Gå til innhold

Utleiers rett til å ta seg inn på rommet(Studentsamskipnad)

Mark 9

Anbefalte innlegg

Jeg leier hybelleilighet hos Studentsamskipnaden. De har sendt ut varsel om inspeksjon av julevask. Problemet er at jeg er sannsynligvis på jobb på det tidspunktet de kommer for å inspisere. Iflg loven har de visstnok rett til å komme inn selv om jeg ikke er tilstede.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

Kan ikke si jeg liker at noen går inn på rommet mitt om jeg ikke er tilstede.

Kort sagt: Har jeg noe grunnlag for å nekte?

Endret av Mark9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nei. De har lov til det, og selv om du føler deg litt invadert, så må du bare sørge for å ha rommet sleiket og gjemme personlige artikler. De har ikke lov til å snoke i skuffer og skap, bare så det er sagt. Men å nekte dem tror jeg ikke går. Du kan derimot prøve å spørre dem pent om de kan komme etter at du er hjemme fra jobb. :)

Lenke til kommentar

Som det står i loven du siterer, kan huseier be om adgang for tilsyn.

Imidlertid har vel ikke akkurat julevask noe med saken å gjøre. Så lenge rotet ikke kan medføre skader på leiligheten, er det opp til deg som leietaker hvor ryddig du vil ha det.

Lenke til kommentar
Som det står i loven du siterer, kan huseier be om adgang for tilsyn.

Imidlertid har vel ikke akkurat julevask noe med saken å gjøre. Så lenge rotet ikke kan medføre skader på leiligheten, er det opp til deg som leietaker hvor ryddig du vil ha det.

He he, ryddig og ryddig. Til tider kan det vel se ut som om en scene fra en katastrofefilm her inne...

Henger en lapp på døra hvor jeg ber vedkommende om å bare se, ikke røre. Har en del stæsj liggende.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...