NdreS Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg innstallerte nylig Ubuntu på maskinen etter å ha brukt Windows Vista i lengre tid. Grunnen til at jeg "gikk over" var et ønske om bedre ytelse i bl.a. programmet Matlab. For å teste forskjellen i ytelse hadde jeg et script som genererte de x første primtallene og returnerte tiden. Når jeg kjørte det var ikke forskjellen i ytelse særlig stor fra windows. I Ubuntu brukte Matlab ca 50 sekunder på å finne de første 1000000 primtallene. På macbooken til dama(som har vesentlig mindre kraft) tok det bare 38 sekunder. For å komme til bunns i dette sjekket jeg CPU-aktivitet mens scriptet kjørte. Da viste det seg at bare en av kjernene jobbet, selv om multithreading var aktivert i Matlab. Det kan virke som om Ubuntu ikke utnytter dual-core-prosessorer som standard(siden Matlab støtter det). Er det mulig å ordne det slik at Ubuntu støtter dette? Evt. hvordan? PS: Bruker Ubuntu 8.10 og Matlab R2008b Bilde som viser CPU-aktivitet vedlagt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Som du ser bruker Ubuntu begge kjernene dine til ting og det er dermed meget usannsynlig at problemet ligger i kjernen/OS'et. Sannsynligvis starter Matlab bare en prosess for å regne ut det du kjører, og denne ene prosessen kan kun benytte en kjerne. Hva grunnen til det er kan jeg bare spekulere i, men det er mulig at MatLab kun er kompilert med støtte for 1 kjerne på Ubuntu (GNU/Linux). EDIT: for å bekrefte/avkrete dette kan du feks benytte programmene top og ps i en terminal. Det er også sannsynlig at problemstillingen har vært oppe før, så jeg vil anbefale å spørre google. Endret 3. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg fant et par ganske interesante linker til deg En FAQ med mye informasjon om flerkjerne-problemer. Pass på å sjekke linkene på bunnen av siden også. http://www.mathworks.com/support/solutions...G.html?1-372IPG Om Mathlab og flerkjerner. http://www.mathworks.com/company/newslette...evescorner.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå