i større grad bruker cannabis. Denne litteraturoversikten tar statistisk høyde for ulike forklaringer og forfatternes konklusjon er:

«Det er nå tilstrekkelig vitenskapelig støtte for å advare unge mennesker om at cannabisbruk kan øke deres risiko for å utvikle en psykotisk sykdom senere i livet.» [21].

 

Lancet-artikkelen forutsetter en økning i forekomsten av schizofreni i befolkningen i Storbritannia i perioden 1996 til 2005. Dette er imidlertid motbevist av en annen gruppe forskere, som i tidsskriftet Schizophrenia Research, peker på at noen slik økning ikke har funnet sted [22].

 

Denne siste undersøkelsen bekrefter tidligere funn, som tyder på at den økte utbredelsen av cannabis siden 1960-tallet ikke gjenspeiles i noen økning i frekvensen av schizofreni i befolkningen som helhet. [20]

Hukommelse [rediger]

 

Cannabis svekker korttidshukommelsen og andre kognitive funksjoner. Tiden er avhengig av dosen.[23] Under rusen og i tiden etterpå, opp til noen uker, kan man ha redusert læreevne. Enkelte studier som antyder en slik sammenheng, tyder samtidig på at læreevnen normaliseres når cannabinoidene går ut av kroppen. Dette forklares med at THC ikke dreper celler i hjernen, men kun «bedøver» dem. [24]

 

Ingen bevis er funnet for langtidsreduksjon i minne eller oppmerksomhet i cannabisbrukere en uke etter siste inntak. Det er heller ikke funnet funksjonelle forskjeller i hjernens funksjoner som håndterer dette mellom regelmessige cannabisbrukere og ikke brukere.[24]

 

Det er heller ikke konstatert noen varig endring i intelligens hos cannabisbrukere. Dette settes i sammenheng med at cannabinoider antagelig ikke dreper hjerneceller slik man trodde tidligere.[25] [26]

Overdoser [rediger]

 

Cannabis har en lav toksisitet. Det ikke er rapportert om dødsfall knyttet til overdosering av cannabis. Nyere litteratur støtter fortsatt dette synet, to rapporter om dødsfall hvor cannabis var blitt brukt, involverte andre risikofaktorer som gjorde at dødsfallene sannsynligvis ikke hadde oppstått hadde det ikke vært for disse risikofaktorene[27].

 

En velkjent akutt virkning av cannabis er stigning i puls og blodtrykk. Dette resulteter i økt belastning på hjertemuskulaturen, og derav oksygen-behovet. Hos en person med en forutgående sykdom som hemmer hjertemuskulaturen eller oksygenleveranse til hjertet, vil tilførsel av cannabis kunne ha alvorlige og potensielt fatale konsekvenser. Mittelmann et. al (2001) studerte 3882 pasienter med nylig gjennomgått hjerteinfarkt, hvorav 124 var cannabis-brukere. Sammenliknet med andre pasienter som ikke var cannabis-brukere, var disse pasientene i høyere omfang menn, tobakksbrukere og overvektige. Risikoen for hjerteinfarkt i løpet av den første timen etter å ha røyket cannabis ble kalkulert til å øke med 4.8 ganger sammenliknet med baseline hos ikke-brukere[28]

 

Kosior et al. (2000) har beskrevet et ikke-dødelig tilfelle av paroxysmal atrieflimmer hos en ung kvinne som røyket cannabis. Gupta et al. (2001) har beskrevet et dødsfall hos en 25-årig mann med kjent revmatisk hjertesykdom, som døde mindre enn 24 timer etter å drukket en mindre mengde bhang. Utfallet kunne sannsynligvis ikke ha oppstått kun i kombinasjon med eksisterende hjertesykdom, men også som en kombinasjon mellom bruk av cannabis og forskjellige medisiner[29]. For eksempel har Wilens et al. (1997) rapportert om fire tilfeller hos 15 til 18-årige mannlige pasienter som fikk trisykliske antidepressiva for behandling av ADHD, som utviklet takykardi, konfusjon, delirium og kortvarig hukommelsestap etter å ha røyket cannabis. Disse medisinene kunne også ha potensial for å predisponere for arrytmier som atrieflimmer[30].

 

Mouzak et al. (2000) og Moussouttas (2004) har beskrevet tilfeller av forbigående sirkulasjonsforstyrrelser til hjernen (en kjent forløper til hjerneslag) som oppstod kort tid etter at de beskrevne personene hadde røyket cannabis hos storforbrukere, dette ville sannsynligvis ikke ha oppstått uten forutgående eksisterende åreforkalkning i hjernens blodkar[31][32]. s.

 

To tilfeller av ren overdosering etter inntak av cannabis-kaker ved uhell hos små barn har blitt rapportert (Boros et al., 1996)[33]. Dette resulterte i koma, men ikke i dødsfall. En annen rapport om uhell med inntak hos barn (López Segura et al., 2002) resulterte i bevissthetspåvirkning og ataksi, som gikk tilbake i løpet av få timers observasjon på sykehus[34].

 

Anslag fra forsøk med rotter indikerer at en dødelig dose for en voksen mann vil være mellom 50 og 86 g rein THC for en person på 68 kg. Dette tilsvarer 1-1.8 kg med marijuana med et 5% innhold av THC hvis det inntas oralt. Et innhold av 5% THC er normalt i marijuana og en normal brukerdose er på rundt 0,2 til 0,5 gram.

 

Store doser kan føre til hallusinasjoner, og overdrevne doser eller større doser på uerfarne personer kan øke sjansen for at brukeren besvimer.

Avhengighet [rediger]

Sammenligning av avhengighet vs. fysisk skade for 20 drugs fra en artikkel i The Lancet

 

Cannabis' avhengighetskapende potensial er omstridt. Medisinske studier indikerer at den er lavere enn for kaffe[35]. Prevalensen av kontinuerlig bruk som definert i ICD-10 blant dem som noensinne har brukt cannabis, er 10–15 % i følge amerikanske studier.

 

Tallet øker for dem som bruker cannabis regelmessig (ukentlig) over flere år, og er ifølge de samme studiene mellom 57 og 92 %.

 

Det er ikke etablert noe abstinenssyndrom, («fysisk avhengighet»), slik som for f.eks. alkohol, kaffe, tobakk og heroin, selv om man har toleranseutvikling for cannabis og det er rapportert fysiologiske symptomer som svette, søvnforstyrrelser, irritabilitet, aggresjon, endret appetitt og skjelving. Imidlertid er ikke disse symptomene så konsekvent rapportert at de defineres som egne cannabis-abstinenssyndromer. Hyppigst er symptomene i spekteret omkring irritabilitet, urolighet og nervøsitet, som man også kan se hos spilleavhengige, noe som muliggjør alternativ tolkning av symptomene som uttrykk for en angstreaksjon.[36] Proponenter hevder at cannabis i seg selv ikke er avhengighetsskapende, men at avhengighetspotensialet avhenger av brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...