Gå til innhold

Ranger vanskelighetsgraden på disse!


Anbefalte innlegg

Hei på folk!

Jeg har litt lyst å sysle med litt fritidsprogrammering. Har ei liste over prosjekt jeg kunne tenkt meg å gjøre. Men er ikke helt sikker på vanskelighetsgraden på dem. Noen som har lyst å gi terningkast i vanskelighetsgraden? Rangering:

 

1 = gjøres med en hånd, mens man ser på TV

6 = über programer

 

Jeg ønsker å tro at jeg er en 4er..

 

Listen:

 

Balistic missile simulator. Modellere de fysiske egenskapene med missiler og programmere en AI til å styre den. Ikke noe juks der AI kan mikke med modellen. Her får AI bare gitt situasjonen den er i og må tilpasse seg den. Ser for meg at jeg skal kunne gi fastsatte koordinater som den skal treffe. Utvidelse med anti-balistisk missiler etter hvert. Så kan jeg sette opp en gigantisk atomkrig :D… ermm.. oki vell ambisiøst men, artiarti.

 

Online bettingsite. Grunnmuren til en generell gambling side. Type ods.

 

Generic multiprossesorprogram. Gitt to sett data så skal jeg kunne utføre så godt det går parallelle threds som utnytter multiprosessorer. Noe som kanskje kan brukes til senere programering slik at jeg ikke trenger å finne opp hjulet på nytt.

 

Password cracker. Brute force + ordliste + zip/rar/online e.l.. Ikke så edelt et mål nei, men morsomt. Mistet passordet mitt til ei rar-fil for litt siden. Litt java, cmd, unrar og en hel del brute force så fikk jeg det tilbake. Glad for at jeg viste de to første bokstavene av 6. Utrolig ueffektiv program (tror den til og med måtte lese fra HD, for hvert forsøk). Tenkte jeg kunne lage en som var basert på hovedminnet og hadde mye mer alternativer. Årsaken til at jeg ikke bare lastet ned en cracker var at de gratise/freeware var begrenset til 3-4 tegn. Kjøper ikke slikt tull.

 

Generic neural network. Sier seg litt selv. Mange lag med noder + input + output + expectet output + backpropagation = neural network. Har prøvd meg et par ganger. Får ikke til den der siste delen, backpropagation.. dvs får ikke til å lære nettverket noe. Men alle gode ting er tre?

 

Automatic announcer. Sånn de bruker på flyplasser egentlig.

 

Study discipline program. Beinhardt program som skal holde disiplin ved eksamenslesinga. Forteller hva du skal gjøre, når, hvor lenge og hvor lenge til og hvor langt bak skjema osv. En eksamensplanlegger rett og slett + en automatisk stemme som bitch’er.

 

WebCrawler.

 

E-mail extraction. I samarbeid med WebCrawler. Slapp av. Jeg hater spamere like mye som den neste. Bare lurer på om jeg hadde klart å lage en sånn bot som leter nettet opp og ned etter emails. Tror faktisk jeg har laga en slik en alt, men ble dårlig pga dårlig tid.

 

Snail mail tracker for Gadgets in Vista. Koble opp postens pakkesporing opp mot en sånn vista gadget. Så vet jeg når jeg kan hente pakken med en gang! :D… E.evt. kan jeg få programmet til å sende email når pakken er ferdig, dvs uavhengig av gadgets greia.

 

Circuit simulator. Vanlig boolsk algebra egentlig. Gidder ikke ta helt av her. Bare få halfadders og lignende til å fungere.

 

Solar system simulator. Laget en slik en med to planeter og en sol en gang. Har lyst å lage en generisk verson, med sykt høy oppløsning. Type: n planeter, m1,..,mn masser, posisjon osv.

 

Rigid body physics simulator. Ermm… Man har en eller annen figure som påvirkes av en eller annen newtonsk kraft. Skal inkludere spinn.

 

Basic life simulator. Lage små dyr som kan få leve inni daten min. Kanskje trø inn et nevralt nettverk i hodet på en av dem for å se om jeg kan få den til å gjøre det bedre.. Oi.. må også prøve på evolusjon. :D

 

Trenger ikke være noe GUI på de fleste programmene over. Det kan utvides en annen gang.

 

Edit: Bare noe formatering + siste linja over

Endret av Andre@SS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom tråd egentlig. :)

 

• Balistic missile simulator. 4-6 kommer an på hvor mye du skal ta hensyn til

 

• Online bettingsite. Grunnmuren til en generell gambling side. Type ods. 4

 

• Generic multiprossesorprogram. 6

 

• Password cracker. 1-6 kommer an på hastighetskrav (skal programmet bli ferdig før solen eksploderer?) :)

 

• Automatic announcer. Sånn de bruker på flyplasser egentlig. 2

 

• Study discipline program. 2

 

• WebCrawler. 2

 

• Snail mail tracker for Gadgets in Vista.3-4 tror det er bortkasta tid å gjøre dette i java

 

• Circuit simulator. 2-6 utfra kompleksitet og hastighetskrav :)

 

• Solar system simulator. 3

 

• Rigid body physics simulator. 5-6

 

• Basic life simulator. 6

 

PS: Jeg bruker kortere tid på å lage en applikasjon med grafisk gui enn et tilsvarende program skrevet som et kommandolinjeprogram.

 

PPS: Litt om hvorfor ting har fått den vansklighetsgraden de har fått. F.eks Basic life simulator. For at dette skal være noe interessant må du faktisk klare å simulere noe, ikke bare ha noe ferdig scriptete egenskaper... AI på høyt plan mao. Good luck!!! :D

Lenke til kommentar
Morsom tråd egentlig. :)

Bra du synes det :)

 

• Balistic missile simulator. 4-6

• Password cracker. 1-6

• Automatic announcer. 2

• Study discipline program. 2

• Basic life simulator. 6

Har kokt ned til dem over nå. Den jeg har aller mest bruk for må vell være "Study discipline program". Trenger virkelig et spark i ræva. Og for alt jeg vet kan det jo bli en hit her på NTNU :p

 

Den jeg har mest lyst til å lage er "Balistic missile simulator", aner ikke hvorfor. Kanskje fordi jeg hadde en eller annen fysikk-oppgave om luftmotstand på vanndråper ved UiO. Og kanskje fordi jeg leste nylig om en float-point error i en antibalistisk missil som gjorde at en hel haug med amerikanere døde under et rakettangrep i en av golfkrigene. Og enda en ting kan være at en av de første tingene jeg laga var et 2D kanonspill. Dette blir jo det naturlige steget videre etter som jeg er betraktelig flinkere i matte og naturfagene nå godt ut i studietida enn på vgs.

 

Hvor vanskelig? Tja.. Luftmotstand, lufttrykk, vind, massetap ved forbrenning av drivstoff, ikke turbulens (har hørt det er et helvete å ha med å gjøre). Tror det blir en flat verden. Drøyt å fikle med ICBMer, holder meg til SRBMer eller max MRBMer.. og så har jeg ikke så veldig lyst til å tenke på corioliseffekten. Ermm.. hva mer... Jo jeg må kjøpe en sånn her:

 

http://www.venneslanetthandel.no/productde...php?product=300

 

rød knapp som starter hele greia :D .... :p

Hmm.. noe mer nå? Jo en ting. Jeg tror sånne misiler roterer for å stabiliserer seg. Det tror jeg kan bli vanskelig å få med. Anywho... masse å ta hensyn til. Trenger jo ikke implimentere alt på en gang. Bare passe på at ting er veldig modulært. Og til slutt så hadde det vært kjekt med i det minste noen grafer. Litt tørt å se at en boolean blir gjort om til sann hvis den traff. Vil se! :p

 

Tror jeg har intelektuell ADHD.. Blir inspirert til å lage så masse rart og når jeg ikke bruker en nanosekund på planlegging så går det fort i stå. Noe som medfører at jeg starter med å bruke stygge stygge hacks. Som igjen gjør at jeg ikke skjønner opp ned på programmet og blir lei. Denne gangen vil jeg jobbe strukturert. Ordentlig planlegging n' greier.

 

PS: Jeg bruker kortere tid på å lage en applikasjon med grafisk gui enn et tilsvarende program skrevet som et kommandolinjeprogram.

Når jeg tenker meg om så har du egentlig rett i det. Har man et bra environment så funker det fett. Men som oftest har jeg ingen behov for gui.

 

PPS: Litt om hvorfor ting har fått den vansklighetsgraden de har fått. F.eks Basic life simulator. For at dette skal være noe interessant må du faktisk klare å simulere noe, ikke bare ha noe ferdig scriptete egenskaper... AI på høyt plan mao. Good luck!!! :D

Hehe.. Ja basic life er nok et større prosjekt. Tenker meg kanskje litt om gangen gjør biffen. :)

 

Edit: Bare smått...

Endret av Andre@SS
Lenke til kommentar

Når det gjelder "Balistic missile simulator", så har jeg også lyst å lage et program som simulerer kulebane til et våpen, men jeg er bare på siste året i bachelor i ingeniørfag elektronikk.. Jeg har bare ingeniørfysikk. Jeg har ikke lært om luftmotstand osv. Har du noen tips om beregning av slikt?

Endret av ToMmM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...