klikk1 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jobber som eneste IT-konsulent i ett firma med 70 ansatte og tilsammen rundt 110 pc/laptop/servere. Hvor mange brukere er vanlig pr IT-konsulent? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg er av å til alene med drift/support på 400-500 klienter, så det kommer ann på på mye mer enn antall klienter. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Vi er 3 fordelt på 1200 klienter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 det varierer stort sett veldig etter hvilken bedrift det er og hvilke krav man har til systemet. jeg sitter på ett så stort nett at det er vanskelig å si hvor mange det er pr klient. på ren drift er det kanskje 750 klienter pr mann, men dette er fordelt på forskjellige oppgaver. hvis vi ser på mitt team alene er det oppunder 10k klienter pr konsulent, vi har langt ifra alt ansvar for disse, men vi har vår lille bit. men, høres ikke ut som om TS sitter i en alt for ille situasjon, jeg har selv hatt det fulle ansvaret for ca 200 brukere og 100 klienter. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Enig med aklla. En universell formel er vanskelig her, og vil påvirkes av kompetanse, måten bedriften bruker IT, antall systemer, bruk av eksterne konsulenter, og et hav av andre faktorer. Det viktigste er å ha en form for overlapp så man har mulighet til å ta ferie og ikke risikerer oppringninger døgnet rundt, året rundt. Samtidig er det forskjell på å støtte 100 klienter som stort sett bruker Office-pakken og kanskje et par applikasjoner til, kontra en kommune med fagprogramvare for veldig mange fagfelt. Vil du argumentere for en ekstra stilling vil jeg anbefale at du lager et notat som viser problemet med dagens bemanning og eventuelle gevinster som finnes i en ekstra stilling (f.eks å ansette noen med Oracle-kompetanse vil i tillegg til å lette trykket på dere andre også redusere konsulent-kostnadene med XXXXXXXXXX,- kr). Lenke til kommentar
lhegdal Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Virker ikke noe ufornuftig at du er alene, basert på det du oppgir. Hvor mye jobb slikt er avhenger av brukernes tekniske nivå, hvor mye som er og kan automatisert, osv. Lenke til kommentar
Justin_Sane Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jobber som eneste IT-konsulent i ett firma med 70 ansatte og tilsammen rundt 110 pc/laptop/servere. Hvor mange brukere er vanlig pr IT-konsulent? Det første problemet er at "IT-Konsulent" er den mest oppbrukte jobb tittelen gjennom tidene. Som en konsulent skal du hvertfall ikke snakke med vanlige brukere og dermed blir spørsmålet heller hvor mange servere man skal drifte og ikke hvor mange PCr. Så lenge personen er dyktig og systemet er bra så mener jeg en "support" mann burde holde for opptill ca 150 personer. Hvis man slipper support delen kan man fort plusse på ganske mange brukere. Lenke til kommentar
TroubleDouble Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jobber som eneste IT-konsulent i ett firma med 70 ansatte og tilsammen rundt 110 pc/laptop/servere. Hvor mange brukere er vanlig pr IT-konsulent? Det ville vært enklere å hjelpe deg hvis vi visste litt mer tror jeg. Antall pcer og antall brukere hjelper egentlig ikke. Er miljøet homogent. Hvilke applikasjoner benyttes og hvor mange, benyttes RIS, hvis miljøet er homogent og alle kjører de samme applikasjonene kjøres det regelmessig ghosting av maskiner. Og jeg kunne sikkert føyd til en masse andre ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå