Gå til innhold

Domene med linux...

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Vel, som topicen tilsier så skal jeg kjøpe meg et domene. Og det domene skal peke mot min IP hos bredbåndsleverandøren NextGenTel. Derfor lurer jeg bare på om hva jeg trenger på min Trustix Secure Linux server for at dette skal fungere? Jeg skal ha en web-server, tenkte på Apache, og jeg skal ha PHP støtte og en MySQL server. Men hva trenger jeg utenom dette? Og hva trenger jeg å konfigurere på httpd.conf fila til Apache?

En annen ting som kanskje burde ha vært postet i ett annet emne. Hvilken domene leverandør burde jeg velge? Jeg skal ha et .com domene, og hadde planer om å sette opp subdomener. Et problem jeg har oppdaget med subdomener er at domene leverandøren skal ha ekstra betalt for subdomener, men er det ikke mulig at jeg setter opp subdomer på linux server?

Takker for alle svar, som forhåpentligvis vil komme! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette servername til f.eks. mittdomene.com

I tillegg kan det være lurt å legge til alias som www.mittdomene.com o.l.

Hvis du skal ha flere subdomener på webserveren må du sette opp en VirtualHost for hvert av dem.

Jeg har mitt .com-domene hos domeneshop.no, og der kan jeg ha så mange subdomener og epost-alias jeg vil uten å betale noe ekstra.

Lenke til kommentar

Du trenger ikkje gjøre noe på selve boksen for å ha et domene hvis du ikke skal ha egen dns-server. Da bør du uansett ha fat ip. Alt du trenger å gjøre er å peke domenet mot din ip og du kommer da til boksen din ved å skrive domenet.

Lenke til kommentar

Oki, den er grei!

Jeg må bare si fra til de jeg kjøper et domene av at det skal peke mot min ip.. Men, er det et _must_ å ha en fast ip? Mener at NGT har statiske ip-er, så hvis netopia boksen min skrur seg av så vil jeg få en ny ip.. Er det mulig og enkelt å redigere hvilken ip domene skal peke mot?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fast IP-adresse og måten jeg gjør det på er at jeg har opprettet et underdomene hos dyndns.org (gratis) som peker til min IP og som blir oppdatert automatisk hver gang jeg kobler til nettet igjen.

.com-domenet mitt hos domeneshop er satt til å peke til dyndns.org-domenet.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si fra til de jeg kjøper et domene av at det skal peke mot min ip.. Men, er det et _must_ å ha en fast ip? Mener at NGT har statiske ip-er, så hvis netopia boksen min skrur seg av så vil jeg få en ny ip.. Er det mulig og enkelt å redigere hvilken ip domene skal peke mot?

Hos NGT kan du betale ekstra for statisk ip, men vanligvis gir de deg bare en dynamisk ip.. Jeg tror det er 30 kroner ekstra pr. mnd. for statisk ip..

Lenke til kommentar
hmm.. Mulig jeg velger den easydns.org tingen, hørtes egentlig ganske lurt ut! Men blir det noen forsinkelser som følge av at domene blir pekt først til easydns.org og så til en ip..?

jupp, men det er snakk om millisekunder, så jeg ville ikke bekymret meg for mye ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...