abc12345 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hei. Lærern min gir oss uforstålige oppgaver i tilleg til at han er elendig i å undervise, så lurer på noen kan noe av dette: Hvilken elektromotor er den mest brukte i en moderne prosess- og industribedrift Vis hvordan du beregner deg frem til hastigheten for en 8-polet motor. Hvor mange omreininger i minuttet vil den ha når den kobles til ett nett med 50 hertz? Skulle tro jeg gikk på mekken men det gjør jeg ikke. Det er bare en overbetalte, late læreren min som har snakket med mekk-lærerne Takker for hjelp Endret 3. desember 2008 av kh92no Lenke til kommentar
Nemphael Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Var fortsatt automasjonsboka for VG1. Den forklarer at frekvensen er sånn omtrent (f*60)/P, hvor f er frekvens og P er antall polpar. Den mest brukte typen motor er vel trefaset/vekselstrøm/asynkron/kortslutnings/enhastighets - se gjennom notater/bøker selv, for jeg er litt usikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå