Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer å gå over til jumbo frames i mitt vmware miljø.

Ser i loggene at begge iscsi linkene mine har mellom 100.000 og 200.000 pakker per sekund mens backup kjører om natten .

Vet jo at switcher osv skal klare MYE mer enn dette, men tipper at det kan være fornuftig å holde pakkeantallet lavest mulig uansett? (overhead, cpu load osv)

Kjører ESX hoster med dualport intel gigabit adaptere til iscsi, Infortrend S16E-G1130 SAN (16 x 300GB 15.k5 SAS-disker) og Cisco 3560G switcher.

Linkene mot Infortrend'en ligger på mellom 600 og 800 Mbit/s mens backup kjører (hver av de, ikke totalt)

Er det noen av dere som kjører iscsi SAN som har noe statistikk over hvor mange pakker pr sekund dere "har" på det verste? Og eventuelt om jumbo frames har hatt noen betydning. Kjører SW iscsi initiator.

edit: kjører ikke round-robin på SAN-pathene. Kjører fixed path der jeg manuelt har satt annethvert lun til hver path (men den andre path'en er tilgjengelig for failover)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Sitter å vurderer å gå over til jumbo frames i mitt vmware miljø.

Ser i loggene at begge iscsi linkene mine har mellom 100.000 og 200.000 pakker per sekund mens backup kjører om natten .

Vet jo at switcher osv skal klare MYE mer enn dette, men tipper at det kan være fornuftig å holde pakkeantallet lavest mulig uansett? (overhead, cpu load osv)

Kjører ESX hoster med dualport intel gigabit adaptere til iscsi, Infortrend S16E-G1130 SAN (16 x 300GB 15.k5 SAS-disker) og Cisco 3560G switcher.

Linkene mot Infortrend'en ligger på mellom 600 og 800 Mbit/s mens backup kjører (hver av de, ikke totalt)

Er det noen av dere som kjører iscsi SAN som har noe statistikk over hvor mange pakker pr sekund dere "har" på det verste? Og eventuelt om jumbo frames har hatt noen betydning. Kjører SW iscsi initiator.

edit: kjører ikke round-robin på SAN-pathene. Kjører fixed path der jeg manuelt har satt annethvert lun til hver path (men den andre path'en er tilgjengelig for failover)

Jumbo frames—Jumbo frames allow ESX Server 3.5 to send larger frames out onto the physical network. The network must support jumbo frames (end-to-end) for jumbo frames to be effective. Jumbo frames up to 9KB (9000 bytes) are supported. Like TSO, jumbo frames are supported in both the guest operating system and in the ESX Server kernel TCP/IP stack.

Before enabling jumbo frames, ensure the NIC or LOM supports jumbo frames. Check with your hardware vendor before enabling jumbo frames on your platform. VMware supports jumbo frames with the following vendors: Intel (82546, 82571), Broadcom (5708, 5706, 5709), Netxen (NXB-10GXxR, NXB-10GCX4), and Neterion (Xframe, Xframe II, Xframe E).

To enable jumbo frames in a virtual machine, configure Enhanced VMXNET (supported on a limited number of guests) for the guest. Jumbo frames support is disabled by default in the VMkernel and requires CLI to enable. For more information on enabling jumbo frames, see the ESX Server 3 Configuration Guide.

Jumbo frames are not supported for NAS and iSCSI traffic. They are limited to data networking only.

Kilde:

Details of What's New and Improved in VMware Infrastructure 3 version 3.5

Kort sagt: Jumbo frames støttes for ordinær trafikk til/fra VM'er. Jumbo frames støttes ikke på trafikk som går mellom ESX-host og iSCSI løsning.

Lenke til kommentar
Støttet som i "du vil få brukerstøtte fra VMware ja".

Mange kjører jumbo frames på iscsi trafikk med VMvare (kom vel først expermiental support i ESX 3.5)

Selvsagt. Det kjøres veldig mange usupporterte løsninger rundt omkring av både det ene og det andre. Men i mine øyne er det et poeng å holde seg til løsningsimplementasjoner som defacto støttes av leverandør. Jeg antar du ikke ville satt opp løsninger for dine kunder som de i neste omgang ville fått høre var "eksperimentell" om de henvendte seg til support pga et eller annet problem.

Det sagt; I Norsk målestokk så er det ikke veldig mange VMware miljø som burde ha særskillte bekymringer rundt ytelse. Det ser det ikke ut som ditt system (ut fra beskrivelsen du gir) har heller. Opplever du I/O-problemer av noe slag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...