Gå til innhold

Andre standarder for utlendinger i norsk media?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at når det gjelder dekningen av saker om sex og vold så er som regel norske aviser langt mer detaljerte i dekningen når det gjelder utlendinger. F.eks. i saken om Natascha Kampusch og Fritzl-saken så ble det smelt opp detaljerte skildringer av seksuelle overgrep på forsidene av de norske nett- og papir avisene. I tillegg ble det spekulert i hva de gjorde nå (mens de var under politibeskyttelse/rehabilitering) og uautoriserte bilder ble publisert. Vi ser ofte saker fra USA, Øst-Europa osv hvor det spres detaljer om ofre for kriminalitet uten noen form for omtanke for de rammede, senest i dag har VG.no en absurd overskrift: "- Skjøt kona mens de hadde sex VGTV: Sjokkopptak". Fulle navn gis også ut.

Er det greit å lage "juicy" saker fordi det ikke rammer nordmenn? Disse menneskene er sannsynligvis akkurat like sensitive og skamfulle over detaljene som det nordmenn ville vært, og jeg synes det er moralsk feil å ha andre standarder for for utlendinger enn nordmenn. Skal norsk media bidra til å spre elendigheten for disse folkene til enda større grad ved å gjøre det kjent for all ettertid på internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat på samme måten i andre land ...

Jo lenger unna noe skjer, jo mindre tilbakeholden kan man være.

Dette kunne forsåvidt forsvares tidligere, da aviser og radio/TV i stor grad henvendte seg til et nasjonalt/regionalt publikum, men med internett har man jo i stor grad fått et globalt publikum.

En kan like det eller ikke, men jeg tviler på at mediene frivillig vil gå med på å begrense sin lyst til å legge ut "alt" de vet. Og jeg ser ikke helt hvordan østerriksk lov skulle kunne brukes for å "tøyle" norske medier, f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri mistenkt VG for å ha moralske anfektelser for det de driver med. Det er nok snarere sannsynligheten for å bli trukket for retten av de omtalte som hindrer at de gjør det i norske saker. Sjansen for at et utenlandsk offer eller gjerningsmann skal gjøre det samme er minimal.

Men det er ikke greit. Juridisk er det vel ikke så enkelt å stoppe det, men det kunne kanskje være et tema for PFU og "Vær varsom"-plakaten å innskjerpe at pressens etiske regler bør være grenseløse...

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er selvsagt forskjellige standarder. Det er også helt naturlig. Grunnen til at man er varsomme med identifisering (det finnes for øvrig ikke noe eksplisitt forbud mot dette), er at det kan ha en effekt på den man omtaler, og personer knyttet til omtalte. Denne effekten er betraktelig mindre om man omtaler en straffesak i eksempelvis USA. Man anonymiserer ikke for anonymiseringens skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...