Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router, Hub, Switch. Gateway?? hva er forskjellen??

Anbefalte innlegg

hei alle! :)

Lurte på om det er noen som kan prøve å få meg til å forstå forskjellen på detta med Router, hub, switch og gateway??

Hva brukes de respektive til??

Er Veldig takknemlig dersom noen har litt info og kanskje noen veit om noen sider på nettet der det står litt om dette...

TAKK! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hub: all data som kommer inn i hubben fra en bruker forsterkes og sendes ut til allle andre som er koblet til

Router: data som kommer fra dun maskin leses, og routeren sørger for å sende det til riktig mottaker, og ingen andre

Switch: stort sett det samme som router, men noen smådetaljer som jeg ikke husker i farta

Gateway: en enhet som kobler ditt nettverk til et annet. Eksempel: adsl modemet/routeren din virker som en gateway. bak den er ditt private nettverk med x antall maskiner, forran er internett (egentlig din isp's nettverk som igjen er koblet til et annet nettverk som igjen er koblet til et annet nettverk, og til slutt har man det man kaller internett)

Hvis du er veldig interressert, send meg en mail, så skal jeg grave fram litt detaljert info som er rimelig lettfattelig (har det ikke her og nå)

Lenke til kommentar

Bare for å slenge meg på i rekken av kritikken på denne type topics som har vært spurt og besvart hundrevis av ganger før :

Kan ikke gutta hos Hardware.no lage en guide som de kan plassere en link til på en SENTRAL plass på hovedsiden ? 8) så slipper vi å svare på slike spørsmål en gang i uka..... :grumpy:

Nok er nok ! :shrug:

Lenke til kommentar

Lurte på om det er noen som kan prøve å få meg til å forstå forskjellen på detta med Router, hub, switch og gateway??

Er Veldig takknemlig dersom noen har litt info og kanskje noen veit om noen sider på nettet der det står litt om dette...

Sånn veldig fort siden dette har blitt svart på før,

En HUB/Switch er en boks hvor man kobler Pc'ene sammen til nettverk,forskjellen på de to er at en switch sender dataene til bare Pc'en den skal til og ikke til alle som en Hub gjør. Dette gjør at bruk av båndbredden på nettverket blir mindre. Så Hub'er er på vei ut siden switcher begynner å bli veldig billige.

En Router er som regel en boks som kobles mellom nettverket ditt og internett, som router Pc'en din videre ut på internett. router finnes for de fleste internett forbindelser uten analogt etter hva jeg vet.

når man definerer gateway på maskinen så oppgir man ip adressen til routeren. gateway blir brukt til å fortelle maskinen hvem boks i nettverket som router dataene dine ut av nettverket og til andre nettverk eller til internett.

Lenke til kommentar
Bare for å slenge meg på i rekken av kritikken på denne type topics som har vært spurt og besvart hundrevis av ganger før :

Kan ikke gutta hos Hardware.no lage en guide som de kan plassere en link til på en SENTRAL plass på hovedsiden ?  8) så slipper vi å svare på slike spørsmål en gang i uka.....  :grumpy:  

Nok er nok !  :shrug:

HALLO!

bare for at du kan det er det ikke sikkert alle kan det!!

en ting til siden du synes det er så fryktelig kjedelig å svare på dette, HVER eneste gang det tas opp, SÅ GI DA F**N I Å SVARE!!!!

du er ikke plikta å svare bare for at du er "member"!

Lenke til kommentar

en ting til siden du synes det er så fryktelig kjedelig å svare på dette, HVER eneste gang det tas opp, SÅ GI DA F**N I Å SVARE!!!!

Problemet er at de som virkelig kan dette til slutt går leie og da tar alle de som tro/har hørt/eller er übernerd wannabe uten peiling og svarer.

Når slike typer svarer deg så kan jeg love deg at svaret ikke duger til noe.

Dessuten er det omfattende og gi et skikkelig svar som gir innsikt i dette så en FAQ eller webside er en god ide.

Men her har du en side som tar for seg det du spør om:

http://www.pcworld.no/dataguiden/index.cfm...F6B16FDE031C913

Lenke til kommentar

Siden andre ikke tar seg tid til å svare seriøst tenkte jeg jeg kunne ta å forklare:

Router:

Enhet som kobler sammen flere nettverk og sender trafikk til riktig nettverk. Mest vanlige folk tenker på er sikkert en router du bruker for å koble deg til internett med. En router er også en gateway.

Hub:

Enhet som kobler sammen maskiner lokalt med. Alle data som kommer inn blir sendt ut på alle porter. En hub egner seg best i små nett, men i dag er en liten switch like billig som en hub så det lønner seg nok å gå for en switch med en gang.

Switch:

Mer inteligent enn en hub, men gjør ca. samme jobben. En switch sender ut trafikken kun på riktig port, og gir da bedre ytelse og bedre sikkerhet. Kan også ha avanserte muligheter for management.

Men er enig i at det har vært mulig å finne svar ved å søke da.. :roll:

Lenke til kommentar

Her er en rask og enkel forklaring på hvordan disse tingene virker.....

HUB: Er en såkalt "dum" sak,,,,Den jobber på OSI modellens lag 1 og opperer kun med bits,,,,Derfor sender den alle signalene den mottar ut på alle portene slik at den riktige maskinen kan motta dataene.....

Den har et stort collision domain og et broadcast domain

SWITCH: Den oppererer på OSI modellens lag2,,,Dette gjør at den forstår hvilken port dataene skal til fordi den bruker den unike MAC adressen til pc'n som kjennetegn,,,

Switchen har i motsetning til hub'en mange collsion domains(en for hver port,,noe som gjør at man får tilnærmet maksimal båndbredde hele tiden),,,har ett broadcast domain....

ROUTER: Denne smarte saken operer på layer 3 i OSI modellen,,,dette gjør at den er i stand til å skjønne logiske adresser som IP.adresser,,,,,,

Derfor er routeren istand til å sende data direkte til den maskinen som skal ha de......

Routeren har mange broadcast domains som gjør at den i hovedsak "finner beste og raskeste mulig vei" til målet...

.......

Lenke til kommentar

HALLO!

bare for at du kan det er det ikke sikkert alle kan det!!

du er ikke plikta å svare bare for at du er "member"!

Med slike innlegg som det der kan du ikke forvente deg mye hjelp.....

Sitat fra Nettikette i margen til venstre :

Har du søkt på Google? AltaVista? Forumet? Det er ganske sikkert at noen har hatt samme eller lignende problem som deg fra før. Når du stiller et spørsmål, så kan du gjerne ta med informasjon om hva du har undersøkt fra før. Brukerne av forumet har en tendens til å ta seg bedre tid til brukere som har gjort litt bakgrunnsarbeid før de poster.

Ha en god kveld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...