Mojo Pin Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Hei! Faren til kjæresten min har ikke hatt internett de siste dagene, og jeg føler jeg må hjelpe litt, siden det var jeg som satte opp systemet. 1. Jeg ba han ta ut kontaktene fra routeren, vente i 10-15 minutter, koble dem inn igjen og skru på pc'en. Dette har vært løsningen før (drittrouter). Men det hjalp ikke. 2. Fikk forklart han hvordan han kobler utenom routeren. Nå går kabelen rett fra adsl-boksen til datamaskinen. Internettoppkoblingen var installert på pc'en fra før av. 3. Han logger inn med brukernavn og passord (slik han gjorde før jeg koblet til routeren), og får beskjed om at han nå er koblet til telenor adsl. 4. I firefox får han feilmelding som lyder sånn ca: "tilkobling avbrutt. nettverksforbindelsen ble avbrutt mens en tilkobling ble opprettet." eller noe sånt. Han kommer heller ikke inn i IE, der det blir foreslått at han kanskje ikke er koblet til internett. avast! er tydeligvis tilkoblet, for mens jeg satt i telefon med han i sta, fikk han opp melding om at en ny oppdatering var klar til å lastes ned. Kan det være brannmuren som plutselig har begynt å blokkere Firefox (som kanskje nylig har oppdatert seg?). Han bruker Sygate Personal Firewall. Jeg husker ikke hvordan man sjekker om programmer er blokkert i Sygate (bruker det ikke selv), så dersom dere tror det er løsningen, kan dere gjerne forklare hvordan han skal gå frem Håper noen kan hjelpe, og takker for alle svar Mojo Endret 4. desember 2008 av Mojo Pin Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 siden det var jeg som satte opp systemet...(drittrouter). Vel siden du har satt opp systemet kan du i det misnte forklare hvordan det er astt opp og hvilke deler det har. Begreper som "drittrouter" sier oss ingenting. Så: 1) Navn på ADSL-modem 2) Navn på router 3) Navn på ISP 4) Benyttes PPoE? 5) Oppkobling (fra hovedinntaket) 6) Hva sier Ipconfig? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 Hehe. Med drittrouter mente jeg at den har oppført seg lignende før, men at det da har hjulpet å ta ut kontakten for en liten stund. Han er ikke tilgjengelig på telefon akkurat nå, så jeg kan ikke svare på så mange av de punktene. Kan prøve å svare på alle litt seinere i kveld 1) Vet ikke 2) Routeren er ikke lenger koblet til, men det var en router fra Jensen Scandinavia 3) Telenor/ Online ADSL 4) Om PPoE benyttes vet jeg dessverre ikke, men det er kanskje en standard når det gjelder online adsl? 5) Her vet jeg ikke helt hva du spør om =/ 6) Jeg kan finne ut det i kveld. Er det noe spesielt jeg (han) skal se etter? Men kan det være at brannmuren er årsaken? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 Løst. det var brannmuren som sto på block all. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg fikk samme feilmelding i Vista. Jeg hadde slått av tjenesten fsssvc Windows Live OneCare Tryggere for familien. Tydelighvis noe som legger seg mellom kjernen og webben, da jeg kunne bruke VNC og pinge andre maskiner på internett fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå