Gå til innhold

Finner kun 2 kjerner i en quad prosessor!

Munty

Anbefalte innlegg

Etter at jeg nylig kjøpte nytt hovedkort har det skjedd noe merkelig med prosessoren min. Jeg har Windows Vista som har mulighet for en liten "sidebar" på skrivebordet hvor man kan ha valutakalkulator o.s.v. I mitt tilfelle har jeg en greie som viser hvor mye kapasitet av CPU'ens kjerner som blir brukt. Etter at jeg satte inn nytt hovedkort forsvant to av kjernene i "sidebar"-greia og nå vises det kun to kjerner i min quad prosessor! Hva er galt??

Endret av Munty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan vell være så enkelt at sidebar programmet du bruker bare har støtte for Dualcore. Se om du finner et annet tilsvarende miniprogram som har støtte for Quadcore prosessorer.

Jeg vet at sidebar-programmet støtter quad core ettersom at jeg hadde 4 kjerner før byttet av hovedkort.

Har du reinstallert OS etter bytte?

Jeg har ikke re-installert OS etter byttet fordi jeg byttet til akkurat likt hovedkort. Må jeg re-installere alikevel?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg misforstod. Antok du hadde byttet CPU også. Hvis hovedkortet er nøyaktig likt det du hadde før, skulle det i teorien gå greit.

Hvor mange får du opp om du sjekker performance tab i taskmanager?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Vell, her er det kernelen som roter litt i visningen.

Har hatt det selv hvor min Quad viste seg som enkeltkjerne, men ikke bekymre deg du har fortsatt alle fire der og de brukes.

I Enhetsbehandling om du tar oppdater driver på ACPI Multiprossessor maskin som du finner der og velger ACPI Multiprossessor maskin fra lista så skal kernelen i teorien klare å innhente seg til å vise 4 kjerner igjen.

Det har funket for 2 andre her på forumet, hos meg ble det hele kurert med en restart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...