Gå til innhold

[b]PartitionMagic 8.0, WinXP og partisjoneringsproblemer[/b]

Anbefalte innlegg

Hei

Har problemer med å få partisjonert HD på 2 av PCene mine :oops: . Trodde egentlig at jeg hadde så pass peiling etter hvert at det ikke skulle være noe problem. Jeg er på vei til å bruke WinXP på begge maskiner norsk versjon.

Maskin 1: Har et PCI ATA 133 raid kort der det står 2 Maxtor HD på 80 GB hver. Etter det jeg har lest av manualen er RAIDet korrekt satt opp og virker fint.

Maskin 2: Har en vanlig 40 GB HD fra WD.

Felles for begge maskiner er at de er oppdatert med de siste bios oppdateringer og har virket fint under andre OS. Alle HD har vært tømt for data.

Begge maskinene har jeg egentlig forsøkt å få partisjonert med relativt små partisjoner. På maskin 1 ville jeg ha 4 partisjoner og 2 partisjoner på maskin 2.

I begge tilfellene fikk jeg satt det opp, etter det jeg har kunnet se, riktig med PartitionMagic 8.0. På begge maskinene ble det først satt opp en "Logical partion" som ble satt aktiv og formatert med NTFS ver. 3.1. Problemet oppsto da jeg i etterkant forsøkte å innstallere WinXP. Jeg har da fått den melding at XP ikke kjente til filformatet og ønsket å formatere på nytt. Etter at XP har formatert med NTFS på nytt starter innstallasjonen på nytt, men enten ender det med:

1. Blå skjerm og feilmelding om problemer med harddisken(e) eller

2. Innstallasjonen fullføres og alt virker greit inntil jeg har slått maskinen(e) helt av og forsøker å starte på nytt. Da ender det i en blå skjerm.

På begge maskiner har jeg nå klart å innstallere XP, og fått XP til å kjøre stabilt, men da har jeg vært tvunget til å la XP formatere hele disken(e) i en partisjon. Det er jeg ikke særlig fornøyd med.

Har derfor prøvd meg litt frem i ledige stunder. Det jeg legger merke til ved bruk av PM8.0 er at ved opprettelse av partisjoner, i hvertfall på maskinen med RAID, får partisjonen ikke stasjonsbokstav (c:,d:,e: osv). I tillegg kommer det opp følgende advarsel: "Information This partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable".

Er det noen av dere som vet hva jeg har gjort feil? Eventuelt har forslag til hva jeg kan gjøre for å få partisjonert harddisken(e) og installert XP på en av de? Føler at jeg stanger hode i veggen for øyeblikket.[/b]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det som alltid har funket helt fint for meg, er å lage først en (gjerne NTFS) Primary partisjon. Denne bør ikke være for stor, da søketiden på stasjonen visstnok skal øke ved store stasjoner. 4-8GB er i de fleste tilfeller mer enn nok. Så lager du en og en logical partisjon. Til slutt setter du C: som Active Partition. Dette har jeg aldri hatt noe problem med, verken med RAID eller uten. Mulig at det finnes fordeler med å lage bare logiske partisjoner, men dette er en metode jeg egentlig bare har hatt problemer med. Mulig andre har bedre erfaringer. Har ihvertfall ikke merket noe ytelsestap ved å lage en extended partisjon og en primary. (1 Primary + n*Logical)

Dette er uanz en glimrende metode å gjøre det på angående Primary Master disken din.

Lenke til kommentar

Vet ikke 100 % om dette stemmer, men jeg har lest flere steder på nett at XP bør ha en partisjon på 20 GB. Så jeg har valgt å bruke det. Hvorfor lager du ikke bare partisjonene med XP´cdn? PM er veldig bra, men så lenge du skal inn med nytt OS er vel det like greit eller? Skjønte ikke helt problemet ditt da jeg aldri har hatt problemer med PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...