Gå til innhold

Steike varmt GeForce 8800 GTx

Happy_Gamer

Anbefalte innlegg

Heisan! Har noen erfaring med steike varmt skjermkort? Mitt 8800 GTx har en idle temp på 67 deg C. Men når jeg spiller(FC2, CoD5, TR Underworld) er temperaturen 92-93 deg C. Går ikke ann å ta på kortet uten å brenne seg! og da mener jeg BRENNE SEG! :hrm: (nå er den 74)

Noen som har noen "instillinger" som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8800GTX går glovarme. Og det er ikke uvanlig at disse overstiger 90 grader. Vifta kjører da på fullt. For vifta er ikke verdens mest effektive på disse kortene. Så ikke tenk på å begynne å regulere vifta selv. Er ikke det som er problemet. Dette er dog et problem på GTX260/280. Her er det mye å hente på å justere vifta. Men ikke for 8800GTX iallefall.

Det som er viktig er at du bruker trykkluft og fjerner alt av støv inni ribba. For hvis den er full av støv så vil kortet kjøre mye varmere enn det skal. En annen ting som er svært viktig om du vil ha någenlunde bra temperatur på dette kortet med standardkjøler er ei sidevifte som blåser frisk luft over kortet. Jeg snakker her av erfaring. Da jeg selv har et Club3D 8800GTX.

Etter jeg hadde reingjort kortet og brukte 120 mm sidevifte så sank tempen fra 95-100 grader til max 85 grader under max last. Som er en helt grei temperatur på disse kortene.

Skiftet etterhvert til Thermaltake HR05 PLUS. Og nå går ikke tempen mye over 60 grader under last, + at kortet er stillegående.

Når jeg ser på bildet trådstarter har lagt ut så ser det ut som han har den gamle versjonen av 8800GTS og ikke 8800GTX. Ser det på klokkefrekvensene. Men gamle GTS bruker samme kjøleribba som GTX. Så gjelder fortsatt det jeg skrev. Blir samme scenarioet som med GTX

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

det stemmer det at du kjører et 320 eller 640 GTS kort og ikke gtx. jeg har et liggende selv og har hatt 1 til som jeg solgte. begge to var ganske normal temp på.

men jeg tror det programmet ditt misviser tempen, for det er stort sett bare gtx korta som blir så extremt varme fordi det er dårlig kvalitet på komponentene i gtx korta.

Lenke til kommentar
det stemmer det at du kjører et 320 eller 640 GTS kort og ikke gtx. jeg har et liggende selv og har hatt 1 til som jeg solgte. begge to var ganske normal temp på.

men jeg tror det programmet ditt misviser tempen, for det er stort sett bare gtx korta som blir så extremt varme fordi det er dårlig kvalitet på komponentene i gtx korta.

Dårlige komponenter? Hva er det slags tull. 8800GTS 320 og 640 er ikke så forskjellige fra 8800GTX. Lavere klokkefrekvens, ferre shadere, mindre GDDR og muligens litt lavere Volt til GPU er vel hovedforskjellen.

Jeg tror ikke programmet hans missviser temperaturen nødvendigvis. Hvis han ikke har noe luftflyt over kortet og aldri har reingjort kjøleribba til kortet så kan det faktisk gå så varmt. Hvis man aldri reingjør disse ribbene så blir det helt tett av støv mellom ribbene. Og kortet får ikke blåst ut varmen. Han sier jo også at kortet blir så varmt at han brenner seg på det. Så tror hovedsaken her vil være å bruke trykkluft på kjøleren. Men også det å ha luftsirkulasjon rundt disse kortene er viktig.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Dårlige komponenter? Hva er det slags tull. 8800GTS 320 og 640 er ikke så forskjellige fra 8800GTX. Lavere klokkefrekvens, ferre shadere, mindre GDDR og muligens litt lavere Volt til GPU er vel hovedforskjellen.

Jeg tror ikke programmet hans missviser temperaturen nødvendigvis. Hvis han ikke har noe luftflyt over kortet og aldri har reingjort kjøleribba til kortet så kan det faktisk gå så varmt. Hvis man aldri reingjør disse ribbene så blir det helt tett av støv mellom ribbene. Og kortet får ikke blåst ut varmen. Han sier jo også at kortet blir så varmt at han brenner seg på det. Så tror hovedsaken her vil være å bruke trykkluft på kjøleren. Men også det å ha luftsirkulasjon rundt disse kortene er viktig.

jeg sier ikke at programmet garantert misviser tempen. jeg er også enig i at det godt kan være støv som er problemet. det akn også være litt dårlig kontakt mellom kjerne og kjøler.

dårlige komponenter var kanskje et dårlig ordvalg, men jeg prata litt med en kamerat som eier et 8800gtx kort som han også har store temp problemer med. da snakker vi nærmere 90 grader idle temp og ved 1 mhz overklokk så låser det seg helt.

jeg har ikke tilgang på noen kilder utover det han har fortalt meg, men han nevnte på at 8800gtx korta sliter med noe form for lekasje i noen transistorer e.l.

jeg kan ikke forklare det noe nærmere, men i praksis så betyr det at kortet blir for varmt pga laber produktkvalitet. om dette gjelder 8800gts 320/640 også vet jeg ikke, men jeg har sett veldig mange klage på varme gtx kort, mens de fleste er veldig fornøyde med gts korta, som ofte klokker høyere enn storebroren sin pga mindre varme og færre shadere og sånt.

kilder får dere ikke, for jeg skal legge meg snart, og slikt klarer dere å finne selv om dere ønsker.

Lenke til kommentar

jeg sier ikke at programmet garantert misviser tempen. jeg er også enig i at det godt kan være støv som er problemet. det akn også være litt dårlig kontakt mellom kjerne og kjøler.

dårlige komponenter var kanskje et dårlig ordvalg, men jeg prata litt med en kamerat som eier et 8800gtx kort som han også har store temp problemer med. da snakker vi nærmere 90 grader idle temp og ved 1 mhz overklokk så låser det seg helt.

jeg har ikke tilgang på noen kilder utover det han har fortalt meg, men han nevnte på at 8800gtx korta sliter med noe form for lekasje i noen transistorer e.l.

jeg kan ikke forklare det noe nærmere, men i praksis så betyr det at kortet blir for varmt pga laber produktkvalitet. om dette gjelder 8800gts 320/640 også vet jeg ikke, men jeg har sett veldig mange klage på varme gtx kort, mens de fleste er veldig fornøyde med gts korta, som ofte klokker høyere enn storebroren sin pga mindre varme og færre shadere og sånt.

kilder får dere ikke, for jeg skal legge meg snart, og slikt klarer dere å finne selv om dere ønsker.

Da kan jeg bare opplyse deg om at det er akkurat de samme kortene. Grunnen til at GTS med 640mb og færre shadere finnes er fordi noen shadere, minnemoduler og slikt blir feilprodusert. Isteden for å kaste kortet, så kobler de fra de skadede komponentene, og isteden kaller dem GTS640\GTS320. Alle kortene produseres altså i utgangspunktet som GTX. Etterhvert som produksjonen bedres så vil flere komme igjennom som "toppkort", og prisene kan settes ned.

Btw, dette er antakeligvis grunnen til at GTX260 nå har fått 216 shadere isteden for 192.

Så du og kompisen din bør kanskje sjekke fakta før dere farer ut på nettet og påstår ting. Du hadde sikkert funnet ut dette selv hadde du sjekket kilder, isteden for å be andre om å gjøre det.

Lenke til kommentar

neste gang du svarer på innlegget mitt så skriv noe jeg ikke vet da... det med å deaktivere kaputte shadere, klokke ned korta og slikt har blitt gjort i flere år, og det skjer også bl.a. med cpuer.

men jeg hadde egentlig skrivi et svar til deg her, men så fant jeg ut at jeg gidder ikke å bry meg mer, for må føler jeg at du bare diuskuterer for å diskutere. jeg har sagt hva jeg og kameraten min tror er problemet og dersom du ikke godtar vår mening så kan det være det samme.

uansett så ser det ikke ut til at trådstarter gidder å bry seg mer, så for min del så er denne diskusjonen avsluttet.

Lenke til kommentar
neste gang du svarer på innlegget mitt så skriv noe jeg ikke vet da... det med å deaktivere kaputte shadere, klokke ned korta og slikt har blitt gjort i flere år, og det skjer også bl.a. med cpuer.

men jeg hadde egentlig skrivi et svar til deg her, men så fant jeg ut at jeg gidder ikke å bry meg mer, for må føler jeg at du bare diuskuterer for å diskutere. jeg har sagt hva jeg og kameraten min tror er problemet og dersom du ikke godtar vår mening så kan det være det samme.

uansett så ser det ikke ut til at trådstarter gidder å bry seg mer, så for min del så er denne diskusjonen avsluttet.

Akkurat ... så du VISSTE at det er akkurat de samme kortene og de samme komponentene i GTX og GTS når du tidligere har sagt

? jeg forstår godt at du ikke vil fortsette å diskutere dette. Tror de fleste fatter tegninga over hva du EGENTLIG vet, så jeg ser heller ikke noe poeng i å fortsette å diskutere dette.

007CD: Jeg er klar over at det er forskjellige metoder å dekke for ødelagte komponenter, men poenget er uansett at GTS er produsert med akkurat de samme komponentene og på samme "samlebånd" som GTX. Forøvrig var det jeg som posta artikkelen om RV770 story her på forumet :)

Lenke til kommentar

Akkurat ... så du VISSTE at det er akkurat de samme kortene og de samme komponentene i GTX og GTS når du tidligere har sagt

? jeg forstår godt at du ikke vil fortsette å diskutere dette. Tror de fleste fatter tegninga over hva du EGENTLIG vet, så jeg ser heller ikke noe poeng i å fortsette å diskutere dette.

jamen faen da....gtx korta blir jo varmere en gts korta, uansett om det er samme kjernen eller ikke. når man deaktiverer shadere og klokker ned et kort så vil det utvikle mindre varme.

ikke har jeg sagt at gtx og gts er to forskjellige kjerner heller, der er det du som har misforstått meg. jeg har vært klar over at gts 320/640 er et redusert gtx kort hele tia.

og nettopp fordi skjermbildet trådstarter posta viser at det er gts kort, så tror jeg at tempen er feil.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...