news24 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 HTC Touch HD Sony Ericsson Xperia X1 iPhone 3G Nokia E71 Si gjerne hvorfor du ville valgt den moellen som du gjorde Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Skal du kjøpe en av dem? Hvis ikke er vel tråden rimelig meningsløs. Uansett, jeg hadde valgt: 1) HD 2) Nokia E71 / Xperia 4) Iphone 3G HD er klar, og jeg valgte den nylig mot nettopp telefoner som X1 og E71. Jeg trenger ikke fulltastatur, og da valgte jeg den lekre HDen med 3,8"-skjerm, og den fungerer strålende. Som nummer to frister E71 veldig, en tynn og veldig pen telefon som også er teknologirik og stabil - og den er ganske rimelig. Men jeg hadde nok likevel holdt en knapp på X1 på grunn av større skjerm med touch + stort fulltastatur, og Windows Mobile gir mange muligheter pga miljøet på xda-developers.com. Til slutt kommer iLocked, som en annen bruker kalte den så fint for en dag eller to siden. Den er bra på design og grafisk UI, men er ellers svært begrenset, og frister lite. DRM, iTunes, fjernsletting av programmer, nekting av mye programvare i App Store osv. Nei takk. Endret 3. desember 2008 av Peppep Lenke til kommentar
news24 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Skal du kjøpe en av dem? Hvis ikke er vel tråden rimelig meningsløs. Uansett, jeg hadde valgt: 1) HD 2) Nokia E71 / Xperia 4) Iphone 3G HD er klar, og jeg valgte den nylig mot nettopp telefoner som X1 og E71. Jeg trenger ikke fulltastatur, og da valgte jeg den lekre HDen med 3,8"-skjerm, og den fungerer strålende. Som nummer to frister E71 veldig, en tynn og veldig pen telefon som også er teknologirik og stabil - og den er ganske rimelig. Men jeg hadde nok likevel holdt en knapp på X1 på grunn av større skjerm med touch + stort fulltastatur, og Windows Mobile gir mange muligheter pga miljøet på xda-developers.com. Kanskje en ørliten knapp på X1. Til slutt kommer iLocked, som en annen bruker kalte den så fint for en dag eller to siden. Den er bra på design og grafisk UI, men er ellers svært begrenset, og frister lite. DRM, iTunes, fjernsletting av programmer, nekting av mye programvare i App Store osv. Nei takk. Nei, jeg spurte for tull. Selvsagt skal jeg kjøpe en av alternativene Slik jeg ser det: HTC HD: Stor og veldig bra skjerm. WM gir mange muligheter. Det at jeg må vente 1-2 sekunder på å få opp et program gjør meg ingenting. Såpass tålmodighet har jeg. Sony Ericsson Xperia X1: Bra skjerm, og en fantastisk kvalitet på utførelsen av selve mobilen. Men det som bekymrer meg noe er at jeg må åpne "slideren" hver gang jeg skal skrive sms. Ja, jeg vet at jeg kan bruke touch mulighetene på skjermen, men det er relativt smått og kronglete. Og jeg har sett en SEX1 med slark i slideren...... iPhone: Det at systemet er lukket er bare en fordel. Mindre problemer og høyere sikkerhet. Veldig stilig design på menyene osv. Nå har jo AppStore blitt så stort, at nesten alt finnes jo tilgjengelig der via 3part. Det negative er at iPhone er så fysisk lukket med tanke på batteri osv. Men den er fortsatt spennende fra et forbrukersynspunkt. Nokia E71: Den scorer høyt på alle tester. Skal være en "genial" mobil. MEN den har ekstremt kjedelige menyer og det blir alltid det samme. Utviklingen hos Nokia er ikke en en revolusjonær innovasjon. Heller en treg evolusjon. Også er mobilen meget bra satt sammen fysisk sett. Endret 3. desember 2008 av news24 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Helt klart Nokia E71. Brukervennelig og rask som bare det. Tastaturet er en drøm å skrive på. Symbian gir deg masse muligheter. God kalender, god e-postfunksjon. Genial telefonbok. Fritid/jobb modusen er fantastisk anvendelig. Stort pluss for å være slank og se meget bra ut! Etter å ha hatt HTC Touch Diamond, er det helt klart at jeg aldri kommer til å ha HTC eller Windows Mobile igjen. Eneste positive med WM, er synkronisering med Outlook. Men dette gjør E71 like bra. Endret 3. desember 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Myklebust89 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 For meg finnes det ikke noe annet svar enn E71. Det er en nydelig og slank telefon, full av muligheter og et svært godt fulltastatur. Trodde tastaturet skulle være for lite og knotete, men faktisk veldig godt etter noen dagers bruk. Og at menyene kan være litt kjedelig og sånn er det jo bare å ordne på, på et eller annet vis. iPhone er også en god telefon, men jeg byttet faktisk ut min 1.gen iPhone med en E71, og mener det er det beste valget jeg har gjort når det kommer til telefoner. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Tror nok E71 står høyest i kurs her. Personlig har jeg lyst på taster igjen etter et drøyt år tastefritt (Neonode). Tafset litt på Xperia forrige dagen uten å bli helt imponert. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Selvsagt skal jeg kjøpe en av alternativene Ok. Det fremgikk ikke av førsteinnlegget i det hele tatt. Og det spiller vel liten rolle hva ANDRE hadde valgt, det er bedre om du skriver hva som er viktigst for deg, slik at du kan få anbefalinger som samsvarer med dine behov i stedet for mine eller andres. Iphone får vi være enig om å være uenig om. Jeg har ipod touch nå, og opplever dermed mange av ulempene som er lik på iphone, for eksempel tilknytningen til itunes. I flere måneder brukte jeg itunes store og kjøpte lovlig musikk, og så under softwareoppdatering ble mesteparten av musikken slettet - på tross av at jeg først valgte å overføre kjøpene til PC for sikkerhets skyld, som var anbefalt. Etter oppdateringen var musikken borte både fra ipod og PC. Hadde det ikke vært for DRM og at det er så lukket, så kunne jeg ha tatt egen backup av sangene på ekstern disk osv. Men neida. Det er IKKE positivt for sluttbrukeren, det er forbrukerfiendtlig - derfor har jeg kjøpt Touch HD som har tatt over som både telefon og multimediaavspiller. Med HD kan jeg dessuten overføre TV-episoder og slikt rett fra PC til mobilen uten konvertering. Det gjorde jeg senest i går kveld, og så en 70's show-episode rett på telefonen på sengen. Herlig. Med ipod touch måtte jeg alltid konvertere musikken på forhånd, og det er det samme med iphone. Igjen kommer dette av hvor lukket Apple lager produktene sine. Ingen av de medfølgende mediespillerene i iphone/HD takler xvid-avi-filer, men med HD brukte jeg et par minutter på å installere en ny medieavspiller som tar dette direkte. Det kan jeg ikke med ipod touch/iphone. Forbrukerfiendtlighet i praksis. Lenke til kommentar
mobilehappy Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Sony Ericsson Xperia X1:Bra skjerm, og en fantastisk kvalitet på utførelsen av selve mobilen. Men det som bekymrer meg noe er at jeg må åpne "slideren" hver gang jeg skal skrive sms. Ja, jeg vet at jeg kan bruke touch mulighetene på skjermen, men det er relativt smått og kronglete. Og jeg har sett en SEX1 med slark i slideren...... Det er fulgt mulig å installere et bedre onscreen tastatur på Xperia X1 F.eks en av disse. TouchPal Resco Keyboard Pro SPB Keyboard Zoomboard Endret 3. desember 2008 av mobilehappy Lenke til kommentar
news24 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg ser poengene dine. Ja, det er veldig ok å være uavhengig. Samtidig som enkelte 3parts programmer kan inneholde mye dritt fordi det ikke er kvalitetssikret FØR det blir lagt ut på nettet. Nå finnes det ca 10.000 applikasjoner via AppStore. Om nytteverdien ved alle er like stor, skal jeg forbigå i stillhet. La meg annslagsvis si at det finnes 50.000 applikasjoner til WM. Tallet er tatt ut av ren luft. Men det er vel ikke usannsynlig siden WM har vært lenger på markedet. Hvor mange av de små og store programmene der er virkelig verdt å ha, og hvor mange av dem lager lite eller null problemer med WM operativsystemet? 10.000? Isåfall er vi på samme nivå som AppStore. Som har vært oppe i knapt 1 år. Jeg skal ikke henge ut WM her. For det ER mange positive ting med WM. Videre så er spm..... Når Windows er oppe og går på pc, så blir det tyngre å drive ettersom tiden går. Operativsystemet drar til seg alt mulig rart som gjør at det hele blir veldig tungt og vanskelig. Dermed er rensing pc'en og en restart uunngåelig. Er det slik med Apple OS også? Både til pc'ene deres og iPhone? Jeg vet ikke for jeg har aldri brukt et Apple produkt over lenger tid. Det at ting blir slettet på, eller via, iTunes, er jo veldig unødvendig og utrolig kjedelig. Men er det fordi du brukte det galt? Eller var det bare slik? Og sist men ikke minst, ja, det er jeg som skal bruke produktet. Derfor virker det tilsynelatende "rart" å spørre andre. Men er det noe jeg lytter til, så er det folks erfaringer, uansett hva det gjelder. Saklige tilbakemeldinger fra forbrukere er mye mer verdt enn en "eksperttest". Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Mente ikke at det er rart å spørre andre, men det er rart å spørre andre hva de hadde valgt ut i fra DERES preferanser, når de garantert ikke er helt likt som dine. For meg var det blant annet viktig med stor skjerm for videoavspilling, det er ikke sikkert at det er viktig for deg. Dessuten vektlegger jeg at telefonen har 3,5 mm jack, ettersom jeg ikke kan fordra å måtte ha med meg overgang til enhver tid. Det siste er noe jeg anbefaler alle om å vektlegge, men det er ikke gitt at det er viktig for alle likevel. Bruker man aldri telefonen til å høre på musikk, så spiller det gjerne ingen rolle om telefonen har proprietære lydutgang eller en standardport for det. Om oppdateringen, så regner jeg meg selv som en erfaren bruker. Jeg kjøpte som nevnt musikk gjennom Itunes Store en periode, noe på PC, noe direkte til mp3-spilleren over wifi. Den var alltid syncet mot samme bibliotek, og jeg hadde "autorisert" kontoen min, slik at den tillot meg å spille av musikken (nødvendighet pga DRM-skiten). Det fungerte fint å spille av musikken jeg kjøpte på PCen på mp3-spilleren og vice versa. Så fikk jeg opp melding om at det var kommet ny programvare til enheten min, og spørsmål om jeg ville oppdatere. Jeg svarte ja, og fikk opp en advarsel om at innholdet på enheten kunne bli slettet under oppdateringen - det var anbefalt å gå på "fil" -> "overfør kjøp" eller noe slikt. Jeg gjorde dette, ventet tålmodig på at progressbaren fullførte, og oppdaterte til ny versjon. Alt ble gjort ved å følge instrukser onscreen. Etter oppdateringen var kun musikken kjøpt på PC igjen. Det kan hende at Apples supportavdeling hadde gitt meg tilgang til å laste ned musikken på nytt hvis jeg hadde kontaktet dem. I stedet lastet jeg ned musikken "ulovlig" med veldig god samvittighet, ettersom den var betalt for lovlig - og jeg har nå den samme musikken DRM-fri både på PC og Touch HD. Poenget er ikke å fremheve min dårlige erfaring med Apple/itunes/ipod i seg selv, men hvordan Apple tvinger forbrukerne til deres løsninger. (Min erfaring kunne ha vært unngått hvis de hadde vært mer åpne.) Noen, kanskje de fleste, foretrekker løsningene deres - og da er det jo greit for dem, men det er for dumt at de som ikke ønsker det blir nektet å bruke andre løsninger. For eksempel kom det et program i App Store for podcaster. For av en eller annen merkelig grunn hadde Apple inkludert alt utenom podcasts i deres mobilutgave av itunes store. Programmet ble slettet fordi det "konkurrerte med Apples egne løsning", selv om de faktisk ikke hadde en egen løsning! Fryktelig frustrerende for meg, som hører ca 10 podcastepisoder i uken, og liker å laste dem ned direkte til mp3-spilleren, uten å først må ha tilgang til en PC, laste ned og til slutt overføre. Resultatet var at jeg måtte bruke mobilen til dette, hvor jeg kunne laste ned direkte over wifi. Nå har de til slutt kommet med en podcastspiller i den siste programvareoppdateringen (2,2), men så vidt jeg kan se har man ikke mulighet til å abonnere på RSS-feeds for de enkelte podcastene man hører på. Man må via itunes store og browse frem podcastene en etter en - hver gang. Podcastprogrammet som ble utviklet og lansert gratis i App Store for mange måneder siden hadde mulighet for dette, men ble slettet... Endret 4. desember 2008 av Peppep Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå