Gå til innhold

Ekstern disk for PS3 funker ikke.

heltnaldo

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som vet hvorfor min eksterne harddisk ikke lar seg finne av playstationen min?

Brukte harddisken tidligere og da fungerte den fint, men da var den formatert med FAT32. Etter at jeg formaterte den til NTFS filsystem finner jeg den ikke på playstationen. Er ikke det kompatibelt med ps3? Noen som vet noe om hva som kan være grunnen og hva som evt. kan gjøres? Teit om eksterne disker må være formatert med FAT32 for å kunne leses av PS3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen sjanse for at NTFS støtte kommer i en senere firmware? Utrolig upraktisk med bare FAT32 støtte.

Jeg ville ikke satt penger på det for å si det sånn. NTFS er et veldig komplisert filsystem som støtter komprimering, kryptering og avanserte fil-rettigheter. Mye jobb bare for å åpne et helt nytt ormebol av feilkilder. NTSF passer for Windows, få andre steder.

Så du får nok lære å splitte filene dine rundt 4GB.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har også lenge lurt på hvorfor PS3 ikke støtter annet enn FAT32. Det er greit at NTFS er komplisert, men det er ingen grunn til at PS3en skal måtte utnytte alle funksjonalitet som ligger der. Linux mounter NTFS, så det burde ikke være snakk om noen lisensproblematikk fra MS.

Eller hva med å åpne for ext3 eller lignende. 4GB-begrensningen blir fort irriterende. HD-filmer blir fort større. Selv med AVCHD-kodeken (som Sony også bruker på sine kameraer), blir filene fort større enn 4GB og det virker meningsløst å måtte splitte noen av filene, og på den måten måtte ha et duplikatarkiv for store filer.

Lenke til kommentar
Har også lenge lurt på hvorfor PS3 ikke støtter annet enn FAT32. Det er greit at NTFS er komplisert, men det er ingen grunn til at PS3en skal måtte utnytte alle funksjonalitet som ligger der. Linux mounter NTFS, så det burde ikke være snakk om noen lisensproblematikk fra MS.

Eller hva med å åpne for ext3 eller lignende. 4GB-begrensningen blir fort irriterende. HD-filmer blir fort større. Selv med AVCHD-kodeken (som Sony også bruker på sine kameraer), blir filene fort større enn 4GB og det virker meningsløst å måtte splitte noen av filene, og på den måten måtte ha et duplikatarkiv for store filer.

NTFS er proprietært og eid av MS. "The file system specification is a trade secret, although it can be licensed commercially from Microsoft through their Intellectual Property licensing program." I linuxverden har man reversengineeret NTFS og kan derfor mounte det der.

ext3 er derimot åpent og fint og burde kunne støttes av PS3. Eneste argument da er at sony må implementere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...