john_a Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Noen som vet om nettbutikker som selger høytallerelementer? Lenke til kommentar
Gandi Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 http://www.mamut.com/dynabel/default.htm Gandi Lenke til kommentar
john_a Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Kan en av disse to være noe? Ultimate UX-12 MGR F-1812W Har et stramt budsjett som dere kanskje skjønner.... :oops: Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Spørs vel hva du skal bruke dem til. De der er vel å regne som budsjettklasse-elementer , men vil du bare ha mye trøkk, futt og fart så duger dem finfint. Vil anbefale to stk 8" fremfor en stk 12" tho, dem vil ikke gå riktig så dypt , men lyden blir å oppfatte som "renere" og med mer trøkk. Og du slipper å ha 2kW forsterker for å klare å drive dem. Lenke til kommentar
john_a Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har nemlig allerede to kasser som jeg fant i kjelleren hvor begge elementene var gått, og planlegger å bare putte inn to elementer der i steden for å kjøpe to nye (og dyre) høytallere! Og de kassene hadde da 12" hull. Men skal jeg enkelt og greit bare gå for den med mest trøkk for minst penger? Kvaliteten kan umulig være av noen stor forskjell!? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Kan funke fint, men du burde forsikre deg om at baffelhull-størrelsen stemmer og at ikke diskantene også er herpa. Dessuten kan du få trøbbel i delefilteret hvis elementene ikke er tilpasset (forutsatt at bassen er tilkobla et delefilter, ofte er det vanlig å bare sette en liten kondensator i serie med diskanten for å forhindre bassgjennomgang) og resultatet er da SUR (!^12) lyd... Men ellers en grei idè hvis du bare har utstyr til å sette på plass resten. Blir nok ikke allverden av lydkvalitet , men litt partyfaktor får du nok. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 men litt partyfaktor får du nok. Er nok det beste han kan håpe på med et stramt budsjett Men pass på at du kjøper et element som passer sånn ca på størrelsen på kabbiset ditt. Er dumt om et element er beregnet på 20l, så er kassa di 60l. Delefilter gjør stor forskjell i en høgtaler, kjøp noen rimelige om du ikke har fra før. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Oh yeah, glemte volumet på kabinettene, det er også rimelig viktig. :oops: Kan forresten sette opp et par enkle matteformler hvis du vil bruke en-komponents delefilter (kondensator i serie med element). Resistiv motstand = 1 / 2*3.14*f*C hvor f er frekvensen, og C er kapasitansen til kondensatoren målt i farad (gjerne mikro eller nanofarad). Ved å minke størrelsen på kondensatoren vil du øke motstanden ved en gitt frekvens, så i serie med diskantene (høy frekvens, gjerne > 5000Hz) bør du ha en relativt liten kondensator. Kondensatoren bør også tåle mer enn et titalls volt kontinuerlig spenning. Spør hvis du lurer på noe. :wink: Lenke til kommentar
-ThoR- Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Hvis du kjenner impedansen på elementene er det ganske enkelt å lage et 6db filter til elementene. En spole i serie med bassen, og som en tidligere har nevnt, en kondensator i serie med diskanten. Bør ikke bli allverden vanskelig. Hifi blir det ikke uansett. Lenke til kommentar
john_a Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Tenker jeg kjøper nye høytallere jeg... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Tenker jeg kjøper nye høytallere jeg... du kan alltids få noen til å sette opp for deg Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Men skal jeg enkelt og greit bare gå for den med mest trøkk for minst penger? Kvaliteten kan umulig være av noen stor forskjell!? omg.... innen musikk er der man finner størst forskjell innen de forskjellige prisklassene. Det er en grunn til at folk betaler >100 000kr for anleggene sine! Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Desverre er det sånn at kvalitetshevingen ikke er proporsjonal med prisøkningen. Man skal være bra dreven for å høre forskjell på et anlegg til 100k og et til 200k. Men når man er nede i sjiktene på et par høvdinger er det gjerne store forskjeller og da gjelder det å velge lurt og ikke kjøpe i "fylla" ... Men i relasjon til denne tråden; det vil nok bli grei nok lyd hvis høyttalerne ellers bare er i orden og han får fiksa et filter. Og selvfølgelig hvis elementene matcher og sånt smått. Lyd blir det nok uansett. Lenke til kommentar
john_a Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Men skal jeg enkelt og greit bare gå for den med mest trøkk for minst penger? Kvaliteten kan umulig være av noen stor forskjell!? omg.... innen musikk er der man finner størst forskjell innen de forskjellige prisklassene. Det er en grunn til at folk betaler >100 000kr for anleggene sine! Jeg mente at det var det samme siden begge elementene var så billige! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå