Gå til innhold

Billedredigering. Minimum 22 og < 3600kr. Forslag?

8086

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg skjønner er det S-IPS skjermer som gjelder når man driver mye med billedredigering og fotografering - noe jeg gjør.

Samtidig ser jeg at prisene på S-IPS paneler ligger ganske høyt, og kredittgrensen min begynner å bli farlig strukket. Kan jeg oppnå omtrent like gode resultater med andre skjermtyper så lenge jeg bruker 7-800kr på en Spider til kalibrering? I så fall, kom med tips til hva man bør se etter!

Krav

• Minimum 21 tommer og maks 24 tommer (ref. produktivitetsguiden til hw.no for en stund siden :))
  • Må koste mindre enn 3500kr. 2000-2500kr er mer behagelig for studentøkonomien.
  • Nøytrale, "riktige" farger, eller kan kalibreres til å få det. Gjerne i nærheten av Adobe RGB fargerom.

Har samlet en liten handlekurv med de panelene jeg har funnet hittil her.. Hittil frister 22-tommeren til 3600kr, men det er litt dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si det må være IPS til formålet, selv om dem helt klart er aktuelle for jobben. Gode VA paneler er fullt brukbare dem også, og kan være helt på høyde med IPS. Eizo lager kanskje de beste skjermene til formålet, og dem er stort sett S-PVA (dog, prisene er ikke noe bedre).

Viewsonic VP2650wb er jeg skeptisk til, selv om den er kanskje god i forhold til pris/størrelse og andre TN+Film panel har jeg fortsatt til gode å se en TN-skjerm som egner seg til sånt. LG skjermen er nok eneste realistiske IPS aplternativ i den prisklassen. Jeg ville kanskje ha lagt til en Eizo S2231WSE i utvalget. På ingen måter perfekt, men prisen er riktig og den er ment for det du skal bruke den til.

Det er vel strengt tatt ikke så mange IPS skjermer på markedet, ikke i 22-24" ihvertfall. Det er vel stort sett bare HP LP2480ZX (22-tommeren du lister er PVA), NEC xx90UXi (dyre, og 24-tommeren må kjøpes i USA :( ) og en og annen tilfeldig Dell og LG nå...

Lenke til kommentar

OT: Hva i ...! Handlevogna er slettet. Og jeg har ikke vært inne. Hvordan er det mulig. Plutselig ble jeg logget ut av handlevognsystemet. Noe rart som skjer.

@MailMan13: Takk for tips. Du har rett angående HP-skjermen. Så på HPs hjemmesider at de skriver at typen er PVA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...