Gå til innhold

Lurer på å sette opp RAID

Calm

Anbefalte innlegg

Lurer på å sette opp noen av diskene mine to og to i RAID 1-oppsett, men jeg synes jeg å ha lest at disker fra et RAID-oppsett ikke uten videre er kompatible med en annen kontroller en den som i utgangspunktet ble brukt. Er det noen som har førstehånds erfaring med dette og vet om det også gjelder for RAID 1, hvor diskene er speilet og innholdet i praksis er det samme?

Kan forstå at dette kan være et problem ved RAID 0 hvor oppsettet av stripingen kan være spesifikt for én kontroller.

Vil diskkontrollerene ved bruk av RAID 1 dra nytte av muligheten til å lese fra to kilder parallelt og den ytelsesmessige fordelen dette gir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke rigge til ett RAID oppsett på for eksempel Intel ICH og sette dette på ett Nvidia nForce hovedkort, dette funker ikke.

Hvorfor? Jo for måten RAIDet settes opp på og måten dataene lagres på er helt forskjellige fra kontroller til kontroller.

Eneste måten rundt det på er software RAID, men det er tregere enn fake RAID som ved ICH og litt mer kranglete til tider.

Kjører selv RAID 1 på Biostar I45 akkurat nå (ICH10R) men dette RAIDet kan jeg dra med meg fra ICH10R til ICH9R så mye som jeg bare orker, port tilkobling spiller heller ingen rolle.

Du må dog huske på at om OS disken din skal stå på RAID kontrolleren så må det ha driveren installert for å funke selv om den står utenfor RAIDet, dette må som oftest fikses ved installering eller om du har 2x SATA kontrollere slik at du kan få separert disken fra der hvor RAID driveren skal være.

Men ja, du får leseytelses boost i RAID 1, jeg har selv klippet Windows loading tiden og visse spill og andre lese oppgaver en god del med RAID 1.

Har du nForce basert hovedkort så ville jeg vært forsiktig med RAID, disse er ikke helt stabile og har en stygg tendens til å krasje, skal selv gi det en RAID 1 test over julen, dog kommer jeg til å ha image backup tilgjengelig på separat disk.

Lenke til kommentar
Du kan ikke rigge til ett RAID oppsett på for eksempel Intel ICH og sette dette på ett Nvidia nForce hovedkort, dette funker ikke.

Hvorfor? Jo for måten RAIDet settes opp på og måten dataene lagres på er helt forskjellige fra kontroller til kontroller.

Eneste måten rundt det på er software RAID, men det er tregere enn fake RAID som ved ICH og litt mer kranglete til tider.

Kjører selv RAID 1 på Biostar I45 akkurat nå (ICH10R) men dette RAIDet kan jeg dra med meg fra ICH10R til ICH9R så mye som jeg bare orker, port tilkobling spiller heller ingen rolle.

Du må dog huske på at om OS disken din skal stå på RAID kontrolleren så må det ha driveren installert for å funke selv om den står utenfor RAIDet, dette må som oftest fikses ved installering eller om du har 2x SATA kontrollere slik at du kan få separert disken fra der hvor RAID driveren skal være.

Men ja, du får leseytelses boost i RAID 1, jeg har selv klippet Windows loading tiden og visse spill og andre lese oppgaver en god del med RAID 1.

Har du nForce basert hovedkort så ville jeg vært forsiktig med RAID, disse er ikke helt stabile og har en stygg tendens til å krasje, skal selv gi det en RAID 1 test over julen, dog kommer jeg til å ha image backup tilgjengelig på separat disk.

Takk for svar!

Tanken er å sette to av diskene jeg har, med innhold som er viktig for meg, i hvert sitt RAID 1 oppsett, med to disker til å speile til da så klart.

Har sett på denne kontrolleren fra HighPoint. Men hvis det er som du sier, så kan jeg altså ikke ta en av diskene fra dette arrayet, sette den i en annen maskin og lese innholdet?

Lenke til kommentar

Skal du flytte RAIDet fra maskin til maskin så må du ha en RAID kontroller som passer i de maskinene du skal flytte RAIDet.

Ellers må de ha samme brikkesett som i den orginale maskinen, skal selv flytte mitt 1Tb RAID ut på kontroller engang i fremtiden, riktignok en svindyr kontroller med SAS funksjonalitet men kvalitet kommer som første prioritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...