Gå til innhold

hvordan ta Infrarød bilder? :o

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte SD-14 med 17-70mm f/2.8-4.5 Kostet meg 3490kr. inkl. porto.

IR filteret koster meg 6-700kr.

Men må si at jeg er litt heldig. Jeg har Pentax og Sigma bruker samme batteri og har 2,5mm minijack inngang til fjernutløser slik som Pentax har. Synd Sigma'en ikke brukte SD minnekort, jeg måtte kjøpe minnekortleser og 2 CF kort.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte SD-14 med 17-70mm f/2.8-4.5 Kostet meg 3490kr. inkl. porto.

IR filteret koster meg 6-700kr.

Men må si at jeg er litt heldig. Jeg har Pentax og Sigma bruker samme batteri og har 2,5mm minijack inngang til fjernutløser slik som Pentax har. Synd Sigma'en ikke brukte SD minnekort, jeg måtte kjøpe minnekortleser og 2 CF kort.

Fjernet du IR-filteret i kamerahuset, eller kjører du med dette inntakt?

Lenke til kommentar

Jeg tar ut støv/IR filteret fra huset.

Og skrur på ett Hoya R72 IR filter på objektivet etter jeg har komponert, fokusert etc. Dette filteret sperrer det synlige lyset. Det er helt mørkt i søkeren, AF virker ikke og jeg må være i Manuell modus.

Støv/IR filteret i SD-14 huset sperrer IR lys/strålinger fra å komme inn til sensoren.

Hoya R72 IR filter sperrer det synlige lyset og slipper inn de infarøde.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til at IR-bildene dine var uskarpe, NP, og metoden du bruker forklarer hvorfor.

Når du forhåndsfokuserer med synlig lys tar du ikke hensyn til fokusskiftet i IR-lys. Mange objektiver har egne markeringer for IR-fokusering (og i noen tilfeller UV) - da kan du fokusere i synlig lys, og så justere for IR-skiftet.

På både Nikkor 50/1.8 og 105/2.5 er det merker (en liten prikk til venstre for sentrum på avstandsskalaen) for IR-skiftet. På Sigmaoptikken min finner jeg ikke noe tilsvarende.

Edit: en liten link - http://msp.rmit.edu.au/Article_03/02d.html

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Vet det. Pentax objektivene mine har IR merking, Sigma'en har det ikke.

Takk for link.

Edit: Må vell lage en tabell over brennvidde og fokus når jeg bruker IR filteret.

Fikk det bedre til nå. Må virkelig eksperimentere med dette. Greit å ha motivene i fokus.

Men nå skal jeg ut å kjøpe meg en Pentax K20D :tease:

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Intet våger intet vinner:)

Men finner ikke noen guider for Pentax..

Er jo ikke så vanskelig er jo bare og fjerne ett filter, trenger ikke være rakettforsker for det:)

ER greit og ha en guide da, så man får se alle skruene man må løsne...

Etter og ha googlet litt så ser jeg at mange setter inn ett IR filter, der som man fjerner det gammle filtret, er dette noe som er best og gjøre, eller ha ett man kan skru av og på objektivet..

Fant denne guiden for *ist DS er sikkert samme greia..

http://2k8.ch/xdeltax-alt/tutirmodding/index.html

Var sjit d at man må lodde, for og komme til filtret...

Det er ikke min sterke side, hadde det ikke vært for det skulle jeg testet:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Hva med R-film og analog slr? Det er jo en rimelig løsning, og som sagt så har all gammel manuell optikk markering for fokusavviket. Jeg tok noen bilder av bandet The Colors Turned Red med Kodak IR-film på åttitallet, men det ble med det ene forsøket. Men jeg traff i hvertfall med fokus, og litt interessant resultater ble det.

Lenke til kommentar

Med Sigma kameraet SD 14 kan man fjerne filteret enkelt mens garntien beholdes.:)

Mener å ha hørt/sett man fikk kameraet helt ned i 2500,- som må kunne sies å være en meget akseptabel pris dersom man ønsker å ta ir bilder.:)

http://www.akam.no/artikler/sigma_sd_14_ti...grafering/38936

edit:Var litt seint ute,så at Sigma SD 10/14 var nevnt lenger opp.:)

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Uansett så er IR hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å selge videre det nåværende huset, når jeg omsider oppgraderer. Så får jeg modifisert det uten å få bruk for filter og kan bruke kameraet til å leke meg med ir. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...