Gå til innhold

Nokia N79 eller N82?

AM6

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på utkikk etter ny mobiltelefon, telefonen bør være god å ha i lomma da jeg liker å ta meg en joggetur.

Jeg er ute etter en telefon som har:

* Godt kamera

* God lydkvalitet (mp3spiller)

* Gode taster, glad i å skrive meldinger.

* GPS er gøy, men ikke et must.

* God og gjerne litt avansert telefonbok.

Kort sakt så er jeg av den personen som bruker kameraet mye, mp3spilleren mye, notatblokk, kalenderen og alarm brukes ellers en del. :)

Tenkte på å kjøpe NOKIA N82 eller NOKIA N79. Føler at N82 begynner å bli veldig utgått på dato nå...

Hva burde jeg velge? Noen som har erfaringer med disse telefonene?

Endret av AM6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt N82 i nesten et år, og har vært veldig fornøyd. Den er absolutt ikke gått ut på dato, og er fremdeles et bra kjøp i dag.

Når det er sagt, så er vel den eneste ulempen med N79 i forhold til N82 at du får LED-lampe i stedet for ekte xenon-blits. Ellers er det flere forbedringer - N79 er tynnere, har bedre batteritid, har RDS-mottaker på FM-radioen og har FM-sender. I tillegg får du med et dobbelt så stort minnekort i salgspakken (4GB vs 2GB). Når de koster tilnærmet det samme, så er N79 derfor et bedre kjøp.

Det er bare noen dager til Amobils test av N79 kommer, så du kan gjerne vente på den og se hva de kommer til der.

Lenke til kommentar

Takk for god besvarelse.

N82 er vel kanskje ikke gammel teknisk, men den har vært på markedet lenge, og det er vel ikke uten grunn det heller :) Tror ikke jeg har lest om en telefon som har fått bedre omtaler enn N82....

Gleder meg til å lese testen, håper den kommer godt ut, for da blir valget litt enklere :)

Men føler uansett at N82 er et mere betryggende kjøp med tanke på omtalene og hvor lenge den er har vært ute...

Lenke til kommentar
Sitter i samme situasjon, tror jeg går for N79 da tastene ser mye bedre ut å skrive meldinger med.

Blir greit å få sett test, ja :)

Sitter spent hver dag å venter på den testen ... :)

Tror tastene er bedre på N79 ja, gjenstår å se.. :D

Lenke til kommentar
Sitter i samme situasjon, tror jeg går for N79 da tastene ser mye bedre ut å skrive meldinger med.

Blir greit å få sett test, ja :)

Jeg har N82 og digger knappene på den. Faktisk så ville jeg vært skeptisk til å bytte til N79 pga knappene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt telefonen et par dager, og kan komme med noen erfaringer.

Først og fremst vil jeg si at jeg overall er fornøyd, det er noen ankepunkter da.

Negative ting:

Personlig har jeg ikke blitt helt vant til tastene enda, jeg syns de er litt harde og bommer litt oftere enn det jeg burde, som følge av at knappene sitter så tett. Faktisk har det hendt at jeg har blitt "sliten" i tomlene etter å ha skrevet lengre meldinger.

Det å zoome 100% inn på bilder man har tatt, tar LAAANG tid. Når man zoomer inn får man først en blurry versjon av bildet, men så blir det klart. Det er bare det at tiden før bildet blir klart er lengre enn ønskelig. *teste* Uhm.. det tok faktisk ikke så lang tid som jeg erindret. Fra bildet hadde blitt zoomet helt inn, til det var fokusert, tok det nå 4-5 sekunder. Mente å huske at det var oppe i så lenge som 10, men det kan ha vært med flere programmer kjørende.

Det finnes forløpig ikke, så jeg vet om (SEND PM OM DU VET OM NOE!), noe program som lar deg bruke LED-lyset som lommelykt. Jeg har prøvd SpotOn og liknende programmer, men ingen av dem fungerer. Den eneste løsningen jeg har funnet hittil er å sette i gang filmkameraet.

Navi-hjulet fungerer godt, men det er ikke godt å si når det er aktivert eller ei, uten å prøve. I hovedmenyene fungerer det nemlig glimrende, men når man så kryper dypere ned i hierearkiet så slutter det plutselig å fungere. Altså er det ikke aktivert når man gjør dypdykk i menyene.

Ladeinngangen er noe uheldig plassert, vanskeligere å bruke telefonen med en laderkabel stikkende ut av siden.

Følger ikke med noen fullversjonsspill, ei heller GPS-program (med stemmenavigering). Det er bare prøveversjoner såvidt jeg kan se. Edit: Så litt bedre etter, et spill kan man få gratis

POSITIVE TING

Telefonen er rask, alt skjer *snap* *snap* osv.. MEN dersom du har en uvane med å la programmer bli stående oppe, så vil det motsatte (som på PCer) skje, det går gjørmetregt. Med en gang jeg fikk telefonen startet jeg så godt som samtlige programmer tilgjengelige programmer, pluss ekstra GPS-program, Opera Mini osv. Og siden jeg ikke lukket programmene igjen så hang den seg opp. Men dette skjer altså bare om du kjører MANGE programmer samtidig.

Jeg regelrett ELSKER denne "tastelås på/av" knappen som befinner seg på toppen av telefonen, går mye fortere enn å holde inne (det som før var) menyknappen, og stjerne.

Utrolig deilig med 3.5mm jack plugg. Har brukt telefonen masse på bussen som radio etc.

WLAN er veldig praktisk, kan laste ned flere programmer rett til telefonen, og være på gratis nett overalt (der det er WLAN da :p). Praktisk å kunne gjøre dette når man hører på Internettradio eller ser Youtubefilmer.

FM-senderen har fungert godt de gangene jeg har brukt den. Rekkevidden er riktignok noe kort, men det fungerte i bilen vi har. Det er der den vil bli brukt. *teste med stueradioen*. DÆVEN! Den fungerte godt på hele 6 meters avstand :D

Kamera og video, hva kan jeg si? Jeg er ikke personen som kan vurdere bildekvalitet, men det jeg kan si er at det fungerer som forventet. Man er nødt til å huske at dette er et mobilkamera, om man zoomer inn kan man også se dette.

Kvaliteten på telefonen er god, den knirker ikke og virker å være godt satt sammen. For den ultimate kvalitetsfølelsen kunne den kanskje være litt tyngre, men da ville den jo bli tyngre :p Sånn som det er nå føles den pittelitt lett.

Og sist men ikke minst, jeg liker designet svært godt. Skal du ha en s60-telefon som ser godt ut, kommer du nesten ikke utenom n79. Disse ulike dekslene er også veldig praktiske. Er foreksempel ikke alltid det passer med grønt bakdeksel (som jeg pleier å bruke), da kan det være greit å velge mer nøytrale brun.

Tjaaa, nå vet jeg ikke helt hva annet jeg kan skrive.

Men jeg kan, igjen, si at jeg er fornøyd med pakken som en helhet. Noe kunne selvsagt bli forbedret, men som kjent: Den perfekte telefon finnes ikke, ingen vil lage den i allefall. -.-

Mks1001

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for god lang og bra besvarelse! :)

Tror nok jeg også ender opp med å kjøpe N79....

Greit nok tastene kanskje ikke er verdens beste, men det er de heller ikke på N82. Prøvde N82 på expert her om dagen, tastene var for meg VELDIG vonde

Etter bilder å bedømme ser tastene til N79 bedre ut.

Så nå blir det innkjøp :D

Og forresten... Hvordan er musikkavspilleren og lyden ... ? :) Og øreproppene?

Endret av AM6
Lenke til kommentar

Ikke døm tastene på N82 før dere faktisk har prøvd dem. De ser jævlige ut, og mange mener også at de er helt forjævlige. Mange andre derimot elsker dem, og er godt fornøyde. Selv har jeg hatt N82 i snart et år,og er storfornøyd med tastene.

Dere vet sikkert allerede at kameraet er konge, så her er det vel egentlig ikke så mye å si. Denne mobilen drar det meste av dagens mobiler på kamerafronten, og det inkludert N79.

Med unntak av fm sender er den like god utstyrt som N79 på trådløsfronten. At N79 blir levert med litt større minnekort har ikke så mye å si, da du uansett burde kjøpe deg et eget et, så får du både et større og raskere ett. De minnekortene Nokia leverer har ikke pleid å være av så god kvalitet.

Nu vet ikke jeg hvor solid N79 er, men jeg kan ihvertfall fortelle at min N82 er veldig solid. Den har overlevd snøbading og daglige fall i bakken fra alt fra knehøyde til hodehøyde. Skjermen har dessuten bare en ripe (som forøvrig kommer av uforsiktig omgang med nøkler).

Kan også legge til at N79 ble testet på mobilen.no, og fikkd er godt med skryt. Den endte allikevel opp på terningkast 4, pga "serdeles svake taster", og "knirk i dekslene, gir billigfølelse". Hadde jeg vært deg hadde jeg godt for N82, om valget kun sto mellom disse to telefonene. Men hadde jeg vært deg hadde jeg også sjekket ut N85 ;)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Ja, har hørt det. Men selve mobilen ser da fortsat ganske ålreit ut, så trådstarter har helt sikkert ikke noe å tape på å sjekke den ut. Prøv i butikk eller noe.

Hadde jeg vært nødt å kjøpe ny mobil i dag hadde jeg nok valgt n82 på nytt :)

eller også vurdert N95 8gb. Har hatt noen vanlige N95, det eneste ankepunktet er batterikapasiteten på denne. Antar den er bedre på n95 8gb.

Her får du garantert gode taster! Men heller ikke xenon blitz.

Derimot en kjempeskjerm.

Irritasjonsmoment på N82 er definitivt støv under skjermen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har renset denne for støv......Her antar jeg også N95 8gb er bedre.

Lenke til kommentar

Skal tilstå at jeg har fått litt støv under skjermen på min n82. Ikke så mye at det gjør noe, men det er no der. Men det er kanskje ikke så uvanlig at mobiler får litt støv under skjermen etter et år i lomma?

Joda, N95 8gb er en kjempe tlf, og jeg driter langt i de som sier at skjermen er kornete. En flott telefon, enkelt og greit. Men så var det problemet med manglende linsedeksel, for liten plass, og ikke xenon blitz. Men ellers konge tlf, absolutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...