meloh Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Jeg har Lyse Bredbånd. Fra de får vi dynamiske ip'adresser, noe som suger nå vi skal f. eks bruke DC. Derfor har jeg fått tildelt fast ip fra Lyse. Det fungerer fint når jeg bruker nettverkskabel, men på det trådløse fungerer det ikke. Har en D-Link dir 655 wireless router, som går via hjemmesentralen. Det faste nettet går ikke via denne. Hva skal jeg fikse på og på hvilken ruter ligger problemet? for å få til port forwarding kreves det at jeg har static ip, noe som jeg da ikke har...frustrende... Endret 4. desember 2008 av meloh Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Slik jeg skjønner det trenger du å gjøre dette: Lyseboksen har fast IP på internett. (Regner med denne boksen også er en router som du kan konfigurere). Sett routeern din til fast IP mot lyseboksen. Sett routeren din til å dele ut samme IP til den trådløse enheten (PCen) din. Da kan du gjøre en port forwrding fra lyseboksen til routeren og videre til IPen du har tilordnet PCen. Lenke til kommentar
meloh Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Nei, kan ikke konfigurere Lyseboksen. Vi har hatt fibernett i ja, 8 år? Så lyse bruker et gammelt system hvor alle her deler på de samme interne ip adressen. Sykt irriterende med henhold til f. eks mirc. Programmet tillater bare et maks antall brukere fra samme adresse. Vi er 4 stk som er bruker den trådløse ruteren og det er derfor ikke mulig å sette den på at jeg får tildelt static ip fra lyse, eller gjør det? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Hvis du ikke kan kofigurere lyseboksen og lyseboksen er en router, tror jeg du må finne ut om lyseboksen har en DMZ adresse. Dette er en adresse hvor all trafikk kommer igjennom til. Du må sette din router til denne adressen mot lyseboksen. Du må så kofigurere din router til å dele ut samme IP til deg trådløst hver gang. Dette skal gå an, det er jeg ganske sikker på. Det står antakeligvis under en meny med noe DHCP reservations" eller noe slikt. Når dette er gjort peker du all interessant trafikk videre til din tårdløse-IP. Hvis lyseboksen er en router som ikke har en DMZ eller kan kofigureres tror jeg ikke det du prøver på går. Endret 5. desember 2008 av Ekko Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Du må jo kjøre alt igjenom routeren din slik at den får den faste IP-en, har du maskiner koblet direkte i Lyseboksen? Lenke til kommentar
meloh Skrevet 8. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2008 har pc'er koblet direkte til lyseboksen ja. men hvis jeg setter opp ruteren som Static Ip istedenfor DHCP, må jeg da sette en fast ip adresse på alle de pc'ene? fant forresten ut at det blir veldig stress å skifte ip adresse hver gang jeg tar med pc'en på skolen eller til venner... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Du kjører jo DHCP bak routeren din, hardu fått tildelt en stk fast IP fra lyse hvor du må sette den opp manuellt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå