von-schnellfahrer Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hei, lurer på om det er noen som har anbefaling til hvilken skarphet man bør bruke i kamera? Denne innstillingen har vel ikke noe å si dersom jeg fotograferer i raw, men er usikker på om det er smart å stille kamerainnstillingen på lite eller mye skarphet dersom jeg skulle fotografere i jpg? Jeg leste nemlig en artikkel der det ble anbefalt å heller endre skarphetsinnstilling i redigeringsprogram. Selv bruker jeg PS. Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg leste nemlig en artikkel der det ble anbefalt å heller endre skarphetsinnstilling i redigeringsprogram. Jeg er enig i denne vurderingen. Skarping må gjøres når bildet har fått riktig skalering. Hvis du skalerer ned bildet, så må det skarpes på nytt. Det er derfor unødvendig å skarpe et bilde hvis du likevel har tenkt å skalere det senere. Endret 4. desember 2008 av Fredrik Gløckner Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Om ikke lenge kommer det en oppskarpingsguide her på Akam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå