fbassbassbass Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Heisannsneisann La oss si at jeg har lyst å bruke en bestemt fuge av Bach i en innspilling som jeg skal gi ut. Vil jeg da komme i trøbbel med noen slags copyright-greier? Endret 3. desember 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
Alompi Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Det kan hende. Vet ikke hvem som eier rettighetene til Bach sin musikk, men jeg skal garantere deg at det er NOEN som gjør det. Men tror nok ikke sjangsene er særlig store. Legg med en disclaimer om at musikken ikke er din. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Om ikke jeg husker feil så er det noe om at alle sånne ting blir almenn eie når persnen som har laget det har vært død i minst 70 år eller noe...er ikke 100% sikker så ikke stol helt på meg Det du i allefall kan gjøra er jo å si at det er bach som har mekka det Endret 3. desember 2008 av Perrern Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Copyright varer vanligvis til 50 eller 70 år etter personen er død. Merk at det ikke er copyright på selve verket. Men det betyr ikke at det er fritt frem å bruke spesifikke innspillinger fritt, ettersom individuelle fremføringer teller som egne verk med tilhørende copyright. - Får du derimot tillatelse eller fremfører verket selv er det noe helt annet. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Alt Bach skrev tilhører public domain for lengst og kan fritt brukes, endres og innspilles akkurat slik du ønsker. Eneste unntaket kan være om det er et spesielt arrangement og arrangøren fortsatt har opphavsrett til arrangementet. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Okei. Godt og høre Det er snakk om å flette fugen inn i en låt, det vil gå knirkefritt? Endret 3. desember 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Som sagt: null problem. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Herlig. Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå