Gå til innhold

Disk med S.M.A.R.T.-feil - få Windows til å stole på disken igjen?

tommyb

Anbefalte innlegg

Hei.

Spørsmål:

Kan man få Windows til å fungere normalt på en harddisk som er feilaktig "reported to be failing" av S.M.A.R.T.-systemet?

Bakgrunn:

Jeg har et hovedkort som jeg er rimelig misfornøyd med, et Abit IP-35E.

Til dette hovedkortet kjøpte jeg en ny harddisk, en Samsung SpinPoint F1 1TB.

Jeg hadde lest om disken på SilentPCReview.com, og det forklarer vel godt nok hvorfor jeg kjøpte akkurat den disken. Det jeg ikke hadde lest, var at disken har problemer med en rekke chipsets.

Jeg klonet windows over på den nye disken via en USB-oppkobling, og det gikk bare flott. Men når jeg begynte å bruke disken, gikk ting noe så usannsynlig treigt. Ingen feil, bare hakkete og tregt sånn som når dårlig hardware spyr ut interrupts. Jeg sjekka EventVieweren i Windows og fant ut at den var oversvømt med en spesifikk type timeouts fra diskkontrolleren. Jeg slo opp informasjon om disken og hovedkortet mitt på internet og fant ut at det var mange problemer med denne disken, og at den var inkompatibelt med diskkontrolleren på hovedkortet mitt. For at disken skulle virke på hovedkortet mitt, måtte en Command Queuing-innstilling slås av i chipsetdriverene, og Intels chipsetdrivere er velsignet fri for muligheter til å slå av denne innstillingen.

SATA-2 hovedkortet mitt støttet ikke SATA-2 disken min. Irriterende, men løsningen var enkel, jeg kjøpte et SATA-2 kontrollerkort, og derfra virket disken helt flott.

Men skaden var allerede gjort.

Harddisken har ingen feil. Det er ingen verdens ting fysisk feil med harddisken, ikke en eneste sektor eller byte har noensinne hatt korrupt data selv da feilene rant inn i errorlog'en. Det eneste problemet er at harddisken har vært tilkoblet et hovedkort som ikke takla den helt, og loggen ble fylt opp med timeout-feil.

Og som alle moderne disker, er denne disken forbannet med S.M.A.R.T-systemet, som har som hovedformål å få folk til å kjøpe nye disker.

Som dere kanskje har gjetta allerede, har Windows pliktfullt rapportert alle feilene til harddiskens S.M.A.R.T.-system, med det resultat at det er logget en hel masse feil på disken. Det er jo riktig at det har vært masse feil, men de skyldes altså hovedkortets inkompabilitet med denne disken, og nå som disken er koblet til en mindre elendig SATA-kontroller, virker disken helt perfekt.

Det gjør derimot ikke Windows. Windows ser jo at S.M.A.R.T.-systemet på disken har registrert masse feil.

Første problem var at Windows ga meg advarsler om at harddisken var i ferd med å dø, og den insisterte på at jeg skulle ta backup. Jeg måtte avbryte meg ut av en backup-wizard flere ganger om dagen i noen dagers tid, og det samme måtte dama mi når hun logget på sin ikke-administratorbruker, til Vista til slutt innså at jeg ikke ville, og ga meg muligheten til å ikke få opp det spørsmålet flere ganger.

Det er jo fint og flott at jeg fikk mulighet til å ta backup, og etterhvert forsvant jo den stadig gjentatte popup'en. Problem nr. 2 er mer skadelig.

Siden Windows ikke stoler på disken, vil operativsystemet heller ikke foreta vedlikeholdsoppgaver på disken. Hvis jeg forsøker å kjøre defragment manuelt eller automatisk, nekter den. Fra applikasjonsloggen: "Volume C: was not defragmented. Reason: The volume is on a disk that is reported to be failing."

Jeg kan naturligvis finne et annet program for defragmentering men jeg foretrekker å bruke operativsystemets - NTFS er som kjent udokumentert - og gudene vite hvilke andre ting Windows går rundt og gjør bak min rygg som straff for at det er S.M.A.R.T.-feil på harddisken.

Alt i alt må jeg si at jeg verken er fornøyd med Samsung, Abit eller Microsoft, og hvilken nisse det nå var som fant på at en disk med S.M.A.R.T. feil på ikke kan vedlikeholdes på vanlig vis. Jeg kommer ikke til å kjøpe ny disk når jeg har en flunkende ny, stillegående og helt feilfri disk bare fordi den og Windows husker at hovedkortet for en tid siden ikke klarte å snakke samme språk som disken. Så derfor spør jeg...

Er det noen måte å nullstille, ikke antall S.M.A.R.T.-feil på disken (selv om det også nok ville løst problemene i Windows) men Windows' nullpunkt i forhold til hvor mange flere feil den tolererer før disken blir uglesett av windowsprosessene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg sjekket så ble ikke SMART loggført, har i allefall ikke fått opp logger tidligere.

Men derimot vet jeg at de fleste seriøse SMART tester tar testen der og da.

Personlig er jeg takknemmelig for SMART, denne er ett lite sikkerhetsnett som i enkelte tilfeller gir deg en forvarsel at det er risiko for datatap.

Og da tar man afære og flytter bort det du ABSOLUTT ikke vil miste.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så ble ikke SMART loggført, har i allefall ikke fått opp logger tidligere.

Personlig er jeg takknemmelig for SMART, denne er ett lite sikkerhetsnett som i enkelte tilfeller gir deg en forvarsel at det er risiko for datatap.

Det ligger lagret rett på harddisken, såvidt jeg forstår. Det er en rekke tellere som teller forskjellige typer registrerte feil. Også andre ting blir logget, som antall opp- og nedspinninger av disken, etc. Noen av disse attributtene står listet opp her:

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

"Alternatively, if a drive has experienced problems in the past, but the sensors no longer detect such problems, the SMART status may, depending on the manufacturer's programming, suggest that the drive is now sound." - Desverre fortsetter Windows i mitt tilfelle å anta at disken er i ferd med å dø. Noe som rett og slett ikke er tilfelle.

Det er klart at det er fint å få en forvarsel før disken ryker, men S.M.A.R.T.-systemet er ikke spesielt populært blant diskeiere, det jeg har sett. Når sikkerhetsnettet snører seg rundt nakken på folk så er det ikke like nyttig lenger.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det ligger lagret rett på harddisken, såvidt jeg forstår. Det er en rekke tellere som teller forskjellige typer registrerte feil.

Det er klart at det er fint å få en forvarsel før disken ryker, men S.M.A.R.T.-systemet er ikke spesielt populært blant diskeiere, det jeg har sett.

Nja, egentlig så tviler jeg på det faktisk.

Hos WD for eksempel får du samme SMART feilen kontinuerlig så skal disken i retur til de og da må de hoste opp en ny til deg så de er ikke akkurat tjent med en slik ordning.

Lenke til kommentar

Skreiv forresten om innlegget mitt ovenfor etter du hadde kommentert det :)

Forresten #2:

"Alternatively, if a drive has experienced problems in the past, but the sensors no longer detect such problems, the SMART status may, depending on the manufacturer's programming, suggest that the drive is now sound." - Desverre fortsetter Windows i mitt tilfelle å anta at disken er i ferd med å dø.

Det ser ikke ut til at SATA-kontrollerkortet mitt støtter S.M.A.R.T. og dermed får ikke systemet gitt beskjed til Windows selv om det skulle finne ut at "the drive is now sound".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hei, min erfaring (Vista 64bit) er at denne masingen om diskfeil gir seg med tiden. Det går noen dager/uker (husker ikke hvor lenge) med meldinger om diskfeil, men så går det over, og du hører ikke mer.

Har selv tilsammen 3 stk Samsung F1 750 GB, og har hatt slike merkelige problemer med to av dem før jeg skjønte hvordan jeg skulle koble dem. De fungerer fint på "rett" kontroller, og Vista går seg også til etterhvert.

Lenke til kommentar
Hei, min erfaring (Vista 64bit) er at denne masingen om diskfeil gir seg med tiden. Det går noen dager/uker (husker ikke hvor lenge) med meldinger om diskfeil, men så går det over, og du hører ikke mer.

Har selv tilsammen 3 stk Samsung F1 750 GB, og har hatt slike merkelige problemer med to av dem før jeg skjønte hvordan jeg skulle koble dem. De fungerer fint på "rett" kontroller, og Vista går seg også til etterhvert.

Selve masingen har gitt seg hos meg også... Den spurte rett og slett om jeg ikke ville ha beskjeden flere ganger. Får du kjørt defragmentering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...