hakonvl Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hei! Driver og fikser opp en nettsided i php, med en mulighet brukerregistrering. Lurte da på om det er best og lage en tabell for brukernav/passord/e-poster og en for F. eks inlegg i blogg eller liknende og en annen tabell for noe annet? Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Lurte da på om det er best og lage en tabell for brukernav/passord/e-poster og en for F. eks inlegg i blogg eller liknende og en annen tabell for noe annet? Litt uklart hva du spør om? Ja, det er lurt å ha forskjellige tabeller for forskjellig data i mange tilfeller... Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Kort og greit: JA! Flere tabeller er bra. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Da blir det flere tableller. En for config, en for passord og sånt o.s.v Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Da blir det flere tableller. En for config, en for passord og sånt o.s.v Data som hører hjemme sammen kan gjerne være i samme tabell. F.eks kan gjerne brukernavn og passord være i samme tabell. Konfig for systemet kan gjerne ha sin egen tabell, mens konfik som er pr. bruker kanskje kan være i samme som brukeren. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Da blir det flere tableller. En for config, en for passord og sånt o.s.v Data som hører hjemme sammen kan gjerne være i samme tabell. F.eks kan gjerne brukernavn og passord være i samme tabell. Konfig for systemet kan gjerne ha sin egen tabell, mens konfik som er pr. bruker kanskje kan være i samme som brukeren. Var det jeg mente da. Lenke til kommentar
Rinox Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Bare husk å linke sammen de forskjellige tabellene med en bruker-id, ikke brukernavnet! Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Bare husk å linke sammen de forskjellige tabellene med en bruker-id, ikke brukernavnet! Hvordan linker jeg de? Holder det seg med at jeg lager en brukerid og at i ver tabel den brukeren er representert brukes den brukerid for den brukeren? Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hvordan linker jeg de? Holder det seg med at jeg lager en brukerid og at i ver tabel den brukeren er representert brukes den brukerid for den brukeren? Ikke slemt ment, men jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg å kjøpe en bok. Terje Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Hvordan linker jeg de? Holder det seg med at jeg lager en brukerid og at i ver tabel den brukeren er representert brukes den brukerid for den brukeren? Ikke slemt ment, men jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg å kjøpe en bok. Terje Har det, men glemte den hjemme. Nå er jeg borte. Endret 6. desember 2008 av Rockie Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Med linking regner jeg med Rinox mener at du skal bruke en brukerid som en unik indeksnummer for hver bruker Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Med linking regner jeg med Rinox mener at du skal bruke en brukerid som en unik indeksnummer for hver bruker Ok, hadde tenkt noe sånt, men var usikker Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Også må du huske på å bruke foreign key constraints, unique constraints, etc så du slipper at dårlig kode gir deg inkonsekvente data i databasen som kræsjer applikasjonen din et annet sted. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Også må du huske på å bruke foreign key constraints, unique constraints, etc så du slipper at dårlig kode gir deg inkonsekvente data i databasen som kræsjer applikasjonen din et annet sted. Skjønte ingenting jeg. Skal lese mer senere Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Google søk: http://www.google.no/search?q=why+foreign+key+constraint Første treff: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms175464.aspx Håper det hjelper Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Google søk: http://www.google.no/search?q=why+foreign+key+constraintFørste treff: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms175464.aspx Håper det hjelper Takk. Leser det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå