Gå til innhold

Billigere spill vs piratkopiering?

husgutt

Anbefalte innlegg

Tingen er vel at forhandlerene overpriser spillene. Se bare på AS, de selger omtrent alle spillene til 499,- med unntak for Col.Edt., osv. Og fortsatt tjener de godt på butikken sin slik at de overlever.

Så jeg vet ikke hvor mye man skal pese på MSFT for dette, eller forhandleren/importør.

Birger :)

Er enig her.

Elkjøp solgte jo lenge nye 360-spill til 499,-. Mens f.eks. Spaceworld og Expert helst brukte 599,-. Det er jo nesten snudd helt nå. Elkjøp selger normalt for 599,- for tiden, og noen ganger 549,-. Er de virkelig generøse, ser man gjerne ett spill til 499,- også.

Spaceworld er blitt flinke. Der ser ofte spill til 499,- nå. Brothers In Arms: Hell's Highway kostet faktisk 399,- for litt over en måned siden. Så jeg handler heller på Spaceworld nå, enn Elkjøp. Gamestop har også gode priser i hyllene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg en såkalt pirat, men jeg hadde i hvertfall kjøpt flere spill om de ble billigere. Og jeg tror ikke jeg er den eneste.

Men, nei, jeg tror ikke man får bukt med piratkopieringen av å senke prisen. Men jeg tror heller ikke spillbransjen taper på det, tvert i mot.

Lenke til kommentar
Men om du hadde brukt en pris alle aksepterte, ville de solgt mere. Tror jeg da.

Birger :)

Der kan jeg forsåvidt være enig, men hvis importørene er gjerrige gnomer så kommer man like langt, da selve butikken og de ansatte uansett må tjene en viss sum for å opprettholde butikken og jobbene.

Lenke til kommentar

den helt opplagte grunnen til piratkopiering er tilgjenglighets problemer og overprising. til konsoll piratkopierer jeg ikke, mer trøbbel, lettere å kjøpe. hvis jeg kopierer til pc er det kun fordi jeg er usikker på om pcen min takler det, takler det spillet kjøper jeg det.

men jeg har en hau med spill til DSen min, det gidder jeg ikk kjøpe, når det koster 500 spenn for en liten brikke som har 50mb av spill på seg!!!! hva i alle dager!? er helt latterlig, pluss at det ikke finnes demoer og lignende, så er vanskelig å finne ut hva som er bra.

har også emulator på DSen min, som emulerer NES, er ikke akkurat lett å få spilt nes spill uten en nes. og det å skaffe spillene da.

Lenke til kommentar
den helt opplagte grunnen til piratkopiering er tilgjenglighets problemer og overprising. til konsoll piratkopierer jeg ikke, mer trøbbel, lettere å kjøpe. hvis jeg kopierer til pc er det kun fordi jeg er usikker på om pcen min takler det, takler det spillet kjøper jeg det.

men jeg har en hau med spill til DSen min, det gidder jeg ikk kjøpe, når det koster 500 spenn for en liten brikke som har 50mb av spill på seg!!!! hva i alle dager!? er helt latterlig, pluss at det ikke finnes demoer og lignende, så er vanskelig å finne ut hva som er bra.

har også emulator på DSen min, som emulerer NES, er ikke akkurat lett å få spilt nes spill uten en nes. og det å skaffe spillene da.

NES, SNES og N64 får du spilt på wii.

Lenke til kommentar

Er ikke mange DS-spill som koster 500kr. Og når kommer til demoer, er det vel mulig å laste ned demoer til DSen via Wii?...

Lenke til kommentar

Om prisen på nye spill hadde sunket til 100-200kr trur eg mange pirater hadde gått over til å kjøpe, fordi dei då hadde kunne kjørt spilla på nettet, i tilleg til å ha fått med fancy ting som dvdcover osv. Samtidig er ikkje dette noko som hadde fjernet pirat kopiering over natta. Pirat samfunnet har byggd seg opp over lang tid og vil ikkje berre forsvinne. Men hadde ein redusert prisene, vil etter kvart fleire og fleire kjøpt spill, og det hadde tatt lengre og lengre tid til å laste ned spill, etter som nettverket av pirater hadde blit mindre.

Hadde ein hatt noko som kunne ha fjerne alle piratene over natta, hadde prisene holdt seg akkurat på det nivået dei er i dag. Hadde ein derimot hatt noko som kunne regulert dataspill markedet, slik at ein ikkje hatt aktører med ekstremt store markedsandeler, som EA, ville ein fått fleire aktører som hadde blitt tvunget til å konkurere meir på pris, noko som ville komt konsumentene til gode. Argumentet frå spillbransjen, om at piratene holder prisene oppe, er rein løgn. Prisene blir haldt oppe på grunn av at markedet mangler konkurranse, ikkje fordi det eksisterer pirater.

Lenke til kommentar
vel ikke jeg, hadde nettop kommet ut da, var ikke på det dyreste stedet heller. men 349 for under 100mb er latterlig spør du meg as, hadde tjent nok av penger hadde det kostet 200 feks.

Skjønner ikk hva som er så latterlig med det. Hvor mange megabytes spillet tar har da ingenting å si. Spillet varer lenge, så man kan jo nesten si at man investerer i antall timer gameplay. Så hvis 349,- er dyrt, skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler 100,- for en film som varer i 83 min.

Noen ganger virker som om mange bare syter over priser, for å "rettferdiggjøre" piratkopiering...

Lenke til kommentar
vel ikke jeg, hadde nettop kommet ut da, var ikke på det dyreste stedet heller. men 349 for under 100mb er latterlig spør du meg as, hadde tjent nok av penger hadde det kostet 200 feks.

Dummeste jeg har hørt.

Utviklingskostnader og underholdningsverdi er på ingen måte bundet opp mot spillets størrelse i bytes.

Lenke til kommentar

selvsagt har det med størrelse! mer tekstur=mer arbeid=større filer, feks, sånn er det. mere innhold betyr større filer.

plass har alt å si. hvor mye tror du en disk med 1 gig vil koste i forhold til en med 1 terra? alt i dataverdenen og dens omfang har med plass å gjøre. alltid større plass og bedre.

jeg syns da hvertfall ds spill er overpriset, spesielt nå til dags.

Skjønner ikk hva som er så latterlig med det. Hvor mange megabytes spillet tar har da ingenting å si. Spillet varer lenge, så man kan jo nesten si at man investerer i antall timer gameplay. Så hvis 349,- er dyrt, skjønner jeg ikke hvorfor folk betaler 100,- for en film som varer i 83 min.

Noen ganger virker som om mange bare syter over priser, for å "rettferdiggjøre" piratkopiering...

greit nok, kommer jo helt ann på, noen spill er verdt pengene, men alle er ikke det, og det blir galt å betale 400 spenn for noe man rører 1 gang. filmer er samme greia, er det en bra film kjøper man den, jeg gjør hvertfall det, men da kan man som regel se den på kino på forhånd

Lenke til kommentar

Nå har Zelda vært en suksess, så tror ingen er så nøye på at de får igjen penger der? Værre for de spillene man rører en gang før man gjemmer de i hylla, for så bare å se stygt på de en gang iblandt og tenke på bomkjøpet.. Men, slikt er det med alt...

Det eneste jeg vet, er at jeg hadde spart penger om spill var billigere! :)

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til piratkopiering, skyldes at en lisens leverandør har glemt å låse filene som lå på den, det er da enkelt og hente kodene og legge over i brenne format og drivere som kopierer film og spill fra cd og over på datamaskinene..

Dette har vert diskutert på et annet forum tidligere også mener jeg og huske ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...