# offline Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 (endret) Eller kjøpe en Sigma SD-14 Endret 4. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Eller kjøpe en Sigma SD-14 Fristende, men jeg har ikke optikk til Sigma, så da blir det litt i dyreste laget. Post gjerne flere bilder du tar med SD-14, så sykt bra ut. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg kjøpte SD-14 med 17-70mm f/2.8-4.5 Kostet meg 3490kr. inkl. porto. IR filteret koster meg 6-700kr. Men må si at jeg er litt heldig. Jeg har Pentax og Sigma bruker samme batteri og har 2,5mm minijack inngang til fjernutløser slik som Pentax har. Synd Sigma'en ikke brukte SD minnekort, jeg måtte kjøpe minnekortleser og 2 CF kort. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg kjøpte SD-14 med 17-70mm f/2.8-4.5 Kostet meg 3490kr. inkl. porto.IR filteret koster meg 6-700kr. Men må si at jeg er litt heldig. Jeg har Pentax og Sigma bruker samme batteri og har 2,5mm minijack inngang til fjernutløser slik som Pentax har. Synd Sigma'en ikke brukte SD minnekort, jeg måtte kjøpe minnekortleser og 2 CF kort. Fjernet du IR-filteret i kamerahuset, eller kjører du med dette inntakt? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Fjernet du IR-filteret i kamerahuset, eller kjører du med dette inntakt? Nå vet jo ikke jet hva han gjorde, men med Sigma SD10 og SD14 kan du ta det ut og sette det inn igjen når du vil. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg tar ut støv/IR filteret fra huset. Og skrur på ett Hoya R72 IR filter på objektivet etter jeg har komponert, fokusert etc. Dette filteret sperrer det synlige lyset. Det er helt mørkt i søkeren, AF virker ikke og jeg må være i Manuell modus. Støv/IR filteret i SD-14 huset sperrer IR lys/strålinger fra å komme inn til sensoren. Hoya R72 IR filter sperrer det synlige lyset og slipper inn de infarøde. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Jeg la merke til at IR-bildene dine var uskarpe, NP, og metoden du bruker forklarer hvorfor. Når du forhåndsfokuserer med synlig lys tar du ikke hensyn til fokusskiftet i IR-lys. Mange objektiver har egne markeringer for IR-fokusering (og i noen tilfeller UV) - da kan du fokusere i synlig lys, og så justere for IR-skiftet. På både Nikkor 50/1.8 og 105/2.5 er det merker (en liten prikk til venstre for sentrum på avstandsskalaen) for IR-skiftet. På Sigmaoptikken min finner jeg ikke noe tilsvarende. Edit: en liten link - http://msp.rmit.edu.au/Article_03/02d.html Endret 5. desember 2008 av Anew Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Vet det. Pentax objektivene mine har IR merking, Sigma'en har det ikke. Takk for link. Edit: Må vell lage en tabell over brennvidde og fokus når jeg bruker IR filteret. Fikk det bedre til nå. Må virkelig eksperimentere med dette. Greit å ha motivene i fokus. Men nå skal jeg ut å kjøpe meg en Pentax K20D Endret 6. desember 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Noen som vet av en guide for og fjerne IR filtret på K100D\K110D? Prøvd og google det men dukka ikke opp noe:( Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Dette er ikke noe man gjør selv dersom du ikke har erfaring med sensor og reperasjon av den..! Endret 5. desember 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Itw Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Intet våger intet vinner:) Men finner ikke noen guider for Pentax.. Er jo ikke så vanskelig er jo bare og fjerne ett filter, trenger ikke være rakettforsker for det:) ER greit og ha en guide da, så man får se alle skruene man må løsne... Etter og ha googlet litt så ser jeg at mange setter inn ett IR filter, der som man fjerner det gammle filtret, er dette noe som er best og gjøre, eller ha ett man kan skru av og på objektivet.. Fant denne guiden for *ist DS er sikkert samme greia.. http://2k8.ch/xdeltax-alt/tutirmodding/index.html Var sjit d at man må lodde, for og komme til filtret... Det er ikke min sterke side, hadde det ikke vært for det skulle jeg testet:) Endret 5. desember 2008 av Itw Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hva med R-film og analog slr? Det er jo en rimelig løsning, og som sagt så har all gammel manuell optikk markering for fokusavviket. Jeg tok noen bilder av bandet The Colors Turned Red med Kodak IR-film på åttitallet, men det ble med det ene forsøket. Men jeg traff i hvertfall med fokus, og litt interessant resultater ble det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Kan man kjøpe en spesiell film til gammeldagse kameraer, i stedet for å herpe et digitalt et? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Kan man kjøpe en spesiell film til gammeldagse kameraer, i stedet for å herpe et digitalt et? Det kan man. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Blir det like bra som, eller bedre enn disse herpede digitalkamerae? Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Blir det like bra som, eller bedre enn disse herpede digitalkamerae? film er fremdeles som regel bedre enn digitalt, men det kommer jo såklart an på det analoge kameraet du bruker og kvaliteten på optikken og filmen der. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Med Sigma kameraet SD 14 kan man fjerne filteret enkelt mens garntien beholdes. Mener å ha hørt/sett man fikk kameraet helt ned i 2500,- som må kunne sies å være en meget akseptabel pris dersom man ønsker å ta ir bilder. http://www.akam.no/artikler/sigma_sd_14_ti...grafering/38936 edit:Var litt seint ute,så at Sigma SD 10/14 var nevnt lenger opp. Endret 8. desember 2008 av Stian V.H Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg mener Sigma SD-14 er det beste alternativet når det gjelder IR fotografering. Man får både i pose og i sekk, gode IR bilder og gode farge bilder med Foveon sensoren. Med en moddet dSLR kan man kun ta IR og ikke vanlige bilder. Sjekk denne tråden ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Uansett så er IR hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å selge videre det nåværende huset, når jeg omsider oppgraderer. Så får jeg modifisert det uten å få bruk for filter og kan bruke kameraet til å leke meg med ir. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå