schtrongl Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 La merke til noe merkelig i forbindelse med mediadekningen om læreren som drepte eksen sin for deretter å ta sitt eget liv. I nyhetssendignene på TV2 og NRK brukte de begge et ord som er ganske nytt for meg, nemlig "selvdrap" i stedet for selvmord. Hva er forskjellen? Hva er grunnen til denne ordbruken? Og i såfall hva er vitsen? Jeg beklager ovenfor pårørende at dette blir tatt opp her, men det er altså medias dekning av dette jeg stiller spørsmål ved. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Drepe = ikke planlagt, tilfeldig offer. Mord= Planlagt, og plukket ut offer. Jeg får selvdrap til å bli ulykke. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 La merke til noe merkelig i forbindelse med mediadekningen om læreren som drepte eksen sin for deretter å ta sitt eget liv. I nyhetssendignene på TV2 og NRK brukte de begge et ord som er ganske nytt for meg, nemlig "selvdrap" i stedet for selvmord. Hva er forskjellen? Hva er grunnen til denne ordbruken? Og i såfall hva er vitsen? Jeg beklager ovenfor pårørende at dette blir tatt opp her, men det er altså medias dekning av dette jeg stiller spørsmål ved. Selvdrap er når du er på rypejakt, snubler ved ett uhell med din usikrede hagle og treffer deg selv med ett skudd som får dødelig utgang. Selvmord er når du selv synes det meste blir for tungt og traurig, spekulerer på hva vitsen med livet er, bestemmer deg for å ta dit eget liv og fullfører dette. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Selvdrap er når du er på rypejakt, snubler ved ett uhell med din usikrede hagle og treffer deg selv med ett skudd som får dødelig utgang. Selvmord er når du selv synes det meste blir for tungt og traurig, spekulerer på hva vitsen med livet er, bestemmer deg for å ta dit eget liv og fullfører dette. Men er ikke det litt feil i denne sammenhengen. Jeg forsto jo på de at dette var noe han selv påførte seg selv etter å ha drept sin eks-kjæreste. "Mannen begikk selvdrap"....? Endret 3. desember 2008 av schtrongl Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 De brukte det feil, hvis det var et uhell å drepe sin eks-kjæreste er det riktig, og hvis det var et uhell med selvdrap, noe jeg ikke tror det var. Lenke til kommentar
alright Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Sånn jeg har forstått det står ikke ordet mord nevnt noe sted i Norges Lover. Har i hvert fall fått det servert som fakta. Derfor har media bevisst begynt å bruke begrepet selvdrap istedenfor selvmord, slik at de skal framstå mer juridisk korrekte. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Sånn jeg har forstått det står ikke ordet mord nevnt noe sted i Norges Lover. Har i hvert fall fått det servert som fakta. Derfor har media bevisst begynt å bruke begrepet selvdrap istedenfor selvmord, slik at de skal framstå mer juridisk korrekte. Ok, jeg skjønner. Så nå skal de altså være juridisk korrekt? I forhold til posten ovenfor deg igjen, kan det ikke bare ha vert en feil da både NRK og TV2 brukte dette ordet. Syntes bare det hørtes merkelig ut, i og med at selvmord er et vanlig ord, men som du sier ikke juridisk korrekt... Ellers må jeg si jeg kicker like mye når det kaller slike ting en familietragedie. Selv om det strengt tatt også er det, høres det mye mer formildene ut enn å si at en person har klikket og drept unger og kjæreste på brutalt vis, samt ofte seg selv i samme slengen. Det er å pakke det inn i noe som for min del høres mindre alvorlig ut. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg har info fra lokalmiljøet der oppe om at en kjæreste ville gå fra han så han gikk og drepte henne fordi det var en venninne/en som hadde noe med det å gjøre. Jeg vil tro at det var ganske så planlagt å ta seg selv etterpå! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Har ikke mediebransjen nylig diskutert hvordan de skal omtale selvmord? Kanskje derfor de har byttet begrep? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jo, og som oftest velger de å omskrive det totalt. At de faktisk skriver selvdrap er ganske drastisk i forhold til hva norsk presse har måttet forholde seg til med slike omstendigheter tidligere. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Selvdrap er ufrivillig selvmord. Nå vet jeg ikke helt om det stemmer men, var vel slik at "selvmord" var et veldig negativ ord før og ble sett på som en vanærende og skammelig handling. "Selvdrap" var vel da litt mindre...dømmende kanskje ? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 I medier- og informasjonskunnskap var det det vi lærte og. Men i følge hvordan saken er så virker det jo ikke slik. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 man har uaktsomt og overlagt drap, selvmord er vel feil, uaktsomt selvdrap blir vel riktig, eller? nei det blir feil og. ulykke tror jeg det hele vil bli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå