Gå til innhold

[Løst]"DYNAMITT" i en forkvakklet verden!

Anbefalte innlegg

Når man leser en del av innleggene på denne siden kan man virkelig begynne å lure på hvilket bevissthetsnivå menneskeheten fortsatt befinner seg på anno år 2008. Noen kaller seg ateister, og så har vi de religiøse, de kristne eller de som tror på en eller annen slags gud. For ikke å snakke om en stakkars agnostiker da som er litt av både det ene og det andre for sikkerhets skyld. Hva er galt med ateismen? Er det ikke mulig å innse at den ene mangelfulle kategorien ”produserer” den andre. Når man tenker igjennom hvor fjernt religiøse menneskers forståelse fortsatt befinner seg fra sunn fornuft, er det fullt ut forståelig at ateisme fremstår som et fornuftig alternativ.

Imidlertid finnes det lyspunkter i en forkvakklet verden. Det finnes nemlig en helt spesiell bok utgitt nå i høst som jeg nærmest vil karakterisere som ”dynamitt” i en forkvakklet verden. (Bokens tittel er ”Sjelens Stemme” skrevet av ukjent forfatter Peder Blåmoli)

Noe lignende har jeg aldri lest. Jeg anser meg overhodet ikke som en religiøs person, men dette traff min sjel på en måte som jeg ikke trodde var mulig. Jeg vet ikke om jeg noen gang blir ferdig med å lese denne boken. I motsetning til

religiøse dogmer er denne boken bygget opp på en logisk måte som får mange brikker i ens liv til å falle på plass. At noe slikt som dette kan finnes mellom to permer er helt utrolig. Det ufattelige forvandles her til noe logisk rett foran våre øyne. Ingen bokomtale kan beskrive denne boken på en tilfredsstillende måte. Denne boken burde erstatte Bibelen. En gang i fremtiden kommer helt sikkert innholdet i denne boken til å være en del av undervisningen i vg. skole. Jeg vet at det er svært mange mennesker som går rundt og tenker på de tingene denne boken handler om. At denne boken har et mye større potensial enn hva vi aner (når den først blir oppdaget) føler jeg meg derfor rimelig overbevist om. Noe mer grensesprengende og horisontutvidende lesestoff enn har jeg aldri tidligere vært i nærheten av.

Hadde jeg hatt råd til det skulle jeg kjøpt opp og delt ut et eksemplar av denne boken helt gratis til hver eneste husstand i dette landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du forklare hva du mener med bevissthet? :)

Jeg mener at bevisst liv kan være så mangt. Hva slags bevissthetsnivå burde være mer interessant. Mye tyder på at alle biologiske livsformer har det til felles at de er verdifulle bærere av bevisst liv på veien mot noe større. Vi er bare ikke alle i besittelse av den samme mengde bevissthet. Vår bevissthets-horisont rekker av den grunn ikke alltid like langt ut.

Endret av alexsandra
Lenke til kommentar
Hva er bevissthet?

Hva er det større i på veien til noe større?

Kan du gi noen eksempler av det mye som tyder på det?

:)

Med ”på veien mot noe større” mener jeg at tiden ikke står stille. Det foregår hele tiden en kontinuerlig utvikling. Utviklingslæren har en del av svarene på denne typen spørsmål.

Som eksempel kan nevnes at det fortsatt ikke er noe i veien for å mene at jorden er flat som en pannekake og midtpunktet i universet. Problemet er bare at dette ikke lengre oppfattes som noe fornuftig. Og det finnes massevis av lignende eksempler som dette. Det dreier seg altså hele tiden om en kontinuerlig utvikling. Og da ikke bare i biologisk sammenheng.

Ellers er å si at mitt innlegg først og fremst var ment som et hjertesukk over tingenes tilstand og aldeles ikke bør oppfattes som et forsøk på å fortelle andre mennesker hva de skal tro og mene. Et utrolig godt eksempel på bevisst liv må vel nettopp være å respektere hverandres meninger.

Endret av alexsandra
Lenke til kommentar

Dette fremstår kun som et rent reklameinnlegg ispedd meningsløse new-age-aktige påstander som:

Med andre ord er bevissthet blant annet du og jeg og sunn fornuft.

Hvis f.eks. en ape hadde fått testet bevissthetsnivået til en mus en times tid, ville apen temmelig sikkert ha konkludert med det samme som Platon gjorde om oss mennesker.

Som eksempel kan nevnes at det fortsatt aldeles ikke er noe i veien for å mene at jorden er flat som en pannekake og midtpunktet i universet. Problemet er bare at det ikke lengre oppfattes som noe fornuftig. Og det finnes massevis av lignende eksempler som dette.

Lenke til kommentar

Fra bokomslaget til "Sjelens Stemme" av Peder Blåmoli:

På en forbløffende, gripende og forvandlende måte avslører "Sjelens Stemme" en annen og "større dimensjon" ved oss mennesker. En "dimensjon" som høyt utviklede sivilisasjoner andre steder i verdensrommet høyst sannsynlig forlengst har klart å videreutvikle. Mye av innholdet i denne boken er av den grunn basert på fremmede "naturlover" som disse langt fremskredne sivilisasjonene i uminnelige tider må ha oppfattet som noe logisk. Disse fjerne sivilisasjonene erindrer vårt jordiske bevissthetsnivå bare som sagn eller dunkle minner fra en fjern fortid mener forfatteren av denne boken. Budskapet i denne boken forsøker på en logisk og lett forståelig måte å hjelpe oss mennesker til å innse noen av de samme realitetene. Her avsløres en åndelig kjerne ved oss som strekker seg langt utover det våre fem fysiske sanser alene klarer å oppfatte. Å oppta våre tanker med å videreutvikle dette "høyere jeg" er ifølge forfatteren det aller viktigste prosjekt vi mennesker noensinne kan gi oss i kast med. Noe mer horisontutvidende lesestoff enn dette finner man sjelden maken til. "Sjelens Stemme" åpner opp for en "ny verden" preget av klarhet og mening. Men først og fremst er det en følelse av undring, ettertanke, indre ro og glede man sitter igjen med etter å ha lest denne boken. Denne vakre boken er som medisin for både kropp og sinn og burde definitivt finnes "i de tusen hjem".

Du er overhodet ikke religiøs sier du, men allerede i det du nevnte at boken treffer din sjel begynte jeg å undre. Også når boken omtaler en dimensjon som høyt utviklede sivilisasjoner andre steder i verdensrommet "høyst sannsynlig" har klart å videreutvikle, begynner jeg å undre på om du virkelig er ferdig med new age som du sier.

Jeg vil ikke kritisere deg. Men jeg er veldig interessert i å høre mer om hva som egentlig er så fantastisk med denne boken. Kanskje julegavemateriale?:)

Endret av 316
Lenke til kommentar
Fra bokomslaget til "Sjelens Stemme" av Peder Blåmoli:

På en forbløffende, gripende og forvandlende måte avslører "Sjelens Stemme" en annen og "større dimensjon" ved oss mennesker. En "dimensjon" som høyt utviklede sivilisasjoner andre steder i verdensrommet høyst sannsynlig forlengst har klart å videreutvikle. Mye av innholdet i denne boken er av den grunn basert på fremmede "naturlover" som disse langt fremskredne sivilisasjonene i uminnelige tider må ha oppfattet som noe logisk. Disse fjerne sivilisasjonene erindrer vårt jordiske bevissthetsnivå bare som sagn eller dunkle minner fra en fjern fortid mener forfatteren av denne boken. Budskapet i denne boken forsøker på en logisk og lett forståelig måte å hjelpe oss mennesker til å innse noen av de samme realitetene. Her avsløres en åndelig kjerne ved oss som strekker seg langt utover det våre fem fysiske sanser alene klarer å oppfatte. Å oppta våre tanker med å videreutvikle dette "høyere jeg" er ifølge forfatteren det aller viktigste prosjekt vi mennesker noensinne kan gi oss i kast med. Noe mer horisontutvidende lesestoff enn dette finner man sjelden maken til. "Sjelens Stemme" åpner opp for en "ny verden" preget av klarhet og mening. Men først og fremst er det en følelse av undring, ettertanke, indre ro og glede man sitter igjen med etter å ha lest denne boken. Denne vakre boken er som medisin for både kropp og sinn og burde definitivt finnes "i de tusen hjem".

Du er overhodet ikke religiøs sier du, men allerede i det du nevnte at boken treffer din sjel begynte jeg å undre. Også når boken omtaler en dimensjon som høyt utviklede sivilisasjoner andre steder i verdensrommet "høyst sannsynlig" har klart å videreutvikle, begynner jeg å undre på om du virkelig er ferdig med new age som du sier.

Jeg vil ikke kritisere deg. Men jeg er veldig interessert i å høre mer om hva som egentlig er så fantastisk med denne boken. Kanskje julegavemateriale?:)

Dette er en bok som passer for mennesker som har et åpent sinn og som er åpne for å tenke i nye baner. For den som ønsker å vite i stedet for å tro. For mennesker som har bestemt seg på forhånd (fanatikere) har denne boken selvsagt absolutt ingen verdi. Personlig er jeg ikke imot religion, new age, ateisme eller hva det nå enn måtte være. Jeg ser positive trekk ved alt dette. (alt er vel et ledd i en utvikling?) Problemet for meg har bare i alle år vært at ikke noe av dette tankegodset alene har klart å fremstå som logisk nok til at jeg med min sunne fornuft har klart å godta det. Det er her boken Sjelens Stemme for min del kom inn som noe helt nytt. Denne boken beveger seg utover det et avgrenset fysisk sanseapparat klarer å oppfatte på en måte som jeg med min fornuft klarer å godta. Her er verken vitenskap eller åndelighet utestengt. Og her finnes det ingen gud som dømmer og straffer mennesker for deres ”synder”. At noen velger å stemple denne boken som new age er for så vidt forståelig og helt i orden for meg. Men jeg gjør det ikke. Ellers er å si at jeg aldeles ikke ønsker å gjøre krav på sunn fornuft på bekostning av andre. Alle har vi kanskje like mye rett, sett fra vårt ståsted?? Jeg beklager dersom min begeistring for denne boken av enkelte oppfattes som et reklameinnslag.

Lenke til kommentar
Dette fremstår kun som et rent reklameinnlegg ispedd meningsløse new-age-aktige påstander som:

Med andre ord er bevissthet blant annet du og jeg og sunn fornuft.

Hvis f.eks. en ape hadde fått testet bevissthetsnivået til en mus en times tid, ville apen temmelig sikkert ha konkludert med det samme som Platon gjorde om oss mennesker.

Som eksempel kan nevnes at det fortsatt aldeles ikke er noe i veien for å mene at jorden er flat som en pannekake og midtpunktet i universet. Problemet er bare at det ikke lengre oppfattes som noe fornuftig. Og det finnes massevis av lignende eksempler som dette.

Ja hvis dette er reklame så er det i tilfelle mye reklame her på forum. Over alt står det frem personer som forteller om sine positive erfaringer med noe de har kjennskap til. Eller eier. Det kan for eksempel være om et bestemt bilmerke eller hva som helst annet. Dette regnes ikke som reklame. Men hvis derimot hensikten er å selge denne bilen så er det reklame. Jeg har kun 2 eksemplarer av denne boken. Og ingen av dem er til salgs. Den ene har jeg selv og den andre låner jeg bort. For tiden er det forresten en avdelingsleder i Marine Harvest A/S (internasjonalt oppdrettsselskap) som låner den ene boken. Og hans kommentar etter å ha lest boken var følgende: ”Dette er den beste boken jeg noensinne har lest. Et meget vanskelig emne som opptar mange mennesker blir her forklart på en lett forståelig måte”.

Jeg kan forsikre alle og enhver om at dette er en person som er langt mer oppegående enn de aller fleste av oss. Vedkommende befinner seg vel også så langt unna det man forbinder med et religiøst menneske som det bare er mulig å komme. Men til tross for dette altså allikevel meget begeistret for innholdet i denne boken. (Kan dette skyldes at dette er en person som er kjent som et fordomsfritt menneske som alltid er åpen for nye løsninger?)

Og en ting til: Hvorfor skal fanatisme og fordommer så alt for ofte være svaret på ting man ikke har kjennskap til? Hvorfor skal logisk tenkning og sunn fornuft så alt for ofte erstattes med fordommer og fanatisme? Jeg beklager så meget å måtte si det, men er ikke et slikt reaksjonsmønster bare et uttrykk for frykt, eller et mangelfullt utviklet bevissthetsnivå? Noe primitivt? Har vi virkelig ikke kommet lengre enn at det bare dreier det seg om HVEM som har rett i stedet for HVA som er riktig? Slik jeg ser det lever en fanatiker i en lukket ”privat verden” bak stengte dører. Bortsett fra kanskje en eller to, alt ettersom.

Lenke til kommentar
Hva mener du med bevissthet og bevissthetsnivå? :)

Det er noe som du og jeg og alle andre intuitivt vet. Men noe som allikevel ikke så enkelt lar seg beskrive med bare noen få ord. Hvis dette spørsmålet er ærlig ment fra din side så anbefaler jeg deg å slå opp i et større leksikon. (eller annen faglitteratur) Der vil du finne nettopp det svaret som jeg på min utilstrekkelige måte allerede har forsøkt meg på. At svaret ble så klossete som det ble skyldes at jeg ville beskrive det på min måte, bruke mine egne ord. Slike svar er ofte svært så forståelig for en selv, men kanskje ikke for andre. I stedet for å ta utgangspunkt i at bevissthet først og fremst dreier seg om evnen til å sanse, et individs varierende evne til å motta sanseinntrykk, tanker og følelser hos seg selv, så altså denne klossete forklaringen. Beklager.

Endret av alexsandra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...