Gå til innhold

Problemer med fremkalling - alternativer?

Anbefalte innlegg

Er ikke spesielt fornøyd med der jeg fremkalte bildene mine sist. Her ser dere ene hjørnet av et bilde som er fremkalt:

post-91921-1228338724_thumb.jpg

Skanningen er ikke spesielt god. Det er masse fargestøy og skarpe kontraster har haloer fra for hard oppskarping (kan ikke ses her). I tillegg har bildet åpenbare riper fra fremkallingen (kan se dem direkte på negativen også).

Noen som har noen tips om hvor en kan få en skikkelig fremkalling og kvalitetsskanning. Ønsker ikke papirkopier. Synes faktisk ikke japanphoto var så ille på bilder fra Minoltaen tidligere i vår, men det er kanskje noen som har bedre skanning?

Jeg bor forresten i Bergen, så fotobutikker her er ekstra aktuelle.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type støv,din slask! :) Mer seriøst: De samme stripene er på negativene også, så det er ikke støv fra skanningen. Dessuten er de veldig lange, det er nesten en fjerdedel av et negativ, og stripene er ca 3 mm lange. De går ikke vekk fra negativen.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Ripene i filmen kan komme fra kamera eller selve filmboksen. Øvrige prikker kan være støv fra scanningen. I og med at ripene "bare" er 3 mm lange kommer de neppe fra fremkallingen av filmen.

Ønsker du brukbare svar bør du ikke kalle de som svarer deg for "din slask!"

Lenke til kommentar
Ripene i filmen kan komme fra kamera eller selve filmboksen. Øvrige prikker kan være støv fra scanningen. I og med at ripene "bare" er 3 mm lange kommer de neppe fra fremkallingen av filmen.

Ønsker du brukbare svar bør du ikke kalle de som svarer deg for "din slask!"

Først og fremst: Det var ikke meningen å fornærme noen som helst. Jeg prøvde å dra et billig poeng på brukernavnet 'slaskussen', men ser på din reaksjon at det fungererte dårlig og beklager derfor dette. Paradoksalt nok mener jeg at du var innom og leste innlegget før jeg skrev dette innlegget uten å svare. Slik at det er meget mulig du tar feil, for ditt svar etter denne provokasjonen var meget brukbart :roll:

Det er mulig at ripene kommer fra kamera, for jeg tester et kamera jeg har kjøpt brukt. Når det gjelder kvalitet på skanning så er vedlagt klipp mer beskrivende:

post-91921-1228419386_thumb.jpg.

Jeg synes det virker veldig oppskarpet med haloer rundt skarpe kontraster. Filmen er Fujifilm Superia 200.

Er mulig jeg er veldig perfeksjonistisk, men spørsmålet er om det er noen som gjør det bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...