Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen andre har erfaring med OC Q6700 Cpu ?

Ser mange steder på nettet at denne cpuen kan clockes til over 4 Ghz.

Noe som jeg såvitt har greid og boote opp.

 

Spec:

Cpu Q6700

HK Nvidia 780i (Vdroop mod)

Ram Corsair dominator 800 Mhz

 

Kjører stabilt 3,5 Ghz med 1.4 vcore og ram på 3:2 med 800 mhz

 

+ at det virker som hovedkorte sliter veldig når man kommer åver 400 FSB noen som kan bekrefte dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg kjører en slik

k_uuml_hlercharts_2008_teil_2.jpg

 

Ikke verdens beste. Men jeg har sett folk kjøre 3SLI 280 med den med alle kortene på 45C load 24t stresstest.

 

 

Med en gang jeg endret i bios fikk jeg grub error.

 

266x10 8x400 , prøvd alle kombinasjoner som får ann mellom 8-11M og 2,6 -3,33

Booter ikke på noen av dem, ikke en gang normal.

 

Satte den akkuratt sånn som jeg hadde den 11x300 da bootet den med en gang.

Må jeg endre volten også på 8x400? Kan desverre ingenting om å perfeksjonere overklokking.

post-64596-1228392649_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når det gjelder å overklokke og teste stabilitet, så er det best å bruke Windows og ikke Linux. Grunnen er rett og slett at man har fler verktøy for slikt til Windows. Stresstesting og temperatur måling.

 

Hvis du har klart å lære deg Linux, så klarer du nok å lære deg overklokking også ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket forhold du har mellom FSB og minne, men på mitt HK er default 2:3. Dersom du setter FSB bus speed til 400, vil minnet kjøre på 2*600MHz og du vil ha en FSB på 1600MHz. Det kan gi deg problemer med minnet og kanskje også minnebussen på HK'et. Dette forholdstallet kan justeres til f.eks. 1:1.

 

Jeg har en Q6700 (ikke extreme), og der kan multiplier varieres mellom 6 og 10. Har ikke prøvd høyere enn 3,2GHz på stock spenning, som er 1.32V. Hadde da FSB bus på 320, M=10 og minne lik FSB bus. Coretemps lå da rundt 60C på luft ved 100% CPU.

 

Har i ettertid satt inn ett ekstra 8800 GTS, og for ikke å plage livet av PSU'en, kjøres CPU nå på 2.8GHz. Coretemps er nå ved full belastning 50 +/-3C i et ikke altfor varmt rom.

Lenke til kommentar

Leg kjører windows vista, linux på helt egen pc ( merkelig da jeg ikke har sett grub feilmeldingen siden jeg prøvde linux dualboot )

 

Har gigabytekort, ett helvete å stille på rammen da jeg kun kan velge mellom A B C D 100 200 300 400 opplegg.

Ingen ren fsb/hertz bare bokstav oppleg som vist her.

 

 

(gammelt bilde, gamle innstillinger )

post-64596-1228397722_thumb.jpg

Lenke til kommentar

War prøv 9 x 333 = 3000 Mhz.

Prøv så de forskjellige Memory multiene. Du kan se hva RAM frekvensen blir under "Memory Frequency" regner jeg med. Hva RAM brikkene dine klarer vet jeg ikke. Du må også stille på RAM timings og volt også.

 

Tror du burde lese endel først jeg. Ikke lett for oss å lære deg alt heller. Sikkert andre som er flinkere til å forklare ting her enn meg.

Lenke til kommentar
Kjørlig er ikke problemet.

Det som virker som det stopper meg er at HK begynner å klusse åver 400 FSB

 

Også, hva er best.. 10 multiplier eller 9 ?

 

Siden War kapret denne tråden så tror jeg nok det er greit å komme tilbake til trådstarter :

 

Mp 10 er bedre enn 9 om man har minne som ikke overklokker så mye, men har man greit minne så burde man egentlig kunne bruke hva som gir best stabil overklokk.

 

Om problemet er å komme over 400 så kan det også tyde på at minnet ikke henger helt med, med mange moduler så er det en innstilling som fungerer greit og det er å sette opp tRFC fra 40-45 til 54-60.

 

Man kan også øke volt til Nordbru og sørbru med et par hakk. Lønner seg ikke å stille noe spesielt på pci-e volt dog.

 

Ellers så kan man jo også sette minne innstillingene på ganske så slappe innstillinger for å stramme de inn under testing senere.

 

Edit : mange ganger så er det ikke cpu som trenger ekstra volt men minne som trenger litt justering enten på timings eller volt. Lurt å få dette bra før man klokker cpu.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Endelig noen som svartet på mitt spørsmål ;)

 

Har Corsair Dominator PC-8500 brikker (4Gb)

Som jeg kjører på litt over 900 Mhz i bios (vet ikke om dette er riktig Mhz) på 2.1 V og taiming 4-4-4-14

Har nå greid ved senere annleding og komme opp på 420 fsb.

 

Kjørte 3.85 Ghz på cpu, og enneste som hindret meg ifra og fullføre prime95 var at cpu nådde 90 grader.

Så da blir det ny Cpu kjøler.

Noen og annbefale folkens ? :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...