Gå til innhold

Nytt hovedkort under 1000 (socket 775, Firewire)

Pjassop

Anbefalte innlegg

Ser etter nytt hovedkort som passer følgende kriterier:

- Pris helst under 1000

- Sokkel 775 (Intel)

- Brikkesett P45 (holder det med P35 hvis jeg bare skal ha ett grafikkort?)

- Minimum 2 DDR2-slots (helst 4)

- Integrert lydkort

- Integrert nettverkskort

- Minst en Firewire-port på baksiden av PCen

- Minst to USB-tilkoblinger på baksiden av PCen

- Minst to SATA-koblinger inni

- Helst to IDE-koblinger inni (eventuelt kan vel et PCI-kort med IDE-slots anskaffes)

- Minst en PCI Express 16

- PCI Express 2.0-støtte

- Formfaktor ATX

Jeg prøvde et søk i prisguiden, og der kom MSI P45 Neo3 ut billigst, så Gigabyte GA-EP45-UD3, så Gigabyte GA-EP45-DS3, så Asus P5Q Pro (hvorfor er Asus P5Q Pro billigere enn Asus P5Q?). Sistnevnte får et par gode brukeranmeldelser som virker lovende. Men har det to IDE-utganger?

Hvilket bør jeg velge? Noen andre enn de jeg har listet opp her?

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta P5Q kortet du, 2x IDE innganger får du ikke nå lengere, i allefall ikke på Intel.

Årsaken er at Intel har plukket bort IDE støtten fra sørbrua og dette er nå lagt til eksternt.

Så om du skal ha mer IDE porter slik som jeg også ønsker så må vi bruke ekstern kontroller.

MSI kommer stortsett alltid ut billigst men som de fleste andre så styrer jeg klar av de grunnet kvalitets problemer.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar. Trenger jeg P45-brikkesettet til et mid-end-system? Jeg skal ikke kjøre SLI, men muligens kjøpe meg et ATI Radeon 4850 eller noe rundt der etter hvert.

Dessverre var det bare ett kort som matchet mine kriterier da jeg søkte på P35...

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal du ha systemet ditt i drift?

Om du ikke skal oppgradere i nærliggende framtid så hadde jeg tatt P45 for PCI-E 2.0 slik at du er rustet for fremtidens skjermkort.

Videre så får du Crossfire uten problemer, men SLi på sokkel 775 er bare å glemme, det er kun problemer og kranglefanter, sitter på ett selv i tillegg til P35, P45 og X38 og jeg liker ikke kortet.

P45 er toppers til klokking og vanlig singelkort mens X48 for de som vil ha Crossfire eller planer om litt seriøs raiding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...