Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Endringer i den moderne verden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! jeg har ei oppgave der jeg skal forklare hvile økonomiske, politiske, sosiale og kulturelle endringer som har funnet sted i den moderne verden de siste 150 årene.

Kunne noen hjelpe meg?:) eller hvertfal noen forslag eller stikkord. Hva som helst!

Tja, man kan vel alltids nevne hvordan Norge har vokst økonomisk etter at man fant olje på 60-tallet?

Verdensomspennende ville jeg nok nevnt den industrielle revolusjonen, spesielt i Storbritannia.

I Storbritannia hadde man lenge livnært seg gjennom jordbruk, og opp gjennom tidene hadde Storbritannia skaffet seg god økonomi. Økonomisk sett kan du nevne koloniseringen (imperialismen) og hvordan kolonimaktene skaffet seg ressurser og deretter økonomiske midler gjennom utnyttelse av befolkningen i koloniene. Når det gjelder sosialt, kan du nevne urbaniseringen som var en følge av den industrielle revolusjon.

Men når sant skal sies, er kanskje kolonitiden og den industrielle revolusjon noen år eldre enn 150 år. Men virkningen av både kolonitiden og den industrielle revolusjonen fortsatte å utvikle seg i mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...