dePt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Hei, Nå er det vel snart på tide å bestemme seg for studievalget videre. Siste året av VGS nærmer seg halvveis og søknadsfristen for flere høyskoler og universitet kommer stadig nærmere. For meg er ikke alternativene så alt for mange. Jeg har et ganske begrenset interesseområde, selv om jeg klarer meg OK i de fleste fag. Realfagene er de som faller lettes for meg, og dette er vel en god del av årsaken til at jeg trives med disse. Jeg har ingenting i mot mye teori, verken i studie eller jobb sammenheng, men en kontorjobb er ikke det jeg ønsker mest. Etter mye frem og tilbake har jeg vel mer eller mindre konkludert med at kjemi er det jeg vil satse på, da jeg alltid har trives godt med dette. Problemet videre er retningene innenfor kjemien. Hva skal jeg velge? Hvilken retning jeg vil velge vil sikkert påvirke skolevalget mitt, og ved en kjapp titt innom diverse universiteter og høyskolers nettsider har jeg fått inntrykk av at universitetene gir meg en lengre liste over videre studieretninger etter en eventuell bachlor kontra høyskolene som, etter det jeg har forstått, fokuserer mer på det praktiske og retter studiene direkte mot næringslivet. Siden jeg ikke vet hvilken retning innenfor kjemien som passer meg best enda hviler litt mye på valget av skole. Så det jeg tror jeg trenger hjelp med er å bestemme meg for hvilke studier innenfor kjemi som vil passe meg. Jeg ønsker derfor å komme i kontakt med dere som enten studerer eller har studert kjemi. Kanskje dere kan fortelle meg litt om hvilke valg dere har gjort og hvordan deres studier går/har gått? Takker for all hjelp dePt Edit: Kanskje det kunne være nyttig med en liten liste over hvilke fag jeg har hatt og et karaktersnitt? VG2: - Kjemi 1 - Fysikk 1 - Matematikk R1 - IKT 1 vg3 - Kjemi 2 - Fysikk 2 - Matematikk R2 Snitt: Foreløbig rundt 5. Kan være at det ender litt under. Endret 18. januar 2009 av dePt Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Dette studiet kan jo være noe for deg: http://www.ntnu.no/studier/kjemi-bioteknologi Lenke til kommentar
Endre Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ville vurdert studiet Sommertroll linker til, siden du har karakterene til det (antar du har minst 4 i R2). Kjenner en som går der, og det virker som en solid utdanning. Mye rettet mot industrien (som man kan tenke seg utifra navnet), de var på besøk hos Hydro og litt av hvert allerede første året. Her du også full pakke med matte, fysikk osv, samme som de andre siving-linjene på NTNU, såvidt jeg vet. Vet ikke hvordan det er på f.eks. UMB? Du bør selvfølgelig gå etter hva du er mest interessert i, men dette sier du at du er usikker på. Siving på NTNU er nok det som ser best ut på CV-en, iallfall. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Har lest endel om dette studiet og det virker veldig interessant. Noen her som har tatt det/tar det? Høres veldig bra ut på papiret i alle fal. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg går i andreklasse på det studiet. Anbefales varmt fra meg, ihvertfall. Det stemmer at det er rettet mye mot industri, så det er midt i blinken hvis det er den veien du vil gå. Gode muligheter til å knytte kontakter helt fra starten av, med regelmessige bedriftspresentasjoner og lignende. Samtidig er det intet problem å velge en mer teoretisk fordypning hvis du heller ønsker det. De to første årene er et generelt kjemistudium, der du samtidig får med deg en god del matte samt litt IT, fysikk, prosessteknikk og slike tilstøtende ting. Du får mao. litt bred kompetanse i bunnen, og så velger man i tredje klasse en fordypning (materialteknologi, prosessteknologi, organisk kjemi, fysikalsk kjemi eller bioteknologi). Disse kan jeg naturlig nok ikke si så mye om, siden jeg ikke har valgt selv ennå, men det er ihvertfall slik oppbygningen er. Jeg har ikke noe spesielt negativt å si om studiet, egentlig. Miljøet er også finfint, med en forholdsvis aktiv linjeforening som jeg tør påstå jobber iherdig for at folk skal føle seg ivaretatt. Så det er bare å søke Lenke til kommentar
dePt Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hvor "hardt" er dette studiet egentlig? Virker rimelig krevende, ikke at det skremmer meg, men vil gjerne vite hva jeg går til. Klarer meg bra i kjemi så langt, men jeg regner ikke meg selv som noe geni akkurat. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 For kjemien sin del så er det ikke så ille. Første semester byr på faget generell kjemi 1, og det foregår i grunnen mye på samme måte som kjemi på videregående. I andre semester får man i tillegg til generell kjemi 2 også uorganisk kjemi, som er et mer teoretisk fag, men som bygger veldig opp under forståelsen av en del viktige prinsipper. Mange synes kanskje at matematikken er vel så hard som kjemien i første klasse, siden man har matematikk 1 i første semester og matematikk 2 og 3 i andre, så det kan være krevende nok, men absolutt ikke uoverkommelig. En annen ting er at det går en del timer på laben, særlig i laboratoriekurset i generell kjemi 2 kan det bli noen lange ettermiddager/kvelder, så det er en fordel om du ikke har så mye imot lab. Men de fleste synes jo det går greit å komme gjennom alt dette, så du bør ikke la deg skremme av den grunn. Man trenger ikke regne seg som geni for å begynne her, altså. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Betryggende å høre. Lab-arbeid er jo det kjekkeste, uten tvil, og jeg regner med tilgangen utstyr er rimelig bra her. Matematikk har jeg heller ikke noe i mot så det høres greit ut. Kunne du sagt noe om hvilken type matematikk dette er? Mener også du sa noe om fysikk. Hvilken type fysikk er dette? Endret 5. desember 2008 av dePt Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Joda, tilgangen på lab-utstyr er bra sammenlignet med den jevne videregående skole. Det er litt gøyere å holde på når man har sin egen lab-plass med navnet sitt på, som ingen andre bruker mellom hver gang man selv er der. Matematikk 1 er hovedsakelig kalkulus i én variabel, dvs. derivasjon og integrasjon av f(x). I tillegg er det litt om uendelige rekker, litt om differensialligninger, samt litt småsnacks som induksjonsbevis, grenseverdier og sånn. Matematikk 2 gjør mye av det samme i to eller flere variabler, du lærer å derivere og integrere samt optimere funksjoner med flere variable. Herunder hører også diverse koordinatsystemer i to og tre dimensjoner, veksling mellom dem, og tegning av forskjellige grafer. Matematikk 3 handler om differensialligninger (ca. en tredel av kurset) og lineær algebra, dvs. ligningssett, matriseregning og slikt. Hvordan fysikken er, er enda enklere å svare på, siden jeg hadde eksamen i faget i dag. Det er grovt sett fire tema: bølger og svingninger (masse-fjær-demper-systemer, pendler etc.), elektromagnetisme (beregning av elektrisk felt og potensial, magnetisk felt, induksjon etc.), elektriske kretser (motstand, kondensator og spole, veksel- og likestrøm), og optikk (speil og linser, interferens, diffraksjon etc.). Mye av dette henger tett sammen, f.eks. inngår bølger i beskrivelsen av lys, og mekaniske svingninger har matematisk sett mye til felles med vekselstrømskretser. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Noen som kan si noe om kjemistudiene på universitetet i Bergen, evt. høyskolen? Prøver å få best mulig innsikt i de forskjellige alternativene Takker for svar TwinMOS kommer til å mase mer på deg senere Endret 6. desember 2008 av dePt Lenke til kommentar
dePt Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Gir denne et spark bak i håp om at noen fra universitetet eller høyskolen i Bergen skal melde seg Lenke til kommentar
dePt Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Enda en bump! Hadde virkelig satt pris på om noen fra Bergen hadde hatt mulighet til å fortelle meg litt om studiene der Send PM eller svar i tråden Lenke til kommentar
dePt Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 3 strikes and I'm out. Siste sjanse mao! Jeg nekter å tro at ingen her har studert kjemi ved enten universitetet eller høyskolen i Bergen. Alt jeg ønsker er en liten innføring i hvordan studiet er oppbygget. Hvordan arbeidsmengden er, generelt hvilke krav de forskjellige studiene stiller til meg som elev. Da tenker jeg både på grunnleggende kunnskap og disiplin som student. Ser foreksempel at jeg må velge mellom Brukerkurs i matematikk og Grunnkurs i matematikk, evt. ta begge, ved UiB. Hva skiller disse fagene? Har lest grunnkravene og pensumoversikten, men jeg tenker mer i realiteten, om dere skjønner Takker som vanlig for alle svar, dePt Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Har hørt at man på universitetene må stå foran en gruppe på 100-200 personer å holde foredrag en gang iblant, er dette tilfelle? Er ikke akkurat en drømmesituasjon å holde foredrag i kjemi/matte/fysikk foran så mange. Endret 18. januar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå