Gå til innhold

Spørsmål om det nye canon 5d mark ll vs Nikon d700


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har formeninger om det nye canon 5d mark ll blir overlegent nikon d 700?

Jeg har d700 og synes at det er veldig bra,men for å være ærlig så synes jeg at detalj gjenngivelsen er litt dårlig,dvs at jeg synes det er for lite pixler.når man kropper osv.

Lurer på synspunkter fra dere.

Og hvilke objektiv er et objektiv til 5D+ dvs hvike objektiv yter bra til kameraets spec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testen til Anandtech forteller nok ikke hele historien. De tar bildene i JPEG + støyreduksjon (riktignok på lav). I tillegg er motivet av en slik art at de negative effektene av støyreduksjonen er lite synlig.

 

Tror jeg venter til det kommer noen tester fra de vi vet har mer omstendige test-rutiner (f.eks. dpreview).

 

Tom

Lenke til kommentar
Testen til Anandtech forteller nok ikke hele historien. De tar bildene i JPEG + støyreduksjon (riktignok på lav). I tillegg er motivet av en slik art at de negative effektene av støyreduksjonen er lite synlig.

 

Tror jeg venter til det kommer noen tester fra de vi vet har mer omstendige test-rutiner (f.eks. dpreview).

 

Tom

Dpreview bruker jpeg/fine i sine støytester.

Det er alltid nyttig å vurdere flere tester, men jeg tror Anandtech sin test gir en pekepinn på hva vi vil se i andre tester også.

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret er ganske enkelt: På høy ISO og full oppløsning er det bare digital smørekniv som kan berge situasjonen for 5DII, men skyter en i 11MP sRaw1, blir luminansstøy og detaljgjengivelse omtrent det samme.

 

De som vurderer støy på kameraer i denne klassen ut fra standard jpeg... vel, de er vel iallfall ikke ute etter toppytelsene som er mulige, og det blir mye mer valg i jpeg-motorene enn mer grunnleggende egenskaper som blir testa.

 

DxO sin nye test-database er kanskje noe av det mest pålitelige i dag? For de tester kvaliteten før RAW-konvertering, og det later til at de er nøye med å følge standarder etc. Her er ikke 5DII inne enda, men det er mye annet interessant der. Og ytelsene oppgis som funksjon av faktisk ISO-verdi.

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har formeninger om det nye canon 5d mark ll blir overlegent nikon d 700?

Jeg har d700 og synes at det er veldig bra,men for å være ærlig så synes jeg at detalj gjenngivelsen er litt dårlig,dvs at jeg synes det er for lite pixler.når man kropper osv.

Lurer på synspunkter fra dere.

Og hvilke objektiv er et objektiv til 5D+ dvs hvike objektiv yter bra til kameraets spec

D700 vil være antagligvis være litt "bedre" på noen områder, mens 5DII "vinner" på andre områder. Skuddtakt, følgefokus, værtetning og sikkert andre ting er nok i favør Nikon, mens oppløsning og mulighet for beskjæring naturlig nok er best på Canon. Videomuligheten er også et (stort) pluss. De 4 siste årene har jeg omtrent ikke filmet noe, bare tatt bilder, så det blir det trolig en endring på dette når jeg omsider får lagt mine klamme hender på 5DII

 

Jeg brukte tidligere D700 med blant annet 50 1.4 og 85 1.4 og resultatene var meget bra. Rawfilene var meget fleksible i forhold til justeringer. Resultatet på lavere iso var omtrent som 5D, men personlig mener jeg at bildene fra 5D var en smule skarpere - hvis man pixelpeepet. Når det gjelder optikken i signaturen din så er det nok bare 50 1.4 som yter D700 full rettferdighet. F.eks 24-120 var ikke veldig god mtp bildekvalitet, så kanskje kan slike ting også spille hvis du ikke er helt fornøyd....

Lenke til kommentar
Vi har nettopp mottatt 5DII til test, men har blitt noen dager forsinket pga sykdom. Likevel, vi gjør regning med å ha testen ute i god tid før jul, og når vi ser på støy bruker vi alltid RAW konvertert til TIFF vha Adobe Camera RAW.

Ikke direkte relatert til testen av 5DII, men synes det hadde vært meget interessant om dere kunne ha brukt flere Raw-konvertere når dere gjør tester av kamera og sammenligningstester. Jeg har selv sammenlignet en rekke Raw-konvertere (dog høyst uvitenskapelig) og så vidt jeg kan se gir de til dels overraskende forskjellige resultater dem imellom. Hadde også vært interessant om dere kunne ha brukt produsentens egen Raw-konverter også, vet ihvertfall at mange Nikon-brukere som bruker Capture NX2 når de skal trekke absolutt mest mulig ut av en Raw-fil, selv om de bruker f.eks ACR e.l. til vanlig.

 

Hadde også vært interessant om dere kunne gjøre en sammenligningstest av de 10-15 mest brukte Raw-konverterprogrammene. :)

Lenke til kommentar
Her er en test av 5D2: http://www.photographyblog.com/reviews_can..._5d_mark_ii.php

 

Siden det er en annen side som har testet går jeg ikke nødvendigvis god for verken metodikk eller resultater, men det er da noe i alle fall.

Kanskje best ikke å gå for mye, ja..

 

Image Quality

All of the sample images in this Review were taken using the 21 megapixel Fine JPEG setting, which gives an average image size of between 5-8Mb.

 

Jaja. Og likevel snakkes det uten forbehold om høy-ISO-egenskapene. Må bare minne om D300, som i dpreview-testen hadde lavere støy på 800 ISO enn 400 ISO!! :no:

 

Og hvis dette brukes som grunnlag for DIWA-evalueringer (stedet er DIWA-medlem), så sier det kanskje sitt om DIWA.

 

Det er jo ikke noe i veien for å teste på denne måten, en må bare si klart fra hva en i så fall tester.

 

Det hadde vært veldig fint å fått jamført "optimal" RAW-konvertering iflg Canon med ACR og evt andre verktøy. Sida sRaw1 sikkert blir meget aktuelt for flere å bruke for knall høy-ISO, så hadde det også vært interessant med resultater og evt analyse av hva som gjøres når denne "syntetiske" RAW-versjonen lages.

 

Oppløsningsmessig bør den vel ligge omtrent som 1DsIII, dvs laaangt over kameraer med 12MP-sensorer. Men hva med fargegjengivelse/tonalitet etc?

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har formeninger om det nye canon 5d mark ll blir overlegent nikon d 700?
"Overlegent" på hvilke måter?

 

5D mark II vil sikkert gi bedre detaljgjengivelse, men neppe hvis du kjøper like billig optikk til det som du har til D700en din. D700 er bedre på andre måter.

 

Jeg har d700 og synes at det er veldig bra,men for å være ærlig så synes jeg at detalj gjenngivelsen er litt dårlig,dvs at jeg synes det er for lite pixler.når man kropper osv.
Hvis du er misfornøyd med detaljgjengivelsen, så ville jeg først tatt en titt på fotografen, dernest på optikken...
Lenke til kommentar
Tok noen testbilder med 5D Mark II og EF 85mm f1.2L II i dag, og det ser MEGET bra ut, både mht detaljoppløsning og støy! Dynamisk omfang og fargegjengivelse har vi ikke sett på ennå.

Får dere til litt testing mot 1DsIII også? Og kanskje kommer D3X så fort hit at den også kan brukes?

 

Håper dere legger hovedvekta på lavere ISO, det 5DII egentlig er laga for (uansett hva den markedsføres som...). Litt svakere høy-ISO på en sånn sensor har jo ingen praktisk betydning, når en kan RAW-nedsample til 10MP.

Lenke til kommentar
Tok noen testbilder med 5D Mark II og EF 85mm f1.2L II i dag, og det ser MEGET bra ut, både mht detaljoppløsning og støy! Dynamisk omfang og fargegjengivelse har vi ikke sett på ennå.

Får dere til litt testing mot 1DsIII også? Og kanskje kommer D3X så fort hit at den også kan brukes?

 

Det ser desverre ikke ut til at canon har en ledig 1Ds mark III til oss, og vi får ikke ha 5d Mark Ii særlig lenge heller, så det blir desverre ikke praktisk mulig. Vi har imidlertid sammenligningsbilder fra f.eks Sony A900. Vi har også selvsagt satt oss på ventelisten til D3x.

Lenke til kommentar

Er du sjalu (mr Olsen)?

Hva jeg bruker pengen mine på er irrelevant for deg,det virker for meg at du er mer bekymret over hva jeg bruker pengene mine på enn å svare på det jeg spør om.

Om jeg kjøper objektiv til 1 krone eller hva er mitt problem,og dessuten hvordan kan du vite at jeg ikke har objektiv som koster 13000 kroner og opp?Vet du at jeg ikke har Nikon 14-24 f2.8 og Nikon 70-200 f2.8?

jeg kan godt ha mange objektiv til enn det som står på signaturen min,

jeg kan kan jo ha unnlatt å nevne dem.pga all sjalusien her på forummet,det er jo best å nevne at man eier billige dritt objektiver på signaturen sin,det er jo bare å se på alle kommentarene i innleggene mine om hva jeg har kjøpt eller ikke!!!!!!!

så jeg synes du er litt vel snar å blande deg i hva andre har og bruker penger på,istedenfor å holde deg til topic.Klarer du ikke å holde deg til topic så hold deg borte fra mine innlegg!

 

Begynner å bli lei folk som skal blande seg i hvordan jeg bruker pengene mine,om jeg kjøpte nytt kamera 1 gang pr mnd så er det mitt valg!Jeg er 35 år gift familiefar til 3 og har flytta hjemmenifra og begynte å forsørge meg selv fra jeg var 15 år,så jeg tror at jeg er gammel nok til å bestemme selv hva mine penger går til.

 

Og så til (sutekh)Jeg synes at detaljgjenngivelsen er litt dårlig,dette sees når man cropper,man skal ikke croppe (zoome)mye for pixlene begynner å synes,det er min mening,og om objektivet koster 400 eller 13000 kr så er jo det ikke stor forskjell,12 mpix er 12 mpix

det er jo ingen hemmelighet at dobbelt så mange pixler vil gi bedre detaljer eller?

Lenke til kommentar
Og så til (sutekh)Jeg synes at detaljgjenngivelsen er litt dårlig,dette sees når man cropper,man skal ikke croppe (zoome)mye for pixlene begynner å synes,det er min mening,og om objektivet koster 400 eller 13000 kr så er jo det ikke stor forskjell,12 mpix er 12 mpix

det er jo ingen hemmelighet at dobbelt så mange pixler vil gi bedre detaljer eller?

Du er nødt til å svi av masse penger på optikk for å få noe ut av de detaljene, og selv da er jeg ikke sikker på at du blir fornøyd. Jeg vet ikke hvor mye du cropper, ei heller hva du tar bilde av, men 12MP skal gi deg mulighet til å skjære vekk over halvparten av pixlene dine og skrive ut bildet i A2 med tilfredsstillende resultat. Dersom du cropper bort mer enn halvparten av pixlene, har du valgt feil brennvidde. Optikken du har, bortsett fra 50mm f/1.4 da, er ikke den bestytende på markedet, men dersom de er gjennomsnittlig gode i seriene sine, yter de helt fint på en D700.

 

Det er ikke meningen å være krass, men du har et av markedets beste kameraer, og jeg foreslår at du bruker tid på å lære deg å bruke utstyret du besitter før du bytter det ut. Dersom bildene dine ikke blir gode nok med D700, er jeg 99.99% sikker på at det er fotografen som er det svake leddet, og at du vil bli akkurat like skuffet med en 5D II. Det kan selvfølgelig tenkes at du ser på bildene på feil måte. Som sagt - det er ikke meningen å være så hard, men å ta bra bilder er ikke bare å kjøpe dyrt utstyr. Det er også å lære seg å bruke det og lære seg å se motiver.

 

Edit:

Og før noen begynner å krangle mer, foreslår jeg at dere teller til ti og lar være å poste sure gretne svar dersom noen føler seg litt tråkket på. Bare for å være litt føre var...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

jeg syne faktisk at bildene med D700 er fantastisk,jeg har faktisk tatt handholdte Nordlysbiler og det er rått.Det eneste jeg kansje synes er at fargegjengivelsen er bedre i canons kameraer.

Jeg har vel heller ikke sagt at jeg skal bytte kamera ,men jeg har tenkt på det,og denne gangen er det ikke fordi jeg er misfornøyd med D700,men årsaken er ene og alene det at 5d har en fantastisk videofunksjon,og jeg liker å filme å må ha meg nytt videokamera nå,så istendenfor å kjøpe nytt dyrt videokamera så kan jeg få et helt fantastisk ett som det som er i 5d og som testere mener er like bra som 100000 kroners videokameraer

Så det er eventuelt årsak til kamerabytte,ikke at jeg er Missfornøyd med d700 men pga videofunksjonen i 5d:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...